lancerbanner

بحث بر سر سرعت اینترنت؛ مشکل چگونه حل می شود؟

[ad_1]

در رفتن سایت اسپیدتست که پیشرو در سنجش سرعت اینترنت در جهان است، با سرعت ثابت اینترنت در ایران در سال هشتم و سرعت اینترنت نامطلوب و باکیفیت به همراه تلفن قابل قبول، در آخرین رتبه بندی رسمی رتبه بندی شده است. این موضوع در حال حاضر در رسانه ها و وزارت ارتباطات مطرح است.

طبق گزارشات فرارو، این جنجال زمانی بالا گرفت که بخش فارسی زبان یورونیوز با سرعت ۴ برابر سرعت اینترنت به ایران و سپس در مقایسه با سایت های خبری در مقایسه با سرعت اینترنت داخلی در افغانستان به ایران منتقل شد. در همین راستا روزنامه جمهوری اسلامی از کیفیت اینترنت در کشور با «سرعت اینترنت در ایران در کنار افغانستان» انتقاد کرد.

اما پس از آن وزیر ارتباطات در همان سطح انتقاد موضع گرفت و قبول کرد که سرعت اینترنت ایران و افغانستان را نفی می کند. دهقان گفت ما بالای پل افغانستان هستیم، در واقع افغانستان است و ما هستیم.

او همچنین منتقدان را به دروغگویی و اختلاس متهم کرده است.

با این حال صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تایید کرد که سرعت دانلود و آپلود تلفن همراه نزدیک به میانگین جهانی است، اما سرعت اینترنت ثابت در ایران واقعا نامناسب است.

وضعیت اینترنت در ایران چگونه است؟

آخرین اطلاعات منتشر شده در سایت اسپیدتست در تاریخ 1 دی ماه نشان می دهد که میانگین سرعت جهانی دانلود گوشی های اینترنتی در کنار 1.2 مگابایت است که ایران در این بخش با سرعت 1.2 مگابایت در رتبه سوم جهان قرار دارد. یک پیشگام جهانی است.

بحث بر سر سرعت اینترنت؛  مشکل چگونه حل می شود؟

در این بخش امارات، نروژ و قطر به ترتیب با سرعت 3 و 4 و 3 مگابایت در رتبه های اول تا سوم جهان در زمینه سرعت اینترنت موبایل قرار دارند.

در بخش ثابت اینترنت، متوسط ​​سرعت دانلود جهانی ۱.۲ مگابایت است که ایران نیز با ۱.۲ مگابایت بر اینچ مربع در جهان قرار دارد. این عدد نشان می دهد که ایران چشم به جهان بینی دارد.

موناکو، سنگاپور و شیلی به ترتیب با 1.6، 1.2 و 2 مگابایت در این رده قرار دارند و از نظر اینترنت در رتبه های اول تا سوم جهان قرار دارند.

اینترنت در چه شرایطی مورد نیاز است؟

به گفته مسئولان وزارت ارتباطات، سرعت اینترنت همراه با تلفن در حال حاضر وضعیت مطلوبی نسبت به اینترنت دارد. اما با چالش سرعت و تکرارهای مکرر نیز مواجه است. علت این مشکل سرعت ثابت اینترنت در تلفن همراه است.

به عبارت ساده تر، اغلب افراد به طور موقت در خانه با سرعت اینترنت مواجه می شوند و مجبور به استفاده از تلفن همراه می شوند. اما ظرفیت این باند شبکه محدود است و باید لایه های جدیدی به فرکانس باند اضافه شود. البته یک هفته پیش وزیر ارتباطات از راه اندازی باند فرکانسی ارتباطات سیار برای رفع چالش اینترنت همراه در شرایط فعلی خبر داد.

اگرچه این یک راه حل موقتی است، اما برای رفع این چالش باید به گسترش همزمان باندهای موبایل در حوزه اینترنت موبایل و همچنین گسترش پهنای باند باندهای اینترنت توجه کرد.

اما در حوزه اینترنت مشکل بسیار بیشتر است. مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این مشکل را شبکه توسعه نیافته و زیرساخت های توسعه نیافته در کشور می دانند. آنها می گویند که شبکه ثابت ارتباط خانگی قادر به ارائه خدمات سریع و باکیفیت نیست، زیرا در حال حاضر بخش بزرگ شبکه ارتباطی خانگی کشور از طریق کابل انجام می شود و باید کابل های فیبر نوری جایگزین شود.

زارع پور برای رفع این چالش گفت: اگر مردم صبور بودند تا پایان قرن هفدهم (6.5 سال آینده) 3 میلیون پورت فیبر نوری به مردم تحویل داده می شد. پروژه هایی که گفته می شود 6000 میلیارد اعتبار دارند نیاز به اعتبار دارند.

اگرچه این طرح ممکن است به بهبود وضعیت اینترنت در ایران کمک کند، اما یک برنامه بلندمدت است و حتی در مورد دولت سیزدهم اجرای آن تا پنج سال به طول خواهد انجامید. با این حال، توجه به این نکته نیز ضروری است که استفاده از اینترنت با تماس های تلفنی و فرکانس های مکرر نیز همراه است. در چنین شرایطی اگر گسترش باندها و فیبر نوری با سرعت بیشتری انجام نشود، وضعیت اینترنت موبایل و خانگی در سال آینده به مرحله بحرانی خواهد رسید.

[ad_2]

Marisol Snow

خیلی پایین میاد کارآفرین حرفه ای. پیشگام بیکن. ادم شبکه های اجتماعی متعصب موسیقی هاردکور. پزشک اینترنت.

تماس با ما