lancerbanner

جنجال بر سر ماجراهای پتروشیمی میانکالا

[ad_1]

در رفتن درست یک ماه پیش در مجتمع پتروشیمی حسین آباد در حوض پنج کیلومتری میانکالا قتل عام رخ داد. وزیر کشور نیز همزمان با اعلام توافق زیست محیطی برای احداث پتروشیمی در این منطقه از اجرای این پروژه خبر داد. با این حال، او اذعان کرد که تعداد آنها برای شکست دفتر رئیس جمهور کونته کافی نیست. از آن زمان، کارشناسان و فعالان این منطقه به ایجاد پتروشیمی توسط مخالفان در منطقه افزوده اند.

طبق گزارشات فرارو، سخنگوی دولت اصلاحیه دوازدهم در چهار هفته گذشته از کشتار مجتمع پتروشیمی و دستگیری منتقدان و مخالفان آن، لایحه ساخت مجتمع پتروشیمی حسین آباد را مربوط به دولت قبل دانسته است.

علی بهادری جهرمی نیز تاکید کرد که اجرای این طرح در راستای یافتن فضای مناسب است.

تاکید دولت بر ادعای روزنامه کیهان مبنی بر تسریع در ساخت و ساز ساختمان پتروشیمی در ایام نوروز در این منطقه است. علاوه بر این، خبرنامه تسنیم به همراه انتشار عکس و فیلم همچنان در ادامه این پروژه است.

جنجال بر سر ماجراهای پتروشیمی میانکالا

منابع محلی می گویند که مسئولان پروژه مواد معدنی پتروشیمی همچنان به کار کنده کاری و ساخت و ساز مشغول هستند.

بر اساس گزارش ها، با احداث مجتمع پتروشیمی حسین آباد بهشهر، سالانه 5 هزار تن بنزین گاز طبیعی (GTP) تولید می شد. پس از آن پروپیلن تولید و به منطقه عمومی دامغان منتقل شد.

دلیل مخالفت محیط زندگی با ساخت پتروشیمی چیست؟

مسئولان محیط زیست معتقدند ساخت مجتمع پتروشیمی حسین آباد که به حوض مرکزی متصل نیست با اجرای این طرح مخالف است. اما آنها اشاره ای به امکان اختراع مجتمع پتروشیمی نکردند.

اما فعالان و فعالان برجسته محیط زیست این منطقه معتقدند احداث مجتمع پتروشیمی به طول پنج کیلومتر در وسط حوضچه علاوه بر افزایش آلودگی، موجب نابودی حیات وحش و به خطر افتادن سلامت مردم منطقه می شود.

محمد درویش، زیست شناس محیط زیست، یکی از مخالفان این ساخت و ساز مجتمع پتروشیمی است. وی معتقد است صنعت پتروشیمی بیشتر از فولاد آب تولید می کند و به دلیل ازدحام جمعیت، میزان آب ورودی به حوض میانی بسیار کاهش یافته است. به همین دلیل اجرای این پروژه حوض میانکالا را جدی می گیرد.

وی همچنین گفت: ایجاد صنعت پتروشیمی در منطقه علاوه بر افزایش آلودگی، پتانسیل اکوسیستم ها را افزایش داده و امنیت منطقه را به خطر می اندازد.

علی شمس اردکانی، استاد سابق اقتصاد دانشگاه کویت، یکی دیگر از مخالفان جدی این طرح است. وی در یادداشتی که در روزنامه شرق منتشر شد، تاکید کرد که میانگین سال آب‌های آزاد کمتر تند و تیز است. در نتیجه، هر نوع آلودگی هوا به احتمال زیاد باعث تراکم و افزایش دشواری موجودات تنفسی و گیاهان می شود.

وی این طرح را تهدیدی برای اصلاح نژاد و کشاورزی عنوان کرد و گفت: طرح های پتروشیمی و پلیمریزاسیون باعث شکسته شدن مولکول های هیدروکربن مولکولی و در نتیجه افزایش احتمال آلودگی می شود.

تکلیف پتروشیمی های پشت پرده چه می شود؟

حامیان پرونده او تلاش کرده اند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند.

غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر، ناکا و گلوگاه نیز مهمترین حامی این طرح را کشتن زنی دانست که برای اجرای مجوزهای زیست محیطی پتروشیمی مازندران در بهشهر و با ایجاد این معضل بیکاری در شهرستان بهشهر ضروری است. وسط منطقه

علاوه بر این، وزیر امور خارجه نیز موافقت ضمنی با ایجاد مجتمع پتروشیمی، اشتغال و توسعه منطقه را داده است. وی گفت: ساخت این مجموعه در شرایط و شرایط محیط زندگی و رونق در آن می تواند موجب گسترش بیشتر منطقه و ایجاد اشتغال و توسعه شود.

اما رئیس محیط زیست، ابراهیم، ​​گفت که دولت بر اجرای این پروژه – که خلاف قوانین محیط زیست است – اصرار دارد.

علی سلاجه همچنین با اشاره به افراد پشت صحنه این پروژه، برخی از نمایندگان مجلس را عاملی برای ساخت این ساختمان ها معرفی کرد.

او گفت که فشارهای گاه و بی گاه به مجلس نمایندگان برای ما عجیب است. مجوز محیط زیست به این شکل تایید نشد، اما نماینده محترم از من پرسیدند که آیا ذبح انجام شده است؟ اما حضرت آقا فرمودند که نمایندگان در امور حکومت دخالت نکنند. البته او در این مجلس نمایندگان نیست.

از جمله اینکه برخی از فعالان محیط زیست مدعی هستند که مجلس نمایندگان بر ساخت سد پتروشیمی و سدی با اهداف اقتصادی و اجتماعی تاکید دارد.

آیا پتروشیمی در میانه راه متوقف می شود؟

در پایان علی سلیجه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به مسئولان پتروشیمی مدیکر گفت: اجرای طرح پتروشیمی کوتاه مدت نخواهد بود.

ساعاتی پیش خبرگزاری دولتی ایرنا از لغو قانون پتروشیمی توسط ابراهیم رئیسی، رئیس سازمان محیط زیست خبر داده بود. علاوه بر این، هیئت وزیران در نظر دارد در طرح دولت برای ساخت پتروشیمی تجدید نظر کند. در چنین شرایطی، ایرنا احتمالا با صدور لایحه جدید پتروشیمی مدیکر برای همیشه بسته خواهد شد.

اما روزنامه فرهیختگان در گزارشی تصویری مدعی شد که با وجود قانون اساسی ابراهیم رئیسی، این پروژه به صورت مخفیانه در حال انجام است.

[ad_2]

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما