lancerbanner

ارزش شوک وارد کردن موبایل

[ad_1]

دو هفته پیش واردات گوشی های تلفن همراه بالای ۶۰۰۱ متوقف شد و دلیل این اختلال در عرضه کالاهای وارداتی تیتر شد. اوایل سال جاری تصمیم بر این شد که نیاز به واردات موبایل از طریق سالن های نمایش با ارزش صادرات خشکبار جبران شود، اما اکنون با گذشت تنها یک ماه از آغاز این طرح، برخی از فعالان اتاق بازرگانی به طور کامل به این موضوع پی برده اند. این طرح

به گزارش دنیای اقتصاد، دلیل این دستور «ناکارآمدی و مخالفت با رئیس بانک مرکزی» عنوان شده است. در عین حال در این حاشیه، بیانیه جدیدی مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی و لوکس به گوش رسیده و کمیسیون اصلی اعلام کرده است که در نیمه اول سال جاری با واردات آیفون به طور جدی برخورد خواهد شد.

جلسات بدون نتیجه و تصمیم گیری در روز یکشنبه

احمدرضا فرشچیان، عضو اتاق تهران از توقف روز یکشنبه در پی افزایش اخیر عرضه تلفن همراه از طریق کشور که از ابتدای سال جاری روند افزایشی داشته است، خبر داد. وی با انتقاد از این موضوع گفت: پس از سه ماه جلسه و بررسی کارشناسی ظاهراً این طرح روز یکشنبه بدون دلیل و مخالفت متوقف شد. اعضای اتاق تهران در اطلاعیه ای با اشاره به اینکه دو روز پس از آغاز مبادلات مبادله کالا انجام می شود، به طور ناگهانی به ما اعلام شد که بانک مرکزی تعلیق کرده است. این طرح به دلیل عدم تخصص احمدرضا فرشچیان که خود صادرکننده خشک است، می‌افزاید: از ابتدای سال گذشته موضوع تجدید ارزیابی ارزش صادرکنندگان محصولات کشاورزی در جلسات مختلف با حضور نمایندگان سازمان توسعه تجارت مرکز کشور رنگ‌آمیزی شده است. بانک و نمایندگان آن در ابتدا توسط سازمان توسعه تجارت (IOCP) پیشنهاد شد که حذف بخش‌های ارزش افزوده گروه‌های کالاهای خاص از جمله کالاهای کشاورزی حذف شود. اما در نهایت به این نتیجه رسید که واردات برخی از کالاها به صادرات کالاهای کشاورزی تقلیل یابد که به ترتیب از گروه 3 تا 4 قلم کالاهای لوکس و مصرفی انتخاب می شوند.

وی توضیح می دهد: از شهریور تا اسفند سال گذشته شاید ده جلسه مشترک بین سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی و سازمان های مرتبط برگزار شد تا شاید تعداد این جلسات 3 یا 4 جلسه باشد. سرانجام در سوم اسفندماه سال گذشته بر اساس توافق نمایندگان نهادهای تابعه، ارزش محصول حاصل از صادرات محصولات کشاورزی از جمله خشکبار در تالار به اصطلاح دوم با واردکنندگان مبادله شد. . به این ترتیب در دوم اردیبهشت ماه امسال این پروژه کلید خورد و این سالن از پنجم اردیبهشت ماه فعالیت خود را آغاز کرد. به منظور حصول اطمینان از توافق صادرکنندگان بر سر نرخ های خود، آنها البته تلفن همراه را تحت نظارت بانک مرکزی به واردکنندگان عرضه می کنند. در این طرح بانک مرکزی حتی مبادلات عددی بانک های دولتی را که این موسسه به آنها معتبر بود معرفی کرد. اما پس از گذشت دو روز از آغاز مبادله، شنیده شد که این دو گروه به دلیل ناکارآمدی رئیس بانک مرکزی، فعالیت سالن دوم متوقف شده است.

فرشچیان با اشاره به اینکه دولت به صورت استثنایی با بخش خصوصی رایزنی کرده و دولت بخش خصوصی را بخش خصوصی تلقی کرده است، گفت: در این مورد دیدیم که این تصمیم لغو شد. عدم رایزنی فعالان اقتصادی با بخش خصوصی. شد. سوال بانک مرکزی این است که آیا این عدم کارشناسی هم بر اساس کارشناسی بوده یا روز یکشنبه چنین تصمیمی گرفته شده است؟ چرا فعالان، مدیران بانک مرکزی و مدیران بانک مرکزی در 3 تا 4 ماه گذشته سکوت کردند و در نهایت این آرا در چه مقطعی به پایان رسید؟ فعالان اقتصادی مدعی شده اند که رئیس بانک مرکزی به دلایلی مانع این طرح شده است که گام دوم در بورس باطل شد. در این دو روز حتی اغراق چهار صراف از بانک مرکزی مطرح شد اما در نهایت این طرح متوقف شد.

اختلال در واردات میله پرچم

در عین حال فعالان اقتصادی از تغییرات مکرر اجرای این طرح و همچنین واردکنندگان گوشی تلفن همراه که طی دو هفته گذشته گزارش شده بود گلایه داشتند. رضا خوش‌خرم یکی از واردکنندگان موبایل گفت: حدود دو هفته پیش با وجود اینکه همه نامزدها تحت کنترل بودند و تخصیص انجام شد، اما توصیه‌های ثبت‌نام‌کنندگان مورد تایید قرار نگرفت. او در «دنیای اقتصاد» می گوید: علیرغم ممنوعیت صریح واردات از رده های بالای دلار، انجام نشده است، اما در عمل دو هفته است که هیچ گوشی موبایلی وارد نمی کنیم. وی افزود: در پاسخ به این امر نتوانسته ایم ارزش این واردات را تضمین کنیم. بانک مرکزی پاکستان (CBP) در بیانیه ای اعلام کرد که وزارت امور خارجه این کشور اقدامات لازم را انجام داده است.

میلاد رسایی در جمع دیگر واردکنندگان بازار موبایل با تایید این خبر خوش به «دنیای اقتصاد» گفت: وی توضیح می دهد: محدودیت هایی برای واردات به رده های بالای دلار اعمال شده است، در عمل واردات سایر اکوسیستم ها نیز مشکل ساز بوده است. چون برخی از محموله هایی که واردکنندگان در گمرک دارند ترکیبی از انواع کالاهای بالای دلار و زیر دلار است، همه محموله ها با هم متوقف می شوند و نمی توان اجازه ورود داد. دسترس پذیری معتقد است با ادامه این روند احتمالاً بازار را تحت تأثیر قرار می دهد و می توانیم قیمت را بیشتر از قیمت بازار افزایش دهیم.

بسیاری از فعالان اخیر بازار از رکود شدید در بازار موبایل خبر می دهند و می افزایند که افزایش 3 درصدی قیمت ها طی چند هفته اخیر باعث شده تا مصرف کنندگان کالاهای جدید را خریداری کنند و یا مدل های بالاتر را جایگزین آن کنند. آنها معتقدند که بازار افزایش قیمت چندانی ندارد و هرگونه اختلال در عرضه کالا که با افزایش مجدد قیمت ها جبران شود، می تواند بازار را پایین بیاورد.

حساسیت به آیفون

پس از انتشار اخباری مبنی بر عدم نیاز به واردات کالاهای لوکس و آمریکایی، در عرض 5 سال این موضوع مطرح شد و حتی پیش نویس آن از سوی وزارت صمت فعلا اعلام شد که این محصولات در زنجیره تامین ایجاد نشدند. با این حال، مجلس نمایندگان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای که از سوی مجلس نمایندگان منتشر شد، اعلام کرد که مصمم است واردات محصولات اپل سخت‌تر شود. علی خزریان سخنگوی کمیسیون اصل در گفتگو با شبکه خبر گفت: نیمه اول سال اول از سوی دادگستری و وزارت اقتصاد دستگیر شدیم، کامل باشید. حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصلی نیز در این گفتگو اظهار داشت: تقاضای ممنوعیت واردات جای نگرانی دارد و دولت نیز از سوی رهبری موظف به اجرای این ممنوعیت است و چون این ممنوعیت اجرا نخواهد شد. اجرا شود، کمیسیون اصلی قطعا وارد این موضوع خواهد شد.»

مخالفان ممنوعیت واردات محصولات اپل معتقدند که این محصولات کالاهای لوکس به حساب می آیند و لزوماً به هزینه واردات این کشور وجود ندارند. آنها معتقدند با وجود ارزش گذاری بالای این محصولات، باید درصد محدودی را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند و اجازه دهند واردات این محصولات همچنان اشتباه باشد. در آمارها آمده است که سقف 2 درصدی برای واردات گوشی اختصاص داده شده است که فقط واردات گوشی صورت گرفته است در حالی که تقاضای این اقلام تنها به بازار گوش موبایل تامین شده است.

چند سالی است که موضوع ممنوعیت واردات گوشی های پرچمدار به ویژه آیفون با انتقادهای جدی مواجه شده است. با این حال، در عمل، اصرار بر ممنوعیت واردات این محصولات، محدودیت های سخت برای واردات آیفون و سایر پرچمداران (معمولاً ممنوعیت واردات یا افزایش تعرفه ها) اعمال نمی شود. بیانیه‌های جدید مجلس نمایندگان و تاکید کمیسیون بر «غلبه بر محدودیت‌ها، نظارت بر بازاریابان و اپراتورها و احتمال حضور موجود این کالا در بازار و افزایش قیمت آن موجب تقویت آن شده است».

[ad_2]

Makayla Massey

کاشف برنده جایزه کل معتاد زامبی. متعصب فرهنگ پاپ بی عذرخواهی. تواهولیک.

تماس با ما