lancerbanner

هدایای احتمالی وزیر اول عراق

[ad_1]

یکی از اعضای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گفت که تعداد نامزدهای پیشنهادی برای پست نخست وزیری بین چهار تا پنج نفر است.

به گزارش فارس، محمد البلدوی، نماینده مجلس، عضو کمیته هماهنگی شیعیان عراق امروز (شنبه 17 اسفندماه) با اشاره به برگزاری این نشست «العطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) نامید. از اعضای این کمیته از شامگاه جمعه، نامزدهای این پست چهار تا پنج نفر هستند که مهمترین آنها جعفر الصدر و قاسم الاعرجی هستند.

وی در گفتگو با «نامعلوم» تشریح کرد: نشست چارچوب هماهنگی که مدت‌ها پیش برگزار شد، مهم‌ترین تحولات عرصه سیاسی پس از تماس‌های اخیر رئیس‌جمهور و دعوت به جلسه ایجاد شد. پرونده در دست بررسی است

این نشست روز دوشنبه برگزار می شود. چارچوب هماهنگی و دفتر رئیس جمهور به این نتیجه رسیدند که نامزد باید منحصراً توسط شیعیان و همچنین نامزدهای پست ریاست جمهوری و ریاست مجلس معرفی شود.

وی توضیح داد که چارچوب هماهنگی و ریاست جمهوری به چند شخصیت پیشنهاد داده است که این تعداد بین چهار تا پنج نفر است، اما برجسته‌ترین و محبوب‌ترین آنها جعفر الصدر و قاسم الارجی بودند. در جلسه ای که قرار است بین رئیس جمهور و چارچوب هماهنگی برگزار شود، به ویژه در مورد انتخاب یک نامزد واحد، اجماع حاصل خواهد شد.

امروز علی الفتلاوی یکی دیگر از اعضای چارچوب هماهنگی نیز تایید کرد که رهبر رئیس جمهور فعلی به طور رسمی جعفر الصدر را به عنوان وزیر پیشنهادی خود برای پست وزیر اول عراق معرفی کرده است.

نخست وزیر به ویژه گفت که «حیدر العبادی»، «محمد توفیق علاوی» و «عبدالحسین ابتان» از مهم ترین نامزدها از نظر چارچوب هماهنگی هستند.

مقتدی صدر، رهبر رئیس جمهور کنونی عراق، روز پنجشنبه پس از سال ها تماس با نوری مالکی تماس گرفت و با وی به ویژه در مورد مسائل سیاسی و انتخاباتی گفتگو کرد.

منابع عراقی به روسیا الیوم گفتند که مقتدی صدر در گفت و گو با نوری مالکی، پسر «جعفر الصدر» آمویش را به عنوان اولین وزیر عراق معرفی کرده است. جعفر الصدر فرزند شهید آیت الله محمد باقر صدر نیز سفیر فعلی عراق در انگلیس است.

نجاح محمدعلی، کارشناس عراقی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که مقتدی صدر با نوری مالکی تماس گرفته و جعفر الصدر را به عنوان نخست وزیر خود معرفی کرده است. مالکی نیز در پاسخ گفت: این موضوع باید در کمیته هماهنگی مطرح شود. از سوی دیگر مقتدی صدر نظر شخصی مالکی را زیر سوال برد و گفت که به گفته جعفر صدر انسان مرد بزرگی است اما نظر او قطعی نیست.

در جریان انتخابات گذشته در عراق، رئیس حزب مردم عراق موفق به کسب یک کرسی در مجلس سفلی این کشور شد و کردستان و ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری دو کرسی در رده های بعدی داشتند.

درست است که رئیس جمهور فعلی اکثر کرسی های پارلمان را در این انتخابات به دست آورده است، اما برای تشکیل این کرسی دولتی کافی نیست و ممکن است در انتخابات با سایر جناح های سیاسی ائتلاف کند.

[ad_2]

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما