lancerbanner

چرا هفته «روزه» در ایران تمام نشده است؟

[ad_1]

در رفتن محمدمهدی حاتمی رویای ساعات کاری بالاخره به واقعیت دنیا نزدیکتر می شود. در روزهای اخیر دولت بلژیک اعلام کرده است که کارگران و کارمندان می توانند به مدت سه روز در هفته تقاضای خوداشتغالی خود را تامین کنند. بر این اساس، 3 روز مرخصی در هفته در بلژیک قانونی خواهد بود.

طبق گزارش فرارو، چند هفته پیش دادگاه مشابهی در بریتانیا برگزار شد. بنابراین، با توجه به اینکه روز به روز کشورهای بیشتری (به ویژه در اروپا) در طول هفته با مشکل گذران زندگی خود دست و پنجه نرم می کنند و البته در صورت تکمیل این روند، فرار برای کشورهایی که چنین برنامه ای ندارند، دشوار خواهد بود. .

مزایای کار 4 روز در هفته چیست؟

تحقیقات رسمی در ولز (به استثنای پادشاهی بریتانیا) نشان می دهد که کار هفت روزه هفت روزه نه تنها عامل افزایش تعداد نیروها است، بلکه باعث افزایش آن نیز می شود. با این حال، در حالی که بسیاری از دولت های اروپایی خواهان انتشار کربن هستند، طرفداران آن استدلال می کنند که با فرا رسیدن روزهای کاری، مقیاس انتشار گازهای آینده نیز افزایش خواهد یافت.

بر اساس تحقیقات انجام شده در ولز، با تلاش روز کاری در 3 روز، حتی 5000 فرصت شغلی جدید در این کشور ایجاد شده و نرخ بیکاری رو به کاهش است. (جمعیت “ولز” تقریباً 1.5 میلیون نفر است.)

هفته ای 3 روز اما قبل از آن در کشورهای دیگر نیز امتحان شده است. ایسلند، سوئد و اسپانیا در اروپا و نیوزلند و ژاپن در بقیه جهان کشورهایی هستند که قرار است کلید آزمایشی، کلید هفتگی ۷ روزه برای ایجاد تعادل بین کار و زندگی در بین شهروندان باشند.

در مرحله اول آزمون آزمایشی، 3 روز کاری در هفته در اسپانیا، 2 شرکت اسپانیایی با مجموع بیش از 4 ساعت، ساعات کار هفتگی خود را 4 ساعت و روزهای کاری چهار روز در هفته را انجام می دهند. هزينه اين پروژه 60 ميليون دلار برآورد شده است كه توسط دولت تامين مي شود.

برخی از شرکت ها نیز برنامه کاری هفتگی را به صورت مستقل بررسی کردند. به عنوان بخشی از این امر، “مایکروسافت” در شعبه های خود در ژاپن، به کارکنان خود 7 روز مرخصی داده بود و محاسبه کرده بود که در نتیجه، نیروی کار به طور متوسط ​​3 درصد افزایش یافته است. در نیوزیلند نیز آزمایش آزمایشی هاکی مشابه با افزایش 5 درصدی کارکنان انجام شد.

همه می خواهند “حذف شوند”

اما دلیل کار هفته دیگر که عملاً با همه کرونا آزمایش شده است، “از راه دور” است. بر اساس داده های منتشر شده در نتایج یک تحقیق در بریتانیا، فرآیند باز و بسته شدن، برخلاف گزارش های قبلی، بیشتر در دفتر یا محل کار انجام می شود. اداره ملی آمار بریتانیا با انتشار این داده ها بیان می کند که کار از خانه می تواند مفیدتر و سازنده تر از نقل مکان به یک اداره یا محل کار باشد.

تحقیقات مشابهی در کانادا انجام شده است که نشان می دهد پس از ائتلاف کرونا، حدود 5 درصد از کارکنان اخراج شده به میزان کمتری در خانه مشغول به کار شده اند.

بر اساس این گزارش، بیش از نیمی از کارکنان (3 درصد از آنها) گفتند که تقریباً در هر ساعت به همان میزانی که در دفتر قبلی کار می کردند، کار می کنند در حالی که حدود یک سوم کارمندان (3 درصد از آنها) کار می کنند. در همان مقیاس بیشتر در هر ساعت نسبت تاکید شده است.

ریموت با مزایای اضافی

در این بین اقدامات قانونی در حمایت از «فاصله» یا «تعادل کار و زندگی» نیز در سراسر کشور صورت گرفته است. «پرتغال» یکی از معدود کشورهای جهان است که قوانین را به نفع مردم دوردست تغییر داده است.

قانونگذار پرتغال (اگرچه تمایلات سوسیالیستی نیز دارد) طرحی را وضع می کند که طبق آن در حال حاضر یک حق اساسی برای کارگران است و نه انتخاب واقعی که ممکن است کارفرما به آنها بدهد.

علاوه بر این طبق قوانین جدید در این کشور امکان کار در خارج از ساعات کاری با کارگر وجود ندارد. (قانون جدید بلژیک همچنین تصریح می کند که کارگران می توانند ساعات کاری کارفرمای خود را در خارج از ساعات کاری نادیده بگیرند.)
علاوه بر این، در پرتغال، کارفرما باید بخشی از هزینه برق را مانند هزینه های برق و اینترنت بپردازد و به کارگران اجازه دهد این هزینه ها را به عنوان “هزینه های کاری” گزارش کنند. بر اساس قانون جدید، کارفرما حق «حمایت» کارگر را در این فرآیند ندارد.

یورونیوز در گزارشی به این موضوع پرداخت و افزود: عجیب است که در پرتغال طبق قانون جدید «دورکاری»، کارگران می توانند بدون هماهنگی فرزندان خود را در محل کار داشته باشند و این حق تا سن 6 سالگی ادامه دارد.برصاد، حفظی. تنها نکته این است که قوانین جدید فقط برای شرکت هایی اعمال می شود که بیش از پنج کارمند دارند.

آیا طرح های مشابه در ایران قابل اجرا هستند؟

اما آیا ایران قادر به اجرای چنین طرح هایی خواهد بود؟ در مورد «دورکاری» او متقاعد شده بود که این اتفاق رخ خواهد داد. ضمن اینکه در زمینه اشتغال که برای آنها امکان پذیر است، کارکنان و کارمندان ایرانی نیز به کمپ متصل هستند.

دلیل آن نیز واضح است: هزینه اجاره دفاتر اداری در شهرهای بزرگی مانند تهران، کرج یا اصفهان بسیار بالاست و حذف این هزینه از کل هزینه کار می تواند تفاوت چشمگیری ایجاد کند. علاوه بر این، امکان جذب پرسنل نظامی (حتی با هزینه کمتر) به سایر دانشکده ها بر مزایای بلندمدت می افزاید.

با تمام این اوصاف، بعید به نظر می رسد که قوانین در ایران شکل افرادی را که «دورآلود» هستند، تغییر دهد. در عین حال، قوانین کاری در ایران (با وجود اینکه روی کاغذ به خوبی نوشته شده است) اجرا نمی شود: شکایت از کارفرما بسیار سخت و زمان بر است. با این حال، بیمه بیکاری (به عنوان یک حق اولیه کار) یک روش معمول است و کار بدون قرارداد (هر چند غیرقانونی) کاملاً مرسوم است.

ایران از نظر هفته کاری نیز یک گام به عقب نسبت به سایر نقاط جهان است. در ایران، کار سه روز در هفته هنوز جهانی نیست و فقط در بخش‌هایی از «بخش عمومی» (مشابه سازمان‌های دولتی یا شرکت‌های دولتی) انجام می‌شود.

اولین قدم این است که تعطیلات سه روزه یا یک هفته ای را در سراسر کشور تعطیل رسمی کنید و پذیرش این مرحله کار سختی نیست. هفته هفتگی مزایای خاص خود را نیز شامل می شود: بخش هایی از اقتصاد کشور که با «فارغ التحصیل» مرتبط هستند (مشابه دانشگاه های ورزشی، سینما، رستوران ها، مراکز خرید و مراکز تفریحی) می توانند از این روند بهره مند شوند. با تمام این اوصاف، ظاهراً حتی در مورد آرزوهای شهروندان و مسئولان ایرانی، جایز نیست تعداد زیادی از مشکلات.

[ad_2]

Chad Powers

افراطی متعصب تلویزیون بشارتگر الکل دوستانه. مدافع توییتر متعصب آبجو کل نویسنده

تماس با ما