lancerbanner

کیهان: آمریکا تحریم‌ها را لغو نمی‌کند و تضمین نمی‌کند

[ad_1]

نوشتن کیهانی: غرب صراحتا به ایران و لغو تمامی درخواست های تحریمی را تضمین می کند و با توجه به اینکه غرب هم اکنون با این دو موضوع موافق است، دو موضوع مهم آینده احتمالی است و اگر غرب نخواهد این کار را بکن، آیا باید شانه بالا انداختن؟

بیش از دو دهه است که مذاکرات ادامه دارد و ممکن است روند اصلاحات آغاز شده باشد. اکنون سوال مهم این است که با وجود این همه سال گفتگو و مذاکره، شاهد گفت و گو با سایر تیم های دیپلماسی و فنی بوده ایم، چرا که نه؟! نکته قابل تامل این است که این مذاکرات در کشورهای مختلف با دیدگاه های متفاوت صورت گرفته است و این بدان معنا نیست که مذاکرات در هر زمینه ای انجام شود که در نتیجه آن منافع دو طرف تامین شود. چرا ؟!

سید تمیم بن حمد آل ثانی رئیس جمهور کشور در گفتگوی تلفنی با امیر قطر با اشاره به گزارش های متعدد آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به طور کامل گفت: شفاف و بدون انحراف از مسیر قانونی، اتهامات مکرر و ادعاهای مکرر علیه جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات، هدف قرار دادن گرایش های سیاسی آنان است.

رئیس جمهور در بیانیه ای که جمهوری اسلامی ایران تحریم های یکجانبه را ناعادلانه، غیرقانونی و ناعادلانه می داند و مصمم به دفاع از حقوق خود است، گفت: توافق پایدار مستلزم لغو تحریم ها و رفع ادعاهای بدون قید و شرط و مشروط است.

غرب برای رسیدن به تفاهم مذاکره نمی کند

پس از 9 سال، دور جدیدی از مذاکرات آغاز شد. با اداره دولت معنوی، اکثر مناصب دولت به دست مدعیان اصلاحات درآمد و در نتیجه این طیف تفکر و جهان بینی بر دولت حاکم شد. افکاری که در غرب ساده دل هستند قابل اعتماد هستند. با وجود این طیف در ساختار دولت و دستگاه دیپلماسی، همه چیز برای یک اجماع فراهم شده است.

توافق هسته ای نباید آنقدر پیچیده و غیرقابل دسترس باشد زیرا مذاکرات طولانی مدت تیم مذاکره کننده سه تا پنج ساله باعث شده بسیاری از جوانان شرایط غرب را بپذیرند. در این شرایط کشور از برخی اقدامات قانونی که برای همه کشورها تصویب شده است محروم است.

علاوه بر این، بسیاری از افراد غیرحرفه ای در کشور به سرعت به تعهدات خود برای رسیدن به ضرب الاجل عمل کرده اند که به نوبه خود این پیام را به غرب ارسال کرده است که ایران مصمم به پایبندی به توافق هسته ای است. از این نظر، ممکن است غرب و غرب از این که ایران چه از نظر نظارتی و چه از نظر فعالیت های قانونی اجازه دارد برای همه کشورها معاهدات بین المللی وارد کند، خوشحال باشند.

از این حیث، ممکن است که غرب به قولی دست به دامان ایران شده و فعالیت های هسته ای آن را محدود کرده باشد. اینها نکات مهمی است که در پاسخ به سوال ابتدای متن چرا مذاکره کردید باید مورد توجه قرار گیرد. موضوع توافق هسته ای سال اول و همچنین توافقی که پیش از این در دوره اصلاحات بین کشورهای کشور و سه کشور اروپایی صورت گرفت، به خوبی نشان می دهد که غرب در هسته اصلی توافق قرار ندارد.

آرزوی ایران بهتر یا عهد؟

بر اساس گزارش آنتونیو گوترش، شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه برای بررسی این موضوع جلسه ای تشکیل داد. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست گفت: علیرغم سطح بالای تلاش های دیپلماتیک در دسامبر سال گذشته و عزم برای حل مسائل سیاسی و فنی، شرکت کنندگان در مذاکرات و ایالات متحده هنوز به یک نتیجه موثر دست پیدا نکرده اند. وضوح. احیای برجام نیازمند تحقیق و دیپلماسی مضاعف است. من و سازمان ملل متحد از ایالات متحده و ایران می‌خواهیم هرچه زودتر اقدامات زیر را انجام دهند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، از آمریکا خواست درباره تحریم های خود علیه ایران دوباره مذاکره کند و گفت که اجازه نمی دهد ایران به استفاده از زور در ایران ادامه دهد. ما همچنین از ایران می‌خواهیم اقداماتی را که با تعهدات هسته‌ای‌اش سازگاری ندارد، پس بگیرد.

نماینده اتحادیه اروپا با اشاره به تلاش های دیپلماتیک قبلی برای احیای برجام و بدون اشاره به اقدام اروپا و نقض عهدنامه، گفت: این اتحادیه متعهد به خروج و احیای برجام است. نماینده آمریکا در شورای امنیت و همچنین سیاست استیضاح با تعهد کامل به برجام به واشنگتن بازگشته است. ما حاضریم توافق را بر اساس موضوعات مطرح شده در وین نهایی کنیم!

قوی ترین نماینده ایران در سازمان ملل

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه در جلسه شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه 2 و در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در جلسه روز پنجشنبه شورای امنیت گفت: بیان و توضیح داده شده، روشن و بدون ابهام است. در حالی که تعهدات هسته ای ایران با لغو موثر همه تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران مرتبط است، واقعیت این است که تحریم ها همچنان پابرجا هستند و ایران به منافع اقتصادی خود که در توافق وعده داده شده است، عمل نمی کند.

تخت روانچی گفت: مجدداً تاکید می کنم که آمریکا در تاریخ 18 اردیبهشت با «نقض قطعنامه» و با نقض آشکار قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل از این توافق خارج شد. “

بیانیه مغرضانه و مخالف ترویکا اروپا

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در اظهاراتی مغرضانه بارها موضع خود را در مورد آخرین تحولات مربوط به لغو تحریم ها تکرار کردند.

سه کشور اروپایی مدعی شده اند که توافقی برای تکمیل احیای مریخ در وین در ماه مارس صورت گرفته است، اما ایران از این فرصت استفاده نکرده است.

این بیانیه در مقابل ادعاهای مضحک مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی در تعهدات خود هیچ اشاره ای به تعهدات زیر نکرده اند، مغرضانه است.

چرا مذاکره کردی؟

همان طور که خواندید، نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا در سازمان ملل در سخنرانی خود در سازمان ملل مدعی شدند که «فرصت برای انعقاد توافقنامه برای انعقاد توافق مهیا است» اما از طرف ایران به ایران پاسخی ندادند. درخواست اسامی توافق شده است. این درخواست ها چیست؟

کشور بر اساس دو توافق هسته ای یکی در اصلاحات دولتی و دیگری در حمایت دولت از اصلاح طلبی (تدبیر و امید) دو تجربه داشته است: بارها درخواست ضمانت داده است.

تجربه دوم این است که اگر غرب تحریم‌ها را لغو کند، از تحریم‌های دیگر به ضرر بقیه ایران بهره‌برداری می‌کند و عملاً مانع از منافع اقتصادی ایران از تحریم‌ها می‌شود.

در چنین شرایطی عقل سلیم حکم می کند که ایران این «مسیر فاسد» را به روی غرب ببندد، کما اینکه بستن «مسیرهای فاسد» غرب برای آنها اصلا خوشایند نیست. چرا ؟!

اگر واقعاً غرب تئوری‌های توطئه عمیقی در مورد ایران و متحدانش ندارد، چرا باید از ضمانت‌ها مرعوب شوند و آنها را آنقدر مهم جلوه دهند که توافق هسته‌ای محقق شود؟ آیا خوب نیست که بگوییم “فنجان زیر جام است” و روی سر آنها نقشه است؟!

اجرای دیپلمات های کشور برای سود اقتصادی

اگر دقت کنیم می بینیم که بین دولت اصلاحات و دولت در حمایت از اصلاحات (تدبیر و امید) توافق صورت می گیرد. آیا در چرخه های اصلاح طلبی و تفکر آنها در دولت و زیرمجموعه های آن در نظام دیپلماسی توافقی حاصل شده است؟

برای پاسخ باید دید نتیجه این توافق چیست و آیا دیپلمات های جوان در این دوره می توانند زیرکانه جلوی فریب دشمن را بگیرند یا خیر، برعکس به راحتی آنها را فریب خواهند داد. در هر دو مورد، غرب به عهد خود عمل نکرد و در نتیجه پس از چند سال، حداقل در دوران نیروگاه های هسته ای یا محدودیت فعالیت کشورهای صلح طلب، به روزهای قبل از توافق بازگشتیم. بنابراین حتی آن توافق نیز نشانه قابل استفاده بودن نیست و حتی برعکس …

نکته مهم دیگر این است که وزیر امور خارجه در توافق موسوم به هسته ای دو کشور به صراحت گفته است که «هدف اصلاً هدف اقتصادی نیست.» آنها فقط با خدا قرارداد امضا کرده اند، اما دیپلمات های اخیر قویاً اعلام کرده اند. از منافع اقتصادی ملت ایران دفاع می کند.

[ad_2]

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما