lancerbanner

موبایل بازار شاهد عینی

[ad_1]

سال گذشته با بیش از 3 میلیارد تومان ارزش واردات موبایل، رکورد واردات این محصول شکسته شد. با این حال، با توجه به پیش بینی فعالان بازار حتی با فرض قیمت، سناریوی رونق موبایل در ماه های آینده بعید است. فعالان بازار با افزایش قیمت کالاهای وارداتی و تقاضای تقاضا، تغییر ارزش حقوق گمرکی را پیش بینی می کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد، از ماه گذشته تلفن همراه نیز در فهرست وارداتی ترین کالاهای کشور قرار دارد و پیش بینی می شود این روند نسبت به سال گذشته ادامه داشته باشد. سال دوم بازار موبایل با دو تغییر جدید همراه بوده است که اپراتورهای بازار پیش‌بینی می‌کنند. با فرض ثابت بودن قیمت دلار، افزایش در ارزش تعرفه محاسبه شده محاسبه می شود، حداقل افزایش قیمت تخمینی برای بازارها پیش بینی می شود و می توان با تغییرات عرضه و قیمت کالا موافقت بیشتری داشت.

بازار در ماه های قبل

به گفته فعالان بازار تلفن همراه به سال جدید خوش بین نیست. با وجود گمانه زنی ها در مورد اجماع احتمالی در مورد نتیجه و اثرات مثبت چنین تغییری در واردات کالاهایی مانند تلفن همراه، واردکنندگان به آینده بازار خوشبین نیستند. آنها معتقدند با تصویب قوانین جدید، شرایط برای فعالیت در این بازار سخت‌تر و قیمت‌های جدید افزایش می‌یابد که به ضرر همه فعالان بازار اعم از مصرف‌کننده، فروشنده و واردکننده خواهد بود.

در سال جاری مبنای محاسبه حقوق گمرکی از حدود ۲ تومان ارزش بازار را تغییر می دهد و این امر باعث افزایش چند برابری میزان حقوق گمرکی می شود. علاوه بر صحبت‌های دیگر، بحث واردات تلفن همراه با هزینه هر تن ۳۰۰۱ نیز مطرح است. علیرغم اینکه در بخش فعلی، ترخیص کالاهای جدید هنوز انجام نشده و عمده کالاهای موجود در سال گذشته وارد شده است، اما در عین حال افزایش قیمت ها آغاز شده است.

امیر میثم گیاهی یکی از فعالان بازار موبایل با اشاره به تاثیر از بین رفتن ارزش پول گفت: وی افزود: در ابتدای سال اما هنوز اثر واقعی این تغییر مشاهده نشده است زیرا عمدتا واردکنندگان هنوز توصیه جدیدی ثبت نکرده اند و تاثیر این تغییرات در قیمت بازار کاهش می یابد. این کارخانه بر این باور است که طی یک سال گذشته، هنوز تقاضا برآورده نشده است و تقاضای فزاینده ای در بازار وجود دارد که در صورت بهبود شرایط، بازار فعلی موبایل گسترش خواهد یافت.

محسن بهنامی از دیگر فعالان بازار تلفن همراه در گفتگو با «دنیای اقتصاد» گفت: در سال های ابتدایی بازار معمولاً سال اول بازار به دلیل تقاضا افت می کرد که مصادف با کاهش قیمت.” اما اکنون با وجود اینکه هنوز تقاضاها کم است، افزایش قیمت ها آغاز شده است. وی با اشاره به اینکه این افزایش از نظر برند و برند متفاوت بوده است، افزود: در واقع حدود 3 درصد افزایش قیمت داشته ایم و احتمالا این افزایش ادامه خواهد داشت.

پیمان صدیق نیا در جمع دیگر فعالان بازار موبایل با اشاره به افزایش واردات موبایل در سال گذشته خاطرنشان کرد: قبل از آغاز سال جاری برخی واردکنندگان با هدف افزایش قیمت در سال جدید رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند. به واردات انبوه این مقدار بسیار بیشتر از نیاز واقعی بازار بوده و طبق قسمت اصلی این کالاها وارد شده، در انبارها مخفی شده و همچنان در بازار مورد توجه قرار نگرفته است زیرا این موضوع با افزایش واردات همخوانی دارد. در آمار گمرک وی بر ضرورت تمرکز بر تغییرات اقلیمی تاکید کرد و گفت که اکنون با توجه به بحران در طول زمان، اهمیت آن بیشتر شده است. صدیق نیا معتقد است تا پایان اردیبهشت ماه با افزایش 5 درصدی قیمت ها تا پایان اسفندماه افزایش می یابد و این افزایش تاکنون حدود 3 درصد بوده است.

به طور کلی، بازار در سال جدید چندان روشن نیست. میلاد رسایی یکی دیگر از فعالان این بازار در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره بازار آینده در ماه های گذشته می گوید: چون قرار است دوباره قیمت ها افزایش یابد، مصرف کننده نمی خواهد با همان انرژی تمام شود و گروهی از کاربران قدرت خرید خود را از دست بدهند یا مجبور به خرید بیشتر شوند. وی در ادامه افزود: نرخ سود واردات موبایل بسیار پایین است و فضای رقابتی بالایی دارد. در نتیجه، احتمال اینکه واردکنندگان نسبت به کسانی که به فعالیت یا واردات ادامه می دهند، با بهره وری خود مطابقت نداشته باشند، بیشتر است. این بازار فعال بیان می کند که افزایش قیمت این روزها محدود به تغییر قوانین داخلی نیست و باید توجه داشت که افزایش قیمت از سال گذشته به بعد شاهد وجود حباب هایی در قیمت درهم بوده است. ظاهراً محصولات برند اپل از پایان سال بین 5 تا 6 درصد افزایش قیمت داشته اند و باید توجه داشت که در شرایط متشنج، موارد منفی و مثبت غالب خواهد بود.

دست درازی برای کاهش اختلاف قیمت بین نصف ارزش بازار، افزایش قاچاق کالا در بخش گروه های کالایی به ویژه لوازم جانبی و سایر کالاهایی که ثبت نشده اند، تاکید می کند. وی می گوید در مجموع عرضه کنندگان این محصولات با وجود ارائه پیشنهاد تضمینی به مشتری، هیچ تعهدی را نمی پذیرند و حتی اکثر خطوط تلفن تنها از طریق فکس معرفی می شوند و پاسخی وجود ندارد.

پیشنهاد موبایل در کالاهای وارداتی

آخرین آمار منتشر شده از سوی گمرک در ادامه تماس تلفنی رئیس جمهور از جمله کالاهای وارداتی است. بر اساس این آمار، ارزش واردات موبایل به ۴ میلیارد و ۱۶۲ میلیون هار در سال رسیده و سالانه حدود ۳ درصد رشد داشته است. بر اساس آمارها، ارزش کل واردات کشور 52 میلیارد و یک میلیارد برآورد شده است که جزء قابل توجهی از اعتبارات اصلی کالا است.

علیرغم شایعاتی مبنی بر ممنوعیت واردات دلارهای گران قیمت، این دستور اجرایی نشده و واردات امسال طبق قانون بودجه ادامه خواهد داشت. واردات در سال گذشته کمتر از 600 6 درصد و بالای 600 5 درصد بود، با این تفاوت که هزینه واردات معادل از 5 به معادل کالاهای الکترونیکی در حال نزدیک شدن به بازار است.

واردات موبایل با آجیل

از دیگر مسائل مهمی که در سال قبل از تغییرات چشمگیر بازار موبایل در کشور قابل توجه است، عرضه گوشی های تلفن همراه وارداتی به قیمت هر بشکه 302 از طریق صادرات خشکبار است. سیاست بورس تلفن همراه با خشکسالی از همان ابتدا مخالفان و موافقان بیشتری ایجاد کرده است. طبق قوانین موجود، اگر صادرکنندگان نتوانند تلفن همراه خود را به واردکنندگان بفروشند، مجاز به واردات تلفن همراه خود هستند. به طور کلی، هر فردی با کارت ویزیت می تواند اقدام را وارد کند. اگر قرار بود این دارندگان کارت برای واردات گوشی های موبایل وارداتی وارد بازار شوند، بازار رقابتی تر می شد. البته قابل ذکر است که حاشیه سود واردات موبایل نسبتا کم است و این سیاست باعث بهبود واردات قطعات و لوازم جانبی موبایل می شود.

اما برخی کارشناسان به دلایل مختلف از جمله ایجاد فساد یا بی نظمی در بازار با این ایده مخالف هستند. انجمن واردکنندگان موبایل یکی از گروه هایی است که با این طرح موافق نیست. محمدرضا علیان، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، اوایل سال جاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار داشت: در حال حاضر کل واردات گوشی تلفن همراه شامل هزاران شرکت است و واردات صادرکنندگان خشک به درستی انجام نمی شود. منطق اقتصادی در این زمینه است.» وی در پاسخ به این لایحه گفت: ارزش این بسته از آنجا استنباط می شود که امکان واردات توسط صادرکنندگان با استفاده از ارزش صادرات خود و با کشف واردات مجاز در حال بهره برداری است. البته لازم به ذکر است که ورود به بازار موبایل برای افرادی که تجربه فعالیت در این بازار را ندارند دشوار خواهد بود. به خصوص اگر مهلت کوتاهی برای زیر پا گذاشتن تعهدات خود داشته باشند». عالیان با تاکید بر اینکه پیش نویس ها هنوز به کانون نویسندگان ابلاغ نشده است، گفت: در حال حاضر تمامی امور به صورت شفاهی انجام شده است.

در نهایت با تمام ابهامی که در پیش‌شرط وجود دارد، فعالان بازار بهبود چندانی در شرایط نمی‌بینند و معتقدند باید منتظر افزایش قیمت‌ها و تقاضای تقاضا در ماه‌های گذشته باشیم. اما در حال حاضر قیمت کالاها در بازار بین 3 تا 4 درصد افزایش یافته است و عرضه کالا در بازار کار سختی نیست.

برند سامسونگ نیز رهبر بازار ایران است و برندهای اپل و شیائومی و هوآوی در ردیف بعدی قرار دارند. با توجه به احتمال توافق در عرصه سیاسی، احتمال بازگشت نمایندگی های برند در سال جدید و حضور مجدد برندهای جدید هوآوی و شیائومی در بازار ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

[ad_2]

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما