lancerbanner

خواص گیاهان دارویی “کالپورا” یا “مریم نخودی”

[ad_1]

در رفتن امروزه با رونق علم پزشکی و تولید انواع داروها، بسیاری از بیماری ها از روش سنتی حذف شده است. با این حال، بسیاری از پزشکان و متخصصان طب سنتی توصیه می کنند که از داروهای گیاهی به عنوان درمان کامل این بیماری استفاده کنیم. گیاهان دارویی اثرات بهتر و عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمی درمانی دارند.

به گزارش فرارو، «کلپورا» یکی از ارزشمندترین گیاهان دارویی کشور است. تاثیر این گیاه در درمان بیماری ها قابل توجه است. اما بخشی از داروهای گیاهی ناشناخته است. در این راستا قصد داریم به معرفی گیاه «کالپورا» و تأثیرات این گیاه در درمان بیماری ها بپردازیم.

گیاه شناسی

گیاه کالپورا نامدی یا مریم نخودی با نام انگلیسی Germanders و نام علمی Teucrium polium از خانواده نعناع یا Lamiaceae و بومی مدیترانه، شمال آفریقا و جنوب غرب آسیا است. این گیاه بیشتر در دشت ها، چمنزارها و کوهپایه ها می روید. گیاه کلپورا در اکثر نقاط ایران از جمله مناطق مختلف شمال، غرب، جنوب و مرکز کشور شناخته شده است.

ویژگی های خارجی

ارتفاع گیاهان 3 تا 5 سانتی متر است. این گیاه با شاخه های منشعب و متراکم و پنهان از رطوبت و رنگ سفید توصیف می شود. گل های گیاه کالپورا در اواخر بهار تا اواسط تابستان به صورت خوشه ای در سر گیاه گلدار شکوفا می شوند. رنگ گل ها از گیاهی به گیاه دیگر متفاوت است. اکثر گیاهانی که در ایران می رویند دارای گلهای سفید هستند.

تاریخچه استفاده از گیاه کالپورا

بومیان بیش از هر منطقه دیگری با داروهای گیاهی و گیاهان دارویی آشنا است. گیاهان دارویی کلپورا یکی از گیاهان مهم در زمینه طب گیاهی است که در قدیم مورد استفاده قرار می گرفته است. برای اولین بار پس از 5 سال، گیاه شناس و پزشک سوئدی “کارل لنا” نام علمی این گیاه را نامگذاری کرد. این گیاه دارویی در نقاط مختلف جهان به طور متفاوتی توصیف می شود. کوهنوردی و گربه‌بازی از جمله معروف‌ترین آنهاست. هلپا، چاز کوهی، مریم نخودی و گل پنبه ای از گیاهان دارویی کالپوره و چهره های مختلف این گیاه در ایران هستند.

گیاه طبیعی Kalpura

این گیاه دارویی مانند اکثر گیاهانی که از خانواده بزرگ گیاهان نعناع هستند دارای خواص گرم و خشک است.

کالپورا در طب سنتی

سر گل و انتهای گیاه ضروری و دارای خواص دارویی است. طعم کالپورا تلخ است. اما گیاه بسیار معطر و معطر است. کلپورا در طب سنتی یک داروی ضد التهاب، ضد تشنج، ضد التهاب، ضد التهاب و ضد درد است. از قدیم الایام از این گیاه برای کاهش قند خون، کاهش چربی خون، رفع مشکلات نقرس، درمان اسهال و درد قلب، کاهش فشار خون و رفع عفونت های ادراری استفاده می شده است. آزمایش‌ها و مطالعات اخیر تعدادی از اسانس‌های گیاهی دارویی را معرفی کرده‌اند که اثربخشی آنها در درمان بیماری‌ها ثابت شده است.

گیاهان دارویی گیاهی

گل های کالپورا

یکی از مهمترین منابع عصاره های گیاهی عصاره غذا، روغن و عصاره ادویه است. روغن این گیاه مصرف خارجی دارد و شیره گیاه خوراکی است.

گیاهان دارویی “کالپورا”

تحقیقات علمی نشان داده است که کلپورا دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد قارچی، ضد درد و ضد میکروبی است. این گیاهان حاوی تانن، مشمع کف اتاق، ترپنوئیدها، ساپونین ها، استرول ها، فلاونوئیدها و لکوسیتوز هستند.
گیاه کالپورا خاصیت ضد باکتریایی دارد. بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، گیاه دارویی کالپور دارای اثر ضد باکتریایی “سالمونلا تیفی موریوم” است. این باکتری یکی از مهم ترین مواد مغذی ناشی از مسمومیت های غذایی است. در مطالعه دیگری، Kalpore بیشترین اثر ضد باکتریایی را بر روی باکتری “باسیلوس سیروز” نشان داد. باکتری باسیلوس سیروز یکی از فراوان ترین باکتری های موجود در طبیعت است که مصرف آن در کنار مواد مغذی باعث اسهال و اسهال می شود. این نوع باکتری نیز یکی از مهم ترین عوامل مسمومیت غذایی است.

این یکی از دلایلی است که مردم و مردم در گذشته از این گیاه برای درمان مسمومیت های غذایی و رفع علائم مسمومیت استفاده می کردند، زیرا از اسهال و استفراغ استفاده می شد. در طب سنتی از دم کرده کلپورا برای تسکین درد نوزادان نیز استفاده می شود. این گیاه به طور معجزه آسایی در درمان اسهال و سوزش سر دل عمل می کند. برای درمان مسمومیت های اساسی کافی است یک قاشق غذاخوری از غذای خشک و له شده را با آب کاملاً مصرف کنید و با قرص آب مخلوط کنید. طعم این گیاه ممکن است آزار دهنده باشد. اما شفا دهنده خوب است. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از این گیاه می تواند عوارض منفی داشته باشد. فراموش نکنید که اگر به نعناع یا انار حساس هستید، ممکن است به کلپورا نیز حساس باشید.

اثر گیاه قندی کالپورا خونی

یکی از مهمترین فواید گیاه کلپورا در طب سنتی کاهش قند خون این گیاه در افراد دیابتی است. بر اساس آزمایشات حیوانی انجام شده بر روی عصاره های گیاهی، عصاره های گیاهی خاصی از عصاره گیاه، گلوکز و تری گلیسیرید را در خون موش های دیابتی متمرکز می کند. نکته مهم این است که ترکیبات موجود در گیاهان باعث تحریک ترشح انسولین نمی شوند و قادر به تقویت ترشح انسولین ترشح شده با گلوکز نیستند. در عوض، اثر این گیاه بر قند خون، ترمیم سلول های آسیب دیده در پانکراس و افزایش فعالیت سلول های سرطان خون است. بیشتر آزمایش‌های انجام شده بر روی نمونه‌های حیوانی متمرکز بود، اما برای اثبات تأثیر گیاه علفی در کاهش قند خون در انسان، نیاز به مطالعات دقیق انسانی است.

مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش فشار خون شود

به نظر می رسد شیوع بیماری در طول بیماری عروق کرونر قلب تشدید می شود. پیشرفت و درمان این نوع بیماری جزء اولویت های درمانی در بسیاری از کشورها است. پس بهتر است برای پیشگیری از برخی از این بیماری ها از غذاهای سالم و ورزش روزانه استفاده کنید. داروهای موثر برای درمان یا پیشگیری از فشار خون بالا تجویز می شوند. اما قبل از آن، پزشکان داروهای گیاهی را برای فشار خون بالا توصیه می کنند. کالپور یکی از محبوب ترین داروهای گیاهی است که در طب قدیم برای کاهش فشار خون استفاده می شد. جالب است بدانید که نتایج آزمایش بر روی نمونه های حیوانی نشان داد که عصاره گیاهی تأثیر مثبتی بر قلب دارد. مطالعات نشان داده است که ترکیبات دارویی موجود در گیاه کالپورا باعث افزایش فشار خون می شود.

کل گیاه خاصیت ضد سرطانی دارد

کلپوره

گیاه کالپورا دارای خواص آنتی اکسیدانی بالایی است. ترکیبات موجود در عصاره این گیاه می تواند با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و باعث رشد سرطان در سلول ها شود. داروهای گیاهی با تغییر فعالیت میتوکندری فعالیت ضد سرطانی ایجاد می کنند. تحقیقات اخیر نشان داده است که عصاره گیاه متانولی دارای اثرات تقویت کننده سیتوتوکسیک و آپوپتوز در داروهای شیمی درمانی هم گروه با سلول های سرطانی است. توجه به این نکته ضروری است که عصاره متانولی می تواند یک درمان شیمیایی موثر و قابل اعتماد برای سرطان باشد.

درمان زخم ها و سوختگی های سطحی با عصاره کالپورا

امسال از گیاهان کالپورا برای ترمیم زخم ها و سوختگی ها استفاده می شود. این در حالی است که در ده سال اخیر به این موضوع توجه علمی نشده است. خوشبختانه مطالعاتی در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد ساختار شیمیایی موجود در عصاره کلپورا در بهبود زخم ها و سوختگی های سطحی موثر است. این مطالعه بر روی گروهی از موش های آزمایشگاهی انجام شد. در طول بازجویی، موش ها به دلیل فرسودگی عمدی تحت درمان قرار گرفتند.

گروه تحت درمان با عصاره کالپورا و گروه دیگر بدون هیچ درمانی مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه این بود که گروهی از موش‌ها که تحت درمان با عصاره کالپور قرار گرفتند، بدون ایجاد التهاب، زخم‌ها و سوختگی‌ها را به سرعت استخراج کردند. اگرچه آزمایش بر روی نمونه های حیوانی متمرکز بود. با این حال، اثر ضد باکتریایی و ضد التهابی Kalpore ثابت شده است. امید است در آینده از داروهای گیاهی موثر در ساخت قارچ کش ها و ضد عفونی کننده ها استفاده شود.

بس که غرور و سودمندی سر

زمانی که دمای بدن از مقدار معینی تجاوز می کند، ایجاد می شود. این افزایش دما نشانه مبارزه بدن با عوامل عفونی است. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که بیماری های عفونی را نباید با استفاده از داروها ساده درمان کرد. تسریع روند بهبود و از بین بردن این ویروس ها و باکتری ها تسریع خواهد شد. اما در بیشتر موارد، تب می تواند آزاردهنده و خطرناک باشد. به همین مناسبت استفاده بدن از داروهایی مانند ایبوپروفن و ایبوپروفن را کاهش می دهیم.

در زمان های قدیم که چنین داروهایی در دسترس نبود، با علاقه خاصی از داروهای گیاهی شدید استفاده می شد. گیاه کالپورا یکی از مهمترین گیاهان جهان است. طب سنتی از گیاهان کلپورا برای درمان تب و درمان سردرد استفاده می کند. خواص ضد التهابی و ضد عفونی گیاه باعث التهاب و عفونت می شود و دمای بدن را تا حد زیادی افزایش می دهد. بخور کلپوره مصرف کمتر از دمنوش کلپوره یا استحمام در خنک کالپور جوشان می تواند تب را در اکثر موارد کاهش دهد.

رفع عفونت واژن با گیاه کالپورا

عفونت های واژن یکی از شایع ترین علل زنانی است که به دنبال مراقبت های پزشکی هستند. در طب سنتی برای درمان این بیماری از داروهای گیاهی استفاده می شود. کلپوره یکی از داروهای گیاهی است که در طب سنتی برای این بیماری استفاده می شود. محققان اخیر اثرات علف کش ها را بر عفونت های واژن بررسی کرده اند. در طب سنتی استفاده از مخلوط برگ مایع آب پز و تصفیه شده، پماد و کالپور برای رفع عفونت رحم توصیه می شود.

در تهیه جوشانده کلپوره نیز کاربرد دارد. ترکیبات فعال بیولوژیکی در عصاره های گیاهی دارای اثرات ضد میکروبی قابل توجهی هستند. فلاونوئیدها و استرول های موجود در گیاه مسئول فعالیت ضد التهابی در بدن هستند. همه این داروهای گیاهی به کنترل زگیل تناسلی کمک می کنند.

گیاه کالپورا بیماری های التهابی را درمان می کند

گیاه کالپورا دارای خواص ضد التهابی است. استفاده از این گیاه ممکن است در درمان آرتریت روماتوئید یا التهاب مفاصل در بیماران مبتلا به روماتیسم مفید باشد. در یک مطالعه تجربی که بر روی نمونه‌های حیوانی انجام شد، مشخص شد که این گیاه علفی تأثیر قابل‌توجهی بر روی موش یقه سفید ایجاد شده در آزمایش دارد. گیاهان ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی کالپورا برای التیام زخم های حیوانات نشان داده شده است. همچنین، در آزمایشات اولیه، داروهای ضد التهابی برای کاهش اثرات آرتریت نشان داده شده است. جالب است بدانید که طب سنتی با استفاده از گیاهان دارویی طبع گرم و خشکی دارد و در درمان آرتروز موثر است.

از دیگر خواص گیاه دارویی کالپورا …

خواص گیاه کالپورا

• یک مکمل گیاهی بدون نسخه دارای خواص ضد درد است و می تواند به تسکین میگرن و سردرد کمک کند.
• علف های هرز حشرات خشک را دفع می کنند. برای دفع مقدار حشرات شبانه از کالپور خشک، آن را روی بالش خود قرار دهید.
• دردهای منظم را از خواص دارویی گیاهان تسکین می دهد.
گیاه کل کالپورا در جنوب آسیا برای تسکین درد قلب و سینه استفاده می شود.
• برای پاکسازی بدن با یک مومیایی خنک کننده حمام کنید.
کل اگر به گل های گرد کالپوره نگاه کنید، حرکت مخاط را می بینید و رایحه ای ایجاد می کند. این یک ویژگی گاه به گاه است که در بدنه بینایی خارجی به دام می افتد.
• تعریق زیاد شبانه را در طول شب درمان کنید.
• با استفاده از کلپورا می توان اسهال، ترش معده و مسمومیت های مفرط را درمان کرد.
• مصرف داروی ضد افسردگی یا تعریق بر اعصاب، ضد تشنج و اعصاب اثر قوی دارد.
برای درمان بیماری های عفونی و پاکسازی دهان می توان از کلپورا با مقدار کمی نمک و به صورت جوشانده استفاده کرد.
ر برای رفع بیماری های کیسه صفرا، آنافیلاکسی و کرونا سه بار با نمک غرغره کنید و ناشتا.
عواقب مصرف زیاد داروهای گیاهی
کل مصرف گیاهان علفی و فرآورده های آنها فقط برای مدت کوتاهی مجاز است. مصرف طولانی مدت کالپورا احتمالا باعث افزایش فشار خون، از جمله سطح کبد و کلسترول می شود.
• استفاده مداوم از Kalpore ممکن است باعث هپاتیت مزمن یا کمبود حاد هپاتیت B شود.
• خشکی دهان، عطسه، افزایش تعداد ضربان قلب، سردرد و یبوست در اثر مصرف زیاد گیاهان دارویی.
• بهتر است از افرادی که از بیماری های قلبی، کلیوی، بزرگی پروستات و اختلالات کبدی رنج می برند، خودداری شود.
• کودها و کودها ممکن است در دوران بارداری و شیردهی خطرناک باشند و باید با احتیاط مصرف شوند.
گرده گیاه کل Kalpura ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت شود.

[ad_2]

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما