اهداف پوتین از سفر به تهران

[ad_1]

فرارو- «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه قصد دارد به خاورمیانه سفر کند، سفری نادر به خارج از کشور که هدف آن نشان دادن این است که جنگ در اوکراین موقعیت مسکو را در صحنه جهانی از بین برده است.

به گزارش فرار به نقل از وال استریت ژورنال، پوتین قرار است روز سه شنبه در دومین سفر خارجی خود پس از حمله این کشور به اوکراین در ماه فوریه به تهران سفر کند و در آنجا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کند. » رياس جهور ايران ديدار كند. این نشست نشان دهنده اهمیتی است که پوتین به حفظ هرمی که روسیه در نتیجه سال ها مداخله نظامی و دیپلماتیک در خاورمیانه به آن دست یافته است، نشان می دهد.

سفر پوتین تنها چند روز پس از سفر بایدن به خاورمیانه انجام می شود، جایی که او به دنبال گرد هم آوردن اسرائیل و کشورهای عربی برای مقابله با روسیه، چین و ایران است که در عین حضور ایالات متحده در منطقه، نفوذ آنها را کاهش می دهد. داده، افزایش یافته است.

«حنا نوته» محقق مطالعات منع سلاح‌های جمعی و اتمی در وین به «وال استریت ژورنال» می‌گوید: با توجه به حمله به اوکراین، انزوای روسیه از غرب و تحریم‌های غرب علیه مسکو برای حفظ این موضوع. نفوذ برای عدم گسترش آن.» و افزایش آن روسیه را برای سیاست خارجی مهم تر می کند. روسیه متوجه شده است که آینده ای با غرب ندارد. در نتیجه، روابط روسیه با غرب به طور جبران ناپذیری از بین رفته است و روسیه به تقویت همکاری خود با جنوب جهانی ادامه خواهد داد.

پوتین به دنبال تقویت روابط روسیه و ایران است و دشمن مشترک آمریکا هر دوی آنها را با تحریم های فلج کننده هدف قرار داده است. ایران اکنون به یک شریک کلیدی نظامی و تجاری برای مسکو تبدیل شده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا معتقدند ایران برای استفاده از یک پهپاد با قابلیت‌های نظامی و تهاجمی به روسیه برای استفاده از آن در جنگ اوکراین برنامه‌ریزی کرده است و مقامات روسیه برای بررسی این پهپاد به ایران سفر کرده‌اند.

دیدار پوتین با اردوغان در حالی صورت می گیرد که ترکیه نقش مهمی در جنگ اوکراین داشته است. ترکیه یکی از اعضای ناتو که قبل از جنگ در اوکراین به دلیل نزدیکی اردوغان به پوتین با آمریکا درگیر بود، اکنون تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کرده و پهپادهای مسلح به اوکراین فروخته اما کرملین را تحریم نکرده است.

علیرغم روابط گاهی اوقات پرتنش پوتین و اردوغان، ترکیه نقش میانجی را برای امکان ایجاد مسیری برای انتقال کالاهای محبوس شده در اوکراین و همچنین مذاکرات نهایی صلح ایفا می کند. «دیمیتری تارنین» تحلیلگر سیاست خارجی روسیه که طرفدار کرملین است، می گوید: سفر پوتین به خارج نشان می دهد که او نیاز و فرصت دیپلماسی روسیه را اکنون می بیند.

این سه رهبر قرار است در مورد سوریه با یکدیگر صحبت کنند، جایی که روسیه و ایران از رژیم بشار اسد حمایت می کنند و ترکیه از گروه های شورشی حمایت می کند.

روسیه در سال 2015 در جنگ داخلی سوریه مداخله نظامی کرد و از نیروی هوایی برای تغییر مسیر درگیری و کمک به حفاظت از رژیم اسد استفاده کرد. «فئودور لوکیانوف»، رئیس هیئت مشاوران سیاست خارجی و دفاعی کرملین می‌گوید: «پوتین به همکاران ترکیه‌ای و ایرانی خود در تهران خواهد گفت که علی‌رغم کمپین نظامی در اوکراین، مسکو همچنان یک بازیگر کلیدی در سوریه خواهد بود».

جنگ

با وجود اختصاص بیش از 100 هزار نیروی روس برای حمله به اوکراین، روسیه موفق شد حضور نظامی خود را در سوریه و لیبی حفظ کند، دو کشوری که مسکو از مداخلات مسلحانه با هزینه نسبتا کم برای گسترش نفوذ خود در منطقه استفاده کرد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که روسیه در هفته‌های اخیر برخی از عملیات‌های نظامی خود در سوریه را تشدید کرده و در نزدیکی پایگاه‌های آمریکایی حملات هوایی انجام داده و نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور را مورد آزار و اذیت و تهدید قرار داده است. هفته گذشته روسیه از حق رای خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد تا ماموریت سازمان ملل برای ارسال کمک های غذایی به میلیون ها سوری را مختل کند و بر عملیات کمک رسانی مورد حمایت غرب در مناطق تحت کنترل شورشیان سوری فشار بیاورد.

پوتین در ماه ژانویه در مسکو و ماه گذشته در ترکمنستان در حاشیه یک نشست منطقه ای با رئیس جمهور دیدار کرد.

«مارک در کاتز»، استاد دولت و سیاست در دانشگاه جورج میسون و متخصص روابط روسیه در خاورمیانه، می‌گوید: «و او کارهای زیادی روی این رابطه انجام داده است».

تجار و مقامات ایرانی می گویند که روسیه چشم انداز تحویل کالا به ایران را که جمعیت آن به شدت تحت تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی قرار گرفته است، متوقف کرده است.

«جواد اوجی» وزیر نفت ایران اردیبهشت ماه امسال گفته بود که مقامات ایرانی پس از دیدار با الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، توافقنامه تامین 5 میلیون تن گندم و غلات را نهایی کرده اند. نواک تاکید کرد که روسیه درباره قراردادهای تجاری با ایران گفتگو کرده است، اما نگفت که آیا قراردادی بین دو کشور امضا شده است یا خیر.

بازرگانان ایرانی می گویند که روس ها اکنون به ایران هجوم آورده اند تا راه های دور زدن تحریم ها را بررسی کنند. معاملات روی میز شامل فروش پوشاک توسط ایران به خریداران روسی برای جایگزینی برندهای غربی و قطعات یدکی به خودروسازان روسی است. همچنین بحث ایجاد کریدور صادراتی از روسیه به هند از طریق ایران انجام شده است.

نواک در سفر اردیبهشت ماه خود به تهران گفت: حجم مبادلات تجاری دو کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد افزایش یافته و در سال 2021 به 4 میلیارد دلار رسیده است. وی پیش بینی می کند این رقم در آینده نزدیک به 40 میلیارد دلار برسد.

دومین سفر خارجی پوتین پس از جنگ در اوکراین و به دنبال آن سفر به کشورهای آسیای مرکزی نیز ممکن است اصطکاک اخیر در روابط روسیه با تهران را کاهش دهد، زیرا تاجران نفت روسیه به شدت فروش همتایان ایرانی خود به چین و چین را کاهش داده اند. سایر خریداران آسیایی

در همین حال، ایالات متحده مدعی شده است که ایران در حال آماده سازی پهپادهای روسی برای میدان نبرد در اوکراین است و آنها را آموزش می دهد تا از آنها برای نیروهای روسی استفاده کنند. تهران اما اطمینان داده است که پهپادهای خود را به روسیه نخواهد داد. با وجود تحریم های غرب، روسیه روابط نسبتاً گرمی با طیفی از کشورهای خاورمیانه از جمله شرکای امنیتی سنتی مانند ایالات متحده، مصر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی حفظ کرده است.

کشتیرانی

پوتین روابط شخصی با رهبران این کشورها برقرار کرده است و شراکتی ارائه می دهد که عاری از انتقاد مشابه انتقاد غرب از نقض حقوق بشر توسط دولت های منطقه است. از زمان حمله به اوکراین، روسیه همچنین تهدید کرده است که از غلات و سایر محصولات غذایی کلیدی برای پاداش دادن به متحدان استفاده خواهد کرد. ماه گذشته «Димитри Патрошф» وزیر کشاورزی روسیه گفت که مسکو صادرات غلات را فقط به کشورهای دوست روسیه محدود می کند.

این به روسیه اهرمی برای فشار بر کشورهایی مانند مصر (بزرگترین واردکننده گندم در جهان که بیش از 70 درصد گندم خود را از اوکراین و روسیه تامین می کند) می دهد. ترکیه بیش از 80 درصد غذای مورد نیاز خود را از روسیه و اوکراین تامین می کند.

در انتظار دیدار پوتین و اردوغان، رهبران دو کشور در مورد پیشنهاد مورد حمایت سازمان ملل برای ازسرگیری صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه، دخالت ترکیه در جنگ اوکراین و تهدیدات اخیر ترکیه برای عملیات نظامی در سوریه گفتگو خواهند کرد.

پوتین

مذاکره کنندگان روسیه، اوکراین و ترکیه روز چهارشنبه در مورد خطوط کلی قرارداد صادرات غلات توسط کشتی ها از طریق دریای سیاه به توافق رسیدند که امیدها را برای آزادسازی برخی از 20 میلیون تن غلات و سایر محصولات کشاورزی افزایش داد. محصولات به دام افتاده در اوکراین این توافق اکنون تا حد زیادی به تایید پوتین بستگی دارد. مقامات سازمان ملل و کشورهای غربی نیز گفته اند که جزئیات فنی این طرح همچنان در دست مذاکره است.

همچنین پیش بینی می شود اردوغان از این نشست برای اجرای عملیات نظامی جدید ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه استفاده کند که احتمالا به دلیل حضور نیروهای روسی در آن منطقه به کمک روسیه نیاز دارد.

اردوغان سعی کرده خود را به عنوان میانجی در این بحران قرار دهد و ترکیه میزبان دو دور مذاکرات صلح موفق بین روسیه و اوکراین بوده است. لوکیانوف گفت: احتمالاً ترکیه تنها کشوری است که روسیه آماده است به عنوان یک میانجی در این گفتگو به آن نگاه کند. در حال حاضر هیچ فضایی برای گفتگوهای صلح وجود ندارد، اما گاهی وجود خواهد داشت.

[ad_2]

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما