lancerbanner

(تصاویر) قدیمی ترین گزارش بشر از رصد شفق قطبی

[ad_1]

در رفتن پدیده های کیهان و فضا همواره مورد توجه بشر بوده و انسان همواره آسمان ها را هدف نهایی خود برای خود می دانسته است. گرگ و میش یکی از پدیده هایی است که گزارش هایی از مشاهدات آن را در منابع تاریخی مشاهده کرده ایم، اما اخیراً باستان شناسان اعلام کرده اند که قدیمی ترین گزارش مشاهدات گرگ و میش قطبی در یک وقایع نگاری منتشر شده است.

طبق گزارشات فرارو، شفق پدیده‌ای قطبی جو زمین است که پدیده‌های رنگارنگ و پویا در آسمان شب و معمولاً در قطب‌های نزدیک به قطب‌های زمین ظاهر می‌شوند. این پدیده زیبا بدون شک از زمان عروج چشم انسان به آسمان ها مورد توجه بشر بوده است، اما گزارش های شناخته شده از این پدیده از آغاز تا پایان قرن اول قبل از میلاد در جریان بوده است. چرا یک سالنامه معروف چینی را دوباره مرور کنیم؟سالنامه بامبو»(Zhúshū Jìnián) این شرایط را که مربوط به وقایع سال های 2 تا 3 قبل از میلاد است تغییر داده است.

تقویم چینی باستان معروف به تقویم بامبو

هیساشی هایاکاوا، محقق دانشگاه ناگویا و دکتر مارینوس آنتونیووان از دانشگاه پنسیلوانیا، می‌گویند: «گزارش‌های تاریخی مربوط به مشاهدات شفق قطبی تغییر کرده است و دانش ما تغییر کرده است.» مشاهدات ناظران بین ده تا صد نفر است. سال ها. چنین پیشرفت‌هایی در طول زمان به نفع جامعه علمی بوده و منجر به تعدادی از مطالعات موردی شامل رویدادهای شدید هواشناسی و هوافضا با فرکانس کمتر، اما افزایش پتانسیل برای فناوری مدرن‌تر شده است.

این علما اشاره می کنند تا آنجا که می توان تصور کرد، اولین گزارش ها از پرهیزگاران از گرگ و میش قطبی در قرن هفتم قبل از میلاد آمده است. اما وقتی یک گزارش نجومی را در زنجیره بامبوی باستان شناسی چین تجزیه و تحلیل کردیم، متوجه شدیم که سنتی که نمی توان به آن توجه زیادی کرد باید اولین نشانه گرگ و میش قطبی باشد. هایاکاوا و آنتونیوان در مقاله خود می نویسند: “این گزارش به پنج نور دیگر اشاره می کند که در نیمکره شمالی، در نزدیکی پایان سلسله ژو از سلسله ژو در شب دیده شده اند.”

نویسندگان خانه قبض را در اطراف خانه (N34 ° ۱۴ ‘، E108 °46’) قرار دادند و تاریخ این رویداد را 3 یا 4 قبل از میلاد تعیین کردند. آنها خاطرنشان می کنند: بر این اساس جهت افقی افق را در عرض جغرافیایی قدر مغناطیسی 5/7 درجه و افق استوایی افق بیضوی را در جهت استوا با قدر 2/1 درجه محاسبه کرده ایم. این اولین گزارش ثبت شده از گرگ و میش قطبی است که از هر جای دنیا آمده است.”

قطب گرگ و میش

با توجه به تاریخچه این واقعه می توان دریافت که شفق قطبی که در سالنامه بامبوی چینی بیست و دو سال پیش گزارش شده است، قدیمی ترین گزارش شناخته شده از شفق قطبی است که منجمان عاشوری بر روی الواح نوشته اند. در دوره 6-7 قبل از میلاد ثبت شده است. برخی از محققان نیز رؤیای حزقیال نبی را که هنوز در سال 2 یا 3 پیش از میلاد یافت می شود، با قدیمی ترین روایت شفق در خاورمیانه مرتبط می کنند، اما به دلایل مختلف، این متن برای مورخان اعتبار بیشتری دارد. اینکه بگوییم در تاریخ تغییرات زیادی رخ داده است. با این حال، حتی اگر این آخرین منبع را نادیده بگیریم، یکی از قدیمی ترین گزارش های ثبت شده از بین النهرین، رصدخانه قطبی است. در کتاب خاطرات نجومی پادشاه بابل، گزارش دوم نبوکدنصر دوم، مربوط به 3 پیش از میلاد، مربوط به رصد شفق است.

اما چرا کسی متوجه سالنامه چینی به نام بامبو و شرح شفق قطبی در آن نشد؟ محققین می گویند که نسخه خطی این سالنامه در طول تاریخ بسیار مورد توجه بوده است. نسخه اصلی این سالنامه ظاهراً در قرون اولیه قبل از میلاد گم شده بود، تا اینکه در قرن سوم پس از میلاد دوباره متولد شد و دوباره در زمان سلطنت سلسله سونگ گم شد. در قرن شانزدهم، سالنامه بامبو دوباره کشف شد، اما ظاهراً از نسخه اصلی نوشته شده بود و تغییراتی در متن اصلی انجام شد. دانشمندان می گویند که این رویدادها احتمالاً مربوط به مشاهده یک پدیده “نور پنج رنگ” است که به عنوان پدیده دیگری، یعنی نسخه جدید، در نسخه جدید شناخته می شود.

در واقع، نسخن سالنامه جدید را با نسخه ای قدیمی از متن قدیمی و احتمالاً قدیمی جایگزین کرد و «نامبالادر» را جایگزین «پنج رنگ دیگر» کرد که احتمالاً بهتر از بادان شناخته شده بود. با این حال، بررسی‌های جدید دست‌نوشته، این خطا را در دست‌نوشته شناسایی می‌کنند و به صراحت بیان می‌کنند که نباید به خواندن صحیح متن اصلی اشاره کرد. در این میان مطالعات نجومی نیز به کمک ستاره شناسان آمده است تا خلأهای موجود را پر کند. نتیجه کشف اولین گزارش بشر در مورد پدیده گرگ و میش قطبی این است که حدود هزار سال قبل از میلاد مسیح رخ داده است. این موضع نیز سند جالبی برای محققین است، زیرا با استفاده از این گزارش های تاریخی می توانند فعالیت های خورشید را در مقیاس وسیع بررسی کنند. نتایج این تحقیق در مجله پیشرفت در تحقیقات فضایی منتشر شده است.

منبع: اخبار علمی

نوشته مصطفی گرفی-فرارو

[ad_2]

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما