lancerbanner

کشورهای مختلف چند استخر را برمی گردانند؟

[ad_1]

در رفتن محمدمهدی حاتمی زابله یک تجارت پردرآمد در دنیا و به روش سنتی و صنعتی در ایران است. در سال‌های اخیر شهرهایی مانند تهران، علاوه بر جمع‌آوری زباله‌های خشک و جمع‌آوری آن‌ها، زباله‌های بیشتری را نیز بازیابی کرده و از آنها کمپوست تولید می‌کنند. تولید برق از زابله تار تهران چند سالی است که کلید آن است.

به گفته فرارو، این بازار بسیار بزرگتر از این است و دلیل آن نیز مشخص است: همه ما روزانه سنگ آهک تولید می کنیم و شواهدی وجود دارد که هر کشوری در حال گسترش است، تولید سنگ آهک برای شهروندانش نیز افزایش می یابد. اما صنعت، احیای زابله در ایران، جهان و نگاه ما به آن چطور؟

تمام علف های هرزی که تولید می کنیم

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) تخمین می زند که سالانه حدود 1 میلیون تن زمین خشک در این کشور تولید می شود. از این تعداد، تنها حدود 1.5 میلیون مورد بازیابی یا به “کمپوست” تبدیل شده است. (کمپوست در واقع همان کودی است که از تجزیه و تحلیل ترکیبات موجود در گیاهان، میوه ها و مواد مغذی تولید می شود.)

به بیان ساده، تنها حدود 1 درصد از کل زمین های خشک در ایالات متحده به چرخش بازگشته و 5 درصد در طبیعت مدفون یا سوزانده شده است. در مورد زباله های پلاستیکی این رقم تنها 5 درصد است. این آمار برای کل جهان بدتر است، زیرا آمریکا در میان چند کشوری است که زابالا را جدی می گیرند.

بخشی از آژانس آمار سازمان ملل متحد (مربوط به سال 9 پس از میلاد) نشان می دهد که سالانه تقریباً 1.2 میلیارد تن زمین خشک در جهان تولید می شود. در مقام مقایسه، وزن زبالا برابر با وزن 3000 گالن فولاد است که پس از حملات «سپتامبر» به خرابه های «مرکز تجارت جهانی» اضافه شد! (حجم فولاد تخلیه شده از این خرابه ها حدود 5000 تن بود.)

از سوی دیگر، مقالات مجله نشنال جئوگرافیک به مناسبت پنجمین سال از سال (از آغاز تولید عمده پلاستیک در جهان) تاکنون حدود 1.4 میلیارد تن پلاستیک تولید کرده است. بخش عمده ای از این پلاستیک ها دفع شده و بازیافت نشده است و در حال حاضر از اقیانوس ها وارد می شود. علاوه بر این، کنه های گرد و غبار حدود 2 درصد از گازهای گلخانه ای منتشر شده در جهان را تشکیل می دهند.

اقیانوس ها از پلاستیک

پلاستیک ها احتمالا آلوده ترین محیط زیست در جهان هستند. این در حالی است که بخش هایی از کشور برنامه هایی را برای کاهش تولید پلاستیک در نظر گرفته اند. به عبارت دیگر، جست‌وجوی «آلودگی پلاستیک» در جهان به‌جای جمع‌آوری پلاستیک‌های آزاد شده در محیط، از همان حلقه اول (یعنی مرحله تولید پلاستیک) آغاز شد.

برخی تخمین ها تعداد پلاستیک های موجود در اقیانوس ها را تقریباً 1 میلیون تن می دانند. وزن کل انسان های روی زمین که حدود 1 میلیون تن تخمین زده می شود و به این ترتیب وزن کل غرق های پلاستیکی در اقیانوس ها معادل وزن یک میلیارد نفر است. در این محاسبه وزن پلاستیک مدفون در زمین خشک محاسبه نمی شود.

جمع آوری این مقدار پلاستیک از اقیانوس ها تقریبا غیرممکن است و با فناوری های امروزی امکان پذیر نیست. تحقیقات در مورد تولید باکتری‌هایی که پلاستیک‌ها را تجزیه می‌کنند انجام شده و روش‌های عجیب دیگری نیز آزمایش شده‌اند، اما هیچ کدام در حال حاضر عملیاتی نشده‌اند. سهم زباله های پلاستیکی بازیافتی از کل زباله های تولید شده در سال در واقع کمتر از 5 درصد است.

استخر پلاستیکی و مدرن

برخی از مناطق این کشور (عمدتا در اروپا) تصمیم گرفته اند در آینده نزدیک تولید پلاستیک را متوقف کنند. به زبان ساده، مبارزه با پلاستیک از همان حلقه اول شروع می شود. آخرین کنفرانس تغییرات آب و هوا (به نام COP26) که اخیراً در اسکاتلند برگزار شد، نقطه عطفی بود. در این کنفرانس برخی از کشورهای اروپایی اعلام کردند که بر اساس جدول زمانی تولید پلاستیک را کاهش خواهند داد.

در فرانسه نیز چند ماه پیش قانونی وضع شد که به گفته وی بسته بندی پلاستیکی بسیاری از میوه ها و سبزیجات ممنوع می شود. این ممنوعیت شامل 3 محصول می شود و البته در حال حاضر شامل بسته بندی های بزرگ یا میوه هایی که خریداری یا فرآوری شده اند نمی شود. فرانسه می خواهد تا سال 9 پس از میلاد به تدریج تولید یک بار پلاستیک خود را کاهش دهد.

اسپانیا یکی دیگر از کشورهایی است که برنامه های مشابهی را در نظر گرفته و اعلام کرده است که فروش میوه و سبزیجات در بسته بندی های پلاستیکی را از سال پنجم ممنوع خواهد کرد. تا آن زمان، تولیدکنندگان پلاستیک در این کشور این فرصت را دارند که خود را با قانون جدید هماهنگ کنند.

اما نوآوری‌ها نیز در کار هستند: فولکس‌واگن، خودروساز غول‌پیکر آلمانی از یک خود انعکاس جدید و نوستالژیک (Multi-VT3) رونمایی کرده است که نه تنها کاملاً الکتریکی است، بلکه امکان استفاده از قطعات پلاستیکی را با افزودن جامبو فراهم می‌کند. جت ها دریافت و تولید شده از اقیانوس ها. در واقع فولکس واگن مسئولیت شبکه های اجتماعی و احترام به شرکت های اجتماعی را بر عهده گرفته است و در واقع از این هزینه استفاده کرده است.

بزرگترین کوره در جهان

اگر فرض کنیم که قسمت پلاستیکی زباله های اصلی تولید شده توسط انسان تشکیل شده باشد، کدام کشور بیشترین زباله را تولید می کند؟ واضح است که در اینجا باید به نرخ سرانه تولید زباله های پلاستیکی نگاه کنیم، زیرا در این صورت قطعاً کشورها بالاترین مکان ها را در طبقه بندی خواهند داشت.

طبق آمار دنیای ما در آمار داده ها، شهروندان کویتی رکورد تولید 2.5 کیلوگرم زباله پلاستیکی به ازای هر نفر در روز (کیلوگرم برای هر نفر در روز) را دارند.

نام کشورهایی مانند “باربادوس” پس از “کویت” آمده است، اما در میان بزرگترین و مهم ترین کشورهای جهان، شهروندان “آلمان” با تولید 2.5 کیلوگرم پلاستیک به ازای هر نفر در روز، در صدر قرار دارند. جدول.

در مقابل، «سوئد» یکی از کشورهای پیشرو در کاهش مصرف پلاستیک در جهان است و سرانه تولید پلاستیک در این کشور تنها 1.2 کیلوگرم برای هر نفر در روز است. (مقایسه این کشور با آلمان نشان می دهد که این گسترش در واقع رابطه مستقیمی با افزایش تولید زباله های پلاستیکی ندارد.)

در میان کشورهای اطراف، این شاخص برای «ترکیه» 1.2 کیلوگرم برای هر نفر در روز است. شهروندان ایرانی نیز روزانه 2.5 کیلوگرم زباله پلاستیکی برای هر نفر تولید می کنند که نشان می دهد وضعیت ایران بهتر از ترکیه است. (همه داده ها مربوط به سال 9 پس از میلاد هستند و کمی قدیمی تر هستند.)

الجزایر ترکیه برای ایران

این در حالی است که ترکیه توانسته است مقدار کمی نفت را در یک منطقه که نمونه ای برای ایران است، بازیابی کند و فولاد بازیافتی کرده است. آمارها حاکی از آن است که ترکیه در سال 2000 سالانه حدود 1.8 میلیون تن فولاد وارد کرده است و از این نظر این تفاوت در جهان بسیار زیاد است.

ایران نیز سال ها در این حوزه فعال بوده و البته با توجه به فعالیت هایش در این حوزه کافی نیست. در دهه‌های اخیر پیشنهاد شده است که ضایعات و فولاد کشورهای جنگ‌زده (مانند عراق، افغانستان و سوریه) به ایران وارد شده و بازیابی شود و هم برای ایران و هم برای کشورهای مشابه ارزش افزوده داشته باشد.

کشورهای موفق: هنوز اروپا

اما آیا فارغ التحصیلان از بحث پسماندهای صنعتی، سایر کشورها با بازیافت زباله های خانگی، زمینه واردات و رشد اقتصادی خود را نیز فراهم خواهند کرد؟ پاسخ مثبت است. آلمان قهرمان این داستان است و اکنون حدود 5 درصد از آوارهای خود را بازیابی می کند و با این میزان سهم زیادی در اقتصاد این کشور دارد.

اتریش (مرز 1%)، آفریقای جنوبی (مرز 5%) و سوئیس (مرز 1%) نیز در رتبه های بعدی قرار دارند. همزمان، اتحادیه اروپا در نظر دارد تا میزان از سرگیری عضویت در این کشور را افزایش دهد.

بر اساس برنامه اتحادیه تا 5 درصد از کل بسته های سالانه در کشورهای عضو اتحادیه، اتحادیه باید ترمیم شود و میزان زباله های خانگی تا سال پنجم پس از میلاد به 2 درصد برسد.

اما احیای زابالا چقدر به اقتصاد جهان کمک خواهد کرد؟ ایالات متحده مثال خوبی است. در ایالات متحده، تقریباً 1.5 میلیون شغل در منطقه وجود دارد و سهم آن از تولید ناخالص داخلی (GDP) در ایالات متحده بین 37 1 میلیارد تا 1 میلیارد برآورد شده است.

مطالعات همچنین نشان می دهد که در زمینه اصلاحات سیاسی، پتانسیل ایجاد 1.2 میلیون شغل دیگر در ایالات متحده است. علاوه بر این، تخمین زده می شود که با بازیابی تمام پلاستیک های تولید شده در جهان در طول یک سال، ارزش آن می تواند سالانه به 3 میلیارد برسد. این مقدار تقریباً برابر با تولید ناخالص داخلی ایران در سال است.

[ad_2]

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما