پوتین این لایحه بحث برانگیز را امضا کرد

[ad_1]

رئیس‌جمهور روسیه قانون بحث‌برانگیز جدیدی را امضا کرده است که به ارتقای اختیارات دولت برای افزایش تعداد افراد و سازمان‌ها به‌عنوان «بازیگران خارجی» می‌پردازد و مجموعه‌ای از محدودیت‌های جدید را بر رسانه‌ها اعمال می‌کند.

به گزارش شبکه خبری سیبیاس، قوانین جدید قانون «نماینده خارجی» که در سال «میلادی» تصویب شده بود، منقضی می شود. مقامات قانونی اجازه دارند «عوامل خارجی» را در گروه های حقوق بشر و سایر سازمان هایی که به دنبال حمایت مالی از خارج از روسیه هستند، شناسایی کنند. این قانون همچنین در سال‌های اخیر به دلیل بستن دفاتر روسیه در برجسته‌ترین سازمان‌های غیردولتی، جلسات دادگاه و جریمه مورد انتقاد قرار گرفته است. این قانون سال گذشته برای استفاده افراد اعم از روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان وضع شد.

این امضاها که روز چهارشنبه توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امضا شد، پارامترها را گسترش داد تا هر شخص یا نهادی بتواند به عنوان یک “عامل خارجی” رسمی در روسیه در نظر گرفته شود. این اصطلاح بار منفی دارد و در دوران جنگ سرد معکوس شده است.

طبق این قانون، شهروندان روسیه یا اتباع خارجی که به دنبال کمک مالی از خارج از روسیه هستند و در فعالیت های سیاسی به نفع یک کشور خارجی شرکت می کنند، باید به عنوان عوامل خارجی ثبت شوند.

منتقدان قانون تاکید می کنند که تعریف قانونی «فعالیت سیاسی» بسیار گسترده است و برای مثال شامل نظارت بر انتخابات، تفسیر سیاست های دولت از طریق رسانه های اجتماعی و مشارکت در نقشه راه نمی شود.

این تعریف از سوی مقامات در انتخابات پارلمانی آستانه ارائه شده است؛ روسیه از این قانون علیه هر نوع مخالفی استفاده خواهد کرد.

عفو بین الملل ماه گذشته این لایحه را محکوم کرد و هشدار داد که این لایحه “پیگیری” روسیه خواهد بود.

بر اساس این قانون، اگر مقامات دولتی روسیه به این نتیجه برسند که روزنامه نگاران خارجی فعالیت هایی غیر از کار روزنامه نگاری انجام می دهند، می توانند نام خود را به لیست رسمی “عوامل خارجی” اضافه کنند.

«نمایندگان خارجی» شامل محدودیت‌هایی از جمله صورت‌های مالی در مورد فعالیت‌های آنها و شناسایی خود در نشریات روسیه است. این لایحه که روز چهارشنبه توسط پوتین امضا شد، جریمه‌ای تا پنج سال زندان برای مجرمان خارجی دارد که از ثبت یا گزارش فعالیت‌های خود به همان شیوه‌ای که زندانی شده‌اند، کوتاهی کرده‌اند.

واسیلی پسکارف یکی از قانونگذاران روسیه و یکی از حامیان آن در دفاع از این لایحه با تاکید بر ابتکار عمل گفت: این لایحه برای حفاظت از حاکمیت فدراسیون روسیه و جلوگیری از مداخله در امور داخلی این کشور ضروری بود.

وزارت دادگستری روسیه اخیراً یک سازمان برجسته در حمایت از قربانیان خشونت خانگی روسیه به نام “Nasiliu.Net” را به فهرست “مجرمین خارجی” خود اضافه کرده است که خشم فعالان حقوق بشر را برانگیخته است. این وزارتخانه همچنین شامل پنج فعال حقوق بشر، از جمله لئون پونومارف، منتقد قدیمی فهرست پوتین از عوامل خارجی مرتبط با رسانه ها، به همراه چهار نفر دیگر، از جمله گزارشگر رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی است.

پوتین روز چهارشنبه چندین لایحه دیگر را امضا کرد و آنها را به قانون سال تغییر داد. قانونی که در انتظار آنهاست، دولت پوتین را تا حد زیادی تقویت خواهد کرد. یکی از قوانین این است که ناظران روسیه این قدرت را دارند که پلتفرم های اینترنتی را که به نظر آنها تبعیض آمیز علیه رسانه های دولتی هستند، به طور کامل یا جزئی مسدود کنند.

حامیان پرونده او تلاش کرده اند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. توییتر اخیرا رسانه های روسی را «وابسته به رسانه ها» توصیف کرده و از مقامات مسکو انتقاد کرده است. یوتیوب همچنین هر ساله «کانال های شماره پنج» کرملین را مسدود می کند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که مقامات روسی آن را “سانسور شده” توصیف کردند.

نویسندگان این لایحه گفتند که این لایحه شبکه‌های اجتماعی خارجی را هدف قرار می‌دهد، اما این احتمال نیز وجود دارد که از آنها علیه پلتفرم‌های روسی استفاده شود.

لایحه دیگری که روز چهارشنبه توسط پوتین امضا شد، انتخاب دستورالعمل‌های سیاسی برای سرویس‌های اورژانس اطراف، از جمله ایستگاه‌های پلیس یا ساختمان‌های مرتبط، را برای سازمان‌های اطلاعاتی ممنوع می‌کند.

به اشتراک گذاری داده های شخصی یا اطلاعات مربوط به فعالیت های افسران اطلاعات یا افسران مجری قانون جرم محسوب می شود. این ابتکار، در پاسخ به گزارش‌های اخیر رسانه‌ها، نشان داد که الکساندر ناوالنی، رهبر اصلی مخالفان روسیه، متهم به افشای اطلاعات، عکس‌ها و شماره تلفن مقامات سرویس امنیت فدرال شده است.

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما