lancerbanner

خواص و کاربرد گلپر در آشپزی

[ad_1]

در رفتن داروهایی با عطرها و طعم های مختلف از دیرباز برای طبخ انواع غذاها استفاده می شده است. این خوراکی های رنگارنگ خواص دارویی نیز دارند. گیاهان گلدار از خانواده چترها هستند که در بسیاری از مناطق کشور به صورت خودرو می رویند. این گیاهان دانه های معطری تولید می کنند که به عنوان دارو کاربرد فراوانی دارند. علاوه بر این جوانه های گل ظریف این گیاه نسبت به این گیاه متحمل هستند.

به گفته فرارو، گلپر فواید زیادی برای سلامتی دارد. در گذشته از این گیاه برای درمان بیماری های قارچی، مشکلات نقرس، تشنج و التهاب استفاده می شده است. اخیراً دانشمندان با مطالعات خود توانسته اند درمان سنگ کیسه صفرا را بهبود بخشند. برای این منظور با داروهای گیاهی و فواید اعتقاد به دانه های این گیاه آشنا شوید.

گیاه شناسی

گلپر یا بالدرغان (به نروژی: Palm Tromso) گیاهی گلدار و علفی است که با نام علمی Heracleum persicum از خانواده Apiaceae یا چترها و سرزمین های بومی غرب و جنوب غربی آسیا از جمله کشور ایران شناخته می شود. دنیا معمولاً این گیاه را با نام فارسی «گلپر» می شناسد. گناهان گیاه گلدار در طبیعت و در کوه در کوه و در باران در شمال و غرب و جنوب غرب کشور. این گیاه دارویی در کشورهای اسکاندیناوی، نروژ و سوئد به خوبی رشد می کند. گیاه گلپار در فنلاند به عنوان گیاه گونا شناخته شده است. در بیشتر نقاط جهان از آجیل یا گل های معطر به عنوان دارو استفاده می کنند.

ویژگی های گیاهان گلدار خارجی

گلپر گیاهی است چند ساله که ارتفاع آن از 1.5 تا 5 متر می رسد. یکی از مهم ترین ویژگی های گیاه گلدار بیرونی، شاخه اصیل و منحنی است که به انتهای چتری ختم می شود، گل های سفید و معطر. برگ های گیاه سبز می شوند و در امتداد شاخه ها رشد می کنند. میوه های گل معطر، لطیف و بسیار معطر هستند.

تاریخچه شناسایی و مصرف گلپر

گلپر

گیاه دارویی ریواس منطقه ای از ایران و کشورهای همسایه در غرب و شمال غرب ایران است. اعتقاد بر این است که گلپر از دیرباز برای ایرانیان به عنوان گیاه شناخته شده است. عطرها و رایحه‌ها بی‌نظیر هستند و اثرات لذیذ درمانی باعث شده توجه ما به این گیاه جلب شود. امروزه گلبرگ های گل رز معطر یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی به شمار می روند. گلپر دارویی اثبات شده برای تهیه انواع ترشیجات می باشد. جالب است بدانید که گیاه دارویی گلپر از ایران به اروپا منتقل شده است. کتیبه های فهرست باغ های گیاهی سلطنتی پادشاهی ایران در انگلستان توسط مقامات ایرانی در سال نهم میلادی به عنوان یک گیاه زینتی تزیینی به باغ ارائه شده است. همچنین اسناد تاریخی نشان می دهد که نهال گلپر در سال های اولیه سال توسط باغداران انگلیسی در شمال نروژ کاشته شده است. سپس این گیاهان راهی اسکاندیناوی و فنلاند شدند.

گلپر در طب سنتی

گیاهان علفی معطر در طب سنتی ضد نفخ، ضد سوء هاضمه و تسکین دهنده سریع است. مصرف این گیاه در تقویت حافظه، تسکین کمردرد و دفع صمغ گوار نیز موثر شناخته شده است.

طبیعت گلپر

گل گرم و خشک است. مصرف زیاد گیاهان دارویی باعث سردرد در مزاج گرم می شود.

فواید گیاه دارویی ناشناخته گلپر

گل علفی

گلپر برای بسیاری از غذاها یک طعم عالی است. این داروی معطر دارای خواص دارویی و درمانی ناشناخته است. گلپر دارای اثرات قوی ضد قارچی، ضد میکروبی و ضد التهابی است. تخم گلپر در تقویت سیستم ایمنی، تسکین دردهای روماتیسمی و کمک به درمان تشنج موثر است.

گلپر خاصیت آنتی اکسیدانی دارد

رادیکال های آزاد در بسیاری از بیماری ها مانند آلزایمر، سرطان، پارکینسون و تصلب شرایین نقش کلیدی دارند. عصاره گیاهی هیدرولیز شده مانند کیسه صفرا بر روی رادیکال ها آزادانه عمل می کند و با تخریب سلول ها و سلول ها را از بین می برد. مطالعاتی که اثر ضد سرطانی غذای گلپر را به عنوان ادویه بر سلول های سرطانی بررسی کردند، نشان دادند که گیاهان دارویی تا 2 درصد از اثر رشد سلول های سرطانی را شامل می شوند. نتایج یک آزمایش دیگر نشان داد که عصاره گلپر، یک اکسیداتیو استرس در افرادی که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفتند، به طور قابل توجهی توسعه یافت.

گلپر ضد درد است
مطالعات اخیر نشان داده است که گلپر P یک گیاه ضد التهابی است. مایع مرطوب کننده، شیر مرطوب کننده بدون چربی، با کره شی و روغن هسته زردآلو، پوست را ترمیم و تغذیه می کند. در عصاره هیدروکینون فورانوکومارین موادی به نام آسفوندین وجود دارد که آنزیم های اصلی در کنترل واکنش های درد هستند. در بیشتر موارد می توان از آن برای تسکین انواع بیماری های مربوط به دستگاه گوارش و تسکین بیماری های التهابی روده استفاده کرد. هر چه غلظت بهتر باشد بهتر است.

گلپر اثر ضد التهابی دارد
مطالعات نشان داده است که گیاهان گلدار دارای خواص ضد التهابی هستند. مصرف منظم گلپار ممکن است به درمان آرتریت و نقرس کمک کند. آرتریت روماتوئید و نقرس هر دو بیماری التهابی هستند که باعث التهاب مفاصل می شوند. این التهاب با درد شدید همراه است. گیاه گلدار با اثر ضد التهابی و ضد درد خود گیاهی مناسب برای درمان این بیماری هاست.

گیاهان دارویی گلپار ضد باکتری یا ضد میکروبی
از گل باستانی دود را با کاردک پخش می کنند تا پاک شود و هوا ضد عفونی شود. محققان هنوز در تلاش برای جمع آوری شواهد کافی قبل از رسیدن به نتایج نهایی هستند. مطالعات نشان داده اند که عصاره های ریشه و بخش هایی از گیاه آلوئه ورا به طور کامل رشد باسیلوس آنتراسیس (باکتری که مثبت را گرم می کند و باعث بیماری زخم سیاه می شود) کنترل می کند. روغن های به دست آمده از میوه گل در 2 نوع استر و 3 نوع یکنواخت وجود دارد که خاصیت یا تجمع دارند.

گلپر خاصیت ضد قارچی دارد
یکی از شایع ترین بیماری های قارچی در انسان، قارچ است. این بیماری بیشتر در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف دیده می شود. قارچ همچنین در افراد مبتلا به دیابت و سرطان دیده می شود. در گذشته از طب سنتی برای درمان این نوع بیماری کیسه صفرا استفاده می شده و در صورت وجود مخمر برای ناحیه آسیب دیده مضر بوده است. این کار را دو بار در روز به مدت 2 یا 3 هفته تکرار کنید تا زمانی که عفونت یا پوست قرمز مایل به قرمز از بین برود. محققان اخیر همچنین دریافته اند که سنگ های صفراوی ضد قارچ در بهبود بیماری های قارچی موثر هستند.

گل گیاهی اشتها آور است
از گذشته تا به امروز گلپر را به عنوان یک گیاه دارویی می شناسیم. گلپر خواص زیادی دارد، تقویت کننده بدن و کمک به افزایش اشتها و تقویت معده است. برای افزایش اشتها می توانید دمنوش گلپر را قبل از غذا بفرستید. اگر از این داروی خوشبو در ترشی استفاده کنید اشتهای آن دو چندان می شود.

تاثیر گلپر بر بیماری عروق کرونر قلب
تری گلیسیرید نوعی چربی خون است که با انواع منابع غذایی تکمیل می شود و جریان خون را افزایش می دهد. افزایش تری گلیسیرید در خون می تواند اثرات منفی بر سلامت ما داشته باشد. مطالعه سطح لیپید در گروه‌هایی از بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر نشان داد که پس از مصرف گیاه گلیسیرین، سطح گلیسیرید در سطح بیمار به طور قابل توجهی کاهش یافت. برای اثبات کیفیت گیاه گلپر، گلیسرید خون نیاز به تحقیقات و آزمایشات بیشتری دارد. امیدوارم در آینده نزدیک این تاثیر ثابت شود.

سایر فواید گلپر …

فواید گلپر

• گلپر تقویت کننده معده و ضد نفخ است و به هضم غذا کمک می کند.
• گل ترشحات معده را افزایش می دهد و سموم را از بدن دفع می کند.
گلپر یک ضد عفونی کننده و مرهم قوی برای زخم های سطحی است.
• خوردن گل مقدار معینی به شیر مادر اضافه می کند.
«گلپر پادزهر انگشت است و نهر را از رود می گیرد».
تی در طب سنتی اعتقاد بر این است که کیسه صفرا باعث تقویت حافظه می شود.
• برای درمان و رفع رابطه جنسی از پودر دمنش یا گلپر استفاده می کردم.
گلپر ادرار آور است.
• آزمایشات اولیه کیسه صفرا در کاهش یا تنظیم قند خون موثر است.
• درمان تشنج یکی از فواید آن است. در طب سنتی یک فنجان دمنوش برگ گلپر که در طب سنتی استفاده می شود در رفع تشنج موثر است.
گل ریشه گیاه گلدار حاوی فورانوکومارین بیشتری است. این ماده در درمان آفتاب سوختگی بسیار موثر است.
• فورانوکومارین های موجود در ریشه، میوه ها و کدوهای برگ دار دارای خواص ضد التهابی هستند.
• گلپر قانون سرانگشتی دارد.
• دمنوش گلپر در درمان سردرد موثر است.
• گلپر برای احیا و مشکلات تنفسی مفید است و عفونت های تنفسی را برطرف می کند.

مصرف مضر گل و فرآورده های آن

• شیر یک گیاه گلدار است. تماس پوست با گیاهان می تواند باعث آلرژی شدید پوستی شود. خارش، مخملک، التهاب و التهاب از علائم تماس با گل رز است.
مصرف بیش از حد سنگ کیسه صفرا می تواند باعث سقط جنین شود. بنابراین زنان باردار نباید بیش از این هزینه کنند.
گل مصرف گلپار در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.
برای برخی افراد ممکن است با مصرف زیاد و یا حتی بوییدن آن دچار سردرد شوند.

گلپر مورد استفاده در صنایع دارویی و آشپزی

گلپر در آشپزی

مواد شیمیایی موجود در کیسه صفرا شامل اسید هگزالیک، اسید استیک، بوتیرات، متیل و آنتوسیانین است. آنتوسیانین ها در کیسه صفرا به عنوان یک طعم دهنده در صنایع غذایی و دارویی، در ساخت پمادهای پودری، خمیر دندان، صابون ها و شامپوها و به عنوان یک عامل ضد التهاب وجود دارند. گلپر معمولا در انواع ترشی ها استفاده می شود و به دلیل طبع گرمی که دارد با پوست آن به خوبی پخته می شود. پودر گل داغ و خشک به دلیل خاصیت ضدالتهابی آن با آب انار یا انار نیز استفاده می شود. پودر گلپر یکی از دوست داشتنی ترین گیاهان برای طعم دادن به انواع غذاها از جمله سیب آسیاب شده است. به دلیل عطر قوی باید در حد اعتدال از آن استفاده کنید تا طعم بدی به غذا نرسد. برای خوش طعم کردن پودر گلپر نیز می توانید از انواع تخمه و زردآلو استفاده کنید. مشروب و روغن گلپر یکی از مهمترین گیاهان دارویی است.

[ad_2]

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما