lancerbanner

کیفیت تولید خودرو در ایران چگونه باید تغییر کند؟

[ad_1]

در رفتن کیفیت پایین و گرانی خودروهای داخلی دو انتقاد قدیمی مردم و کارشناسان صنعت خودرو است که همچنان ادامه دارد. نارضایتی ها به حدی افزایش یافته است که دو روز پیش رهبری انتقادات و نارضایتی ها را به درستی خواند: خودروسازی کشور در این سال ها اینقدر حمایت شده است، کیفیت خودروها خوب نیست. یعنی اعتراض مردم موجه بود، صنعت نتوانست رضایت مشتری را جلب کند.

به گفته فرارو، اکنون رضا فاطمی امین وزیر صمت به رهبری معظم انقلاب اسلامی از نظر کیفیت خودرو و مسئولیت پذیری در منطقه اعتراف کرده است. وی در تشریح دلایل پایین بودن کیفیت خودرو گفت: 70 درصد کیفیت خودرو به قطعات و 30 درصد به مونتاژ و تولید نهایی بستگی دارد.

او معتقد است که کیفیت قطعات به دلیل ارتباط اشتباه خودروساز و قطعه ساز افت کرده است. وزیر صمت گفت: خودروسازان به دلیل عدم پرداخت پول به قطعه سازان مجبور به کاهش کیفیت قطعات به دلیل ضرر و زیان شدند. از سوی دیگر خودروساز نمی تواند تولید خود را متوقف کند و به همین دلیل از قطعات نامرغوب استفاده می کند.

فاطمی امین برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی افزود که در حال تدوین برنامه راهبردی خودرو هستند اما مشخص نکرد که چه جزئیاتی در این برنامه راهبردی گنجانده شده و چگونه منجر به افزایش تولید خودرو در ایران می شود.

کیفیت تولید خودرو در ایران چگونه باید تغییر کند؟فربد جاوه، کارشناس صنعت خودرو در زمینه راهکارهای بهبود کیفیت خودرو در ایران، دکتر در گفتگو با فاروق وی گفت: بحث کیفیت امروز مطرح نیست. مردم چهل سال است که ماشین می خرند و هر بلایی سرشان می آید. اما از طرفی عده ای می گویند باید تحمل کرد و ما روزی به آستان پیشرفت و توسعه و تمدن خواهیم رسید. اما ما هرگز به آنجا نمی رویم. بعد می روند و افراد جدیدی می آیند. با این حال اعضای جدید در مورد قبلی ها نیز صحبت کردند. یکی می آید می گوید 20 سال به من بده، یکی می گوید 30 سال به من بده. اما در نهایت وضعیت همان است که بود.

وی ادامه داد: این موضوع که اکنون به یک موضوع سیاسی تبدیل شده، یک بحث شرکتی است و چیزی در سطح اقتصاد کلان و سیاست کلان کشور نبوده و نیست. این در واقع یک سرمایه گذاری تجاری بین شرکت ها و مردم است. اما نیروهای حاکم در چهار دهه اخیر آن را به یک مسئله حاکمیتی تبدیل کرده اند. حتی اکنون نیز هیچ راه حل غیرسیاسی برای این مشکل وجود ندارد. یعنی آن نیروهای سیاسی ابتدا باید بپذیرند که این یک رویداد تجاری و بین مردم و شرکت است. سپس بدون حمایت از کارتل ها و ذینفعان این بازار، با مردم پیش بروید و منافع آنها را به حداکثر برسانید. از سوی دیگر برای به حداکثر رساندن منافع خود باید بازار را در تمامی زمینه های تولید یا واردات باز نگه دارند.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: اگر چهار شرکت ورشکست شوند بهتر است. طبیعی است جامعه ای که نمی تواند نیازهای خود را برآورده کند و به آن آسیب برساند، با چنین اتفاقی مواجه شود. آسیبی که شرکت های خودروسازی اکنون وارد می کنند بسیار ویرانگرتر است. 10 تا 15 هزار کشته در جاده ها داریم. ما سالانه میلیاردها دلار صرف یارانه انرژی می کنیم. آلودگی هوا داریم از همه بدتر سرمایه اجتماعی رژیم را به حراج گذاشته اند. در واقع موضوع نارضایتی کیفی به نارضایتی از سیستم حاکمیتی در کشور تبدیل شده است.

جاوه با اشاره به اینکه خودروسازان به توصیه رهبری توجه نکردند، گفت: دیروز خودروسازان در صف ایستادند و از رهبری عذرخواهی کردند. اما او گفت که مردم ناراضی هستند. پس چرا خودروسازان باید از رهبری عذرخواهی کنند، باید از مردم بابت کاری که کرده اند عذرخواهی کنند. اما می بینیم که خودروسازان نیز همین مسیر را در پیش گرفته اند. بنابراین به نظر من اولین راه حل این مشکل، راه حل سیاسی است. راه حل سیاسی مجازات و محاکمه کسانی است که دهه ها این فضای خصمانه و گزارش های نادرست را ایجاد کرده اند تا این روند ادامه پیدا نکند.

وی افزود: ما قبل از انتقاد از رهبری می گفتیم صنعت خودرو بی کفایت است و مردم ناراضی هستند و ما را متهم به غرب ستیزی و واردات و داخلی ستیزی می کردند. اما حالا که پیش قدم شده اند، دیگر نمی توانند اتهامات علیه زنان را تکرار کنند. خود مصلحت نظام در مورد واردات خودرو از یک ماه پیش گفته بود خلاف سیاست نظام است. کجاست اصول نظام که مردم را برای خرید وسایل منزل، ماشین و هر چیز دیگر سرکوب می کند؟ بنابراین اولین قدم مجازات دروغگویان است. به طوری که هیچ کس دیگری دروغ نمی گوید. از شخصی که می خواست به سنگال و ونزوئلا صادرات داشته باشد. هر غلطی که داشته باشیم در راه هستیم. این شخص از ایمان سوء استفاده کرده است. این یا احمقانه بود یا می دانست در بالا چه می گوید و این کار را کرد. پس این اولین قدم است. یعنی تا زمانی که این کار را انجام ندهید، دروغ دوباره ردیف می شود و مشکل حل نمی شود.

وی گفت: گام دوم پاکسازی فضا است. همه باید بگذاریم فکر کنند، یعنی فکر کنند، ما فکر نکنیم». یعنی آن چهره ولی را در بین مردم جمع کنند. یعنی مثلا افراد باید صلاحیت ورود به این حوزه را داشته باشند. من واقعاً معنی این عبارت را نمی فهمم. یعنی باید صلاحیت ورود به صنعت خودرو را داشته باشد. چگونه این مهارت آزمایش می شود؟ ملاک صلاحیت کیست؟ چه کسی به خود اجازه داده است که معیار شایستگی کشور باشد. بنابراین باید آنها را جمع آوری کنیم و این امکان را به هر ایرانی و هر ایرانی که بخواهد در این مکان کار کند، بدهیم. باید فضای رقابتی وجود داشته باشد و هیچکس برای آن تصمیم نگیرد و فرد برای سرمایه گذاری خود تصمیم بگیرد.

جاوه تاکید کرد: دقت کنید که اگر چنین زمینه ای داده شود در عرض 5 تا 6 سال تمام این مشکلات حل می شود. در حال حاضر فضای کسب و کار صنعت خودروسازی ایران فضایی مسموم است. اگر واقعاً می خواهید نیازهای داخلی خود را تولید کنید، باید شکست بخورید. در نهایت باید 4 یا 5 مدل خودرو در تیراژ میلیونی بسازیم که ممکن است کاربرد داخلی نداشته باشند. همچنین مصارف خانگی ما باید باز باشد تا مردم بتوانند دستگاه دلخواه خود را بیاورند و استفاده کنند. اینها دو مقوله متفاوت هستند. آیا صنعت پتروشیمی ما الان فقط برای صنایع داخلی تولید می کند؟ آیا کسی در صنعت پتروشیمی فقط به بازار داخلی فکر می کند؟ آیا کسی در صنعت فولاد و سیمان و … اینطور فکر می کند؟ در اینجا نیز ممنوعیت واردات باید برداشته شود تا کیفیت عرضه آنها افزایش یابد.

وی افزود: اکنون باید به سمت بازار آزاد برویم و از آنجا مشکلاتی را برای حمایت از صنعت با بهبود شرایط کسب و کار ایجاد کنیم. تنها راه این است که کسب و کار را به گونه ای بهبود بخشد که هرکس بتواند توانایی انجام یک فعالیت اقتصادی در حوزه ای را در درون خود ببیند و به راحتی شروع کند. حال اگر قصد ثبت شرکت در ایران را دارید از لحظه تصمیم گیری می توانید به نقطه صفر برسید. یعنی مثلا داشتن کارت بازرگانی. یک کد مالیاتی وجود دارد. دو سال طول می کشد. خب در چنین شرایطی جنتلمن چگونه دستور کار درست را بگیریم و انتظار داشته باشیم همه چیز درست باشد؟ آیا چنین مشکلی امکان پذیر است؟ آیا تا به حال از ابتدا ساخته شده است؟

جاوه می گوید: ما باید به سمت رفع محدودیت ها حرکت کنیم و همه دروغگویان را به دست عدالت بسپاریم. همه آنها را مجازات کنید تا کسی در این کشور دروغ نگوید. تا همه کسانی که به مردم دروغ گفته اند عواقب آن را بدانند.

[ad_2]

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما