lancerbanner

سرنوشت دو ایرانی در اروپا متفاوت است

[ad_1]

مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند از جمله اسطوره های فوتبال ایران هستند که با وجود اشتراکات فراوان، مسیرهای متفاوتی را دنبال می کنند. دو بازیکن پرطرفدار رده پرسپولیس، موفق ترین بازیکنان تیم ملی و بازیکنان شاخص تیم فوتبال ایران، اکنون و پس از آن متفاوت هستند. از یک طرف شکوفا می شوند و از طرف دیگر می درخشند. مقایسه علیرضا بیرانوند و مهدی طارمی از این منظر این است که اوج فوتبال هم در پرسپولیس بود و هم علیرغم داشتن پست های مختلف، هر کدام در رده بهترین های تیم ملی تا دیوار؟

به گزارش مشرق، علیرضا بیرانوند یکی از بهترین دروازه بان های ایران است. و بدیهی است که این پرونده کار سختی است. سناریوهای مختلفی در زندگی وجود دارد که صرف ساختن یک فیلم از آن، نمی توان کل داستان را تعریف کرد. با این وجود، قطعا زندگی حرفه ای قبل و بعد از دیدار در پرسپولیس خلاصه می شود. «بورو» در پرسپولیس شناخته شد، در آسیا خوش درخشید و تبدیل به دروازه بان شماره یک تیم ملی شد. یکی از دو دروازه بان آسیا به نام پرسپولیس به نام او است. علیرضا برای اینکه بهترین انتخاب را در زندگی داشته باشد، مثل خیلی های دیگر راه فوتبال اروپا را می رفت تا هیجان زندگی را تکمیل کند. و برای شروع دوران جدید، آنتورپ در لیگ بلژیک انتخاب شده است. علیرضا علیرغم اخطارها مبنی بر انتخاب شدنش گفت که فقط 6 ماه در این تیم می ماند و سپس به یکی از تیم های مطرح اروپایی می رود. روحیه مؤمن سخت بود، اما از فکر فروگذار نمی کرد. حضور در بلژیک به خوبی انتظار نیست. او در این لیگ 10 بار به میدان رفت، 11 بار گلزنی کرد و در چهار اینینگ موفق بود. محل اقامت متناوب و آرام باعث شد تا دروازه بان ها تصمیم به جدایی بگیرند.

شاید انتخاب تیم جدید مانند بازی اعتباری اشتباه دیگری در اروپا بود. او برای تضعیف این تیم در فوتبال اروپا و این بار در لیگ پرتغال از آنتورپ گذشت. به امید احیای آن. این اولین باری است که این هفته تمرین می کنیم.» او بیمار نبود، جراحتی نداشت و مشکل ویزا نداشت. منتظر این تیم ضعیف پرتغالی که در واقع دروازه بان هایش 40 ساله بودند خیلی سریع ستاره شان را عوض کنند اما او و حتی همین تیم نتوانستند هفت هفته بمانند تا بالاخره از هفتم به چهاردهم خارج شد و قبل از آن او فرصتی داشت. نظم در این مدت چندان روشن نیست. هشتبازی، 675 دقیقه حضور، 15 گل و تنها دو کلینچ. از این دو کلینیک، تنها یکی با مسابقه زمینی تمام وقت 90 دقیقه ای مرتبط است.

بدتر از 45 دقیقه بازی این هفته لیگ چهاردهم پرتغال در حالی که هفته بیست و پنجم در این لیگ سپری شده، بازی دیگر به علیرضا نرسیده است! تقریبا سه ماه با نیمکت فاصله دارند! غروب در جایی است که جای خود را در تیم ملی از دست داده و پشت سنگر سرحبالی نام امیر ابیدزاده را به خود اختصاص داده است. شنیده ها حاکی از آن است که فتح شش ماهه اروپا در دو فصل اتفاق افتاده است. ستاره آینده دار فوتبال ایران که از استخدام تورینو با استعداد صحبت می کرد، با وجود اینکه حتی در ترکیب تیم ناتوان هم نتوانست بازی کند، می توانست سری آ را شگفت زده کند. پنالتی رونالدو در جام جهانی و جدال با ژاوی در لیگ قهرمانان آسیا نبی رز در فوتبال ایران اما دو راه بیشتر نیست. اقامت در اروپا بدون گارانتی یا بازگشت به ایران با گارانتی 100 درصد.

پورتو برای مهدی کوتاه شده است

اگر سرنوشت ستارگانی که از پرسپولیس به دروازه تیمی پرتغال رسیدند خیلی بهتر از آب باشد، سرنوشت مهاجمان سابق این تیم سابق که حالا با عناوین مختلفی از آن یاد می شود، کاملا روشن می شود. مهدی طارمی، هیولای سه چشم این روزهای پورتو، اگر بهترین بازیکن این لیگ نباشد، قطعا یکی از بهترین هاست. او قبل و بعد از علیرضا بیرانوند فوتبال را هم در پرسپولیس آموخته بود، اما احتمالا برخلاف علیرضا در انتخاب تیم های دوره حرفه ای خود به عنوان مشاور. طارمی پس از غرافه پرسپولیس را به مقصد قطر ترک کرد و با وجود گمانه زنی های فراوان، قرار است با هدایت لیگ پرتغال و تیم گمنام به ایران بازگردد.

به نظر می رسید دیگر وجود نداشته باشد او 37 بار بازی کرد، 21 گل زد و 5 پاس داد. جایی را بگیرید که دو تیم پیشرو پرتغالی، پورتو و بنفیکا، در آن بازی می کنند و می بازند. از شانس خوب پورتو خط حمله ستاره ها در دست تیم ملی ایران بود. اولین فصل حضور طارمی در پورتو، 7 هفته متوالی، اما از همان اولین دیدار تا فرصت بازی، این مربی در مورد پورتو اشتباه کرده است. همزمان با فصل دوم فصل که بهترین تیم پرتغال اسپری می شود، لحظه از غفلت بیرون آمده است. طارمی تاکنون در مجموع 84 بازی انجام داده و 40 گل زده و 34 گل دریافت کرده است! آمار در این فصل نیز دیوانه کننده است. ستاره سابق پرسپولیس که در فصل جدید فرصت حضور در فصل جدید را از دست داد، این روزها موتور سوار است و با گل یا پاس، پرتغال، فوتبال اروپا و به خصوص پرتغال را شگفت زده کرده است.

طارمی در این فصل پس از 24 بازی 13 گل به ثمر رسانده و 12 گل نیز به ثمر رسانده است. این آمار نشان می دهد که مهدی طارمی به تنهایی 40 درصد گل های آسیب دیده را دارد. با همین تعداد گل در این روزها به عنوان چهارمین بازیکن برتر لیگ پرتغال باعث تاسف است که این اواخر به فوتبال اروپا معرفی شده است. این معرفی دیرهنگام البته برای طارمی مشکلی ندارد. در عین حال تیم های مطرح پنج لیگ معتبر اروپایی نیز برای حمله به تیم ملی 29 ساله ایران دندان تیز کرده اند. بسیاری می گویند پورتو کاپیتان پورتو در فهرست نهایی مهدی قرار گرفته است و برخلاف گزینه های ظاهراً کمبود علیرضا بیرانوند برای بازگشت به فوتبال ایران، پتانسیل درخشش در ترکیب تیم های بزرگ انگلیسی و اسپانیایی را دارد. این مشروط به موافقت پورتو با فروش متجاوزان ایرانی با اعداد معقول است. شاید Portalites سریعتر از سایر اعضای تیم ارزش 60 میلیون یورویی سریع را قدردانی کنند، که برای آنها هزینه کمتری برای خرید یک تیم داشت.

[ad_2]

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما