lancerbanner

آیا “نگهداری” با اینترنت Starlink امکان پذیر است؟

[ad_1]

یک کارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: مجلات اینترنتی به این نکته اشاره می کنند که پروژه هایی مانند استارلینک در خدمت کشور تحریم شده در ایران نیست و از سوی دیگر این شرکت ها تابع قوانین و مقررات دولتی هستند و خدماتی ارائه نمی کنند. بدون اجازه.

به گزارش ایسنا، میلاد نوری با بیان اینکه در حالی که برخی از شرکت‌های حاضر در دنیا شروع به ارائه خدمات اینترنتی کرده‌اند، گفت: این شرکت‌ها نیز یکی از محبوب‌ترین و نه محبوب‌ترین شرکت‌های تجاری هستند. به عنوان چین یا ایران، که در آن اینترنت محدود یا محدود شده است، این سرویس رایگان نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ایران، آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر عضو اتحادیه بین المللی مخابرات یا ITU هستند که وابسته به سازمان ملل است. یکی از توافقات کشورهای عضو این اتحادیه این است که اگر شرکتی بخواهد در هر کشوری خدمات مخابراتی ارائه کند، از رگولاتور آن کشور مجوز بگیرد، حتی اگر کشور مثلاً مشکلی با آن نداشته باشد. ترکیه اینترنت دارد برای خدمت در ایران باید قوانین و سیستم نظارتی ایران مجاز باشد.

این کارشناس فناوری خاطرنشان کرد: هر کشوری که بخواهد به یک شرکت مخابرات مجوز دهد، آن شرکت مخابرات موظف است، بدون توجه به محدودیت هایی که کشور به آن عمل کرده است، باید و نباید فیلترهایی داشته باشد. نمی شود قانونگذار این را بهانه ای برای مسدودسازی مثلا اینستاگرام قرار دهد، بلکه اجازه دهد ماهواره های موجود در اینترنت در ایران سرویس دهند.

نوری گفت: در اوکراین، استارلینک این کار را به صورت غیرمجاز انجام نداد. برخی در شبکه‌های اجتماعی به اشتباه ایران را با اوکراین مقایسه می‌کنند، در حالی که خود دولت اوکراین رسماً از ایلان ماسک درخواست کرده است تا Starlink را به این دلیل که کشور در حال جنگ است، فعال کند. از آنجایی که وزیر تحول دیجیتال اوکراین این درخواست را در توییتر با یک حساب رسمی ارائه کرد، ایلان ماسک شناخته شد و حتی ممکن است مکاتبه داشته باشد. اما به طور معمول، اگر کشور در وضعیت جنگی قرار نگیرد، ممکن است زمان بیشتری برای گرفتن مجوز لازم باشد.

Starlink خدمات سانسور ارائه نمی دهد

وی ادامه داد: از سوی دیگر، اگر در ایران با شرکت های اینترنتی که مقررات ما را قبول دارند، موافق باشیم، ممکن است این بحث که استارلینک یک شرکت آمریکایی است، به دلیل تحریم ها به ایران خدمات ندهد. ممکن است شرکت های اینترنتی در ایران به ماهواره های چینی، روسی یا سایر کشورها سرویس دهند، اما کیفیت و پوشش استارلینک را ندارند. بیشتر پوشش در حال حاضر استارلینک است که آمریکایی است و احتمالا چون اپل، گوگل و برخی شرکت های دیگر مجوز ارائه خدمات تجاری به ایران را ندارند، استارلینک مجاز نیست.

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه این ماهواره ها در فاصله کمی از این شرکت ها قرار دارند، می افزاید: دولت ها و دولت ها با این ماهواره ها در سراسر ایران خیلی راحت هستند. هر کدام از این ماهواره ها نسبتاً گران هستند و به دلیل اینکه این شرکت ها فعالیت تجاری بیشتری دارند، حتی اگر دولت آمریکا به آنها اجازه دهد در کشورهایی مانند ایران و سایر کشورهایی که ممکن است نباشند، اجازه فعالیت ندارند. مجاز به انجام این کار است.برای خدمت به کاربران یک کشور مسئله زمان است.

نوری با اشاره به گسترش فضاپیماهای مجازی و فروش تجهیزات استارلینک به کارکنان، گفت: نمی دانم استارلینک نمی تواند به ایران، شهرهای عراق یا ترکیه خدمت کند. سرویسی که از استارلینک خریداری می کنید، مجاز به تغییر آدرس و مکان دستگاه نیست، در غیر این صورت، سرویس قطع خواهد شد. این نشان دهنده پایبندی استارلینک به چارچوب نظارتی کشور است، اگرچه ممکن است به شما اجازه استفاده از این سرویس را در کشورهای دیگر و انتقال آن به ایران ندهد.

وی در ادامه گفت: نمونه آن این است که استارلینک فقط از ثبت نام اولین سایت در سایت انصراف داد، هنوز اعلام نشده است که ثبت نام انجام می شود، در حالی که یکی از اپراتورهای ژاپن اعلام کرد که ما اعلام کرده ایم. یک سال دیگر از اینترنت Starlink استفاده خواهد کرد. یعنی در کشورهایی مثل هند و ژاپن حرف آخر را می زنند.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پایان این اطلاعیه خاطرنشان کرد: بنابراین باید توجه داشت که هدف فعلی استارلینک تجاری است و حتی اگر هدف آن تغییر کند، همین هدف را داریم، یعنی امکان خدمت رسانی به همه کشورهای اطراف اما ما در ایران تحت تحریم هستیم و تحت پوشش قرار نخواهیم گرفت. در عین حال ممکن است دولت آمریکا تحت شرایطی به این شرکت اجازه دهد که از تحریم ها علیه ایران معاف شود، اما همچنان در ایران موانعی داریم که باید به این شرکت اجازه دهد.

[ad_2]

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما