lancerbanner

چرا مریخ خشک شد؟

[ad_1]

در رفتن مریخ زمان سیارات با جریان های قرمز بود. ظاهر رودخانه ها، نهرها و رودخانه ها در گذشته هنوز در سراسر سیاره قابل مشاهده است، اما حدود سه میلیارد سال پیش، همه آنها خشک شدند و هیچ کس آنها را ندید. مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه شیکاگو انجام شده است، این معما را پیچیده‌تر کرده است.

طبق گزارشات فرارو، ادوین کایت، ژئوفیزیکدان دانشگاه شیکاگو گفت: ما متقاعد نشده ایم که چیزی باعث تغییر شدید آب و هوای مریخ شده است. ما واقعاً درک می کنیم که چرا این داستان را درک می کنیم، به خصوص که اینها تنها سیاراتی هستند که قطعاً از حالت قابل سکونت به حالت غیرقابل سکونت تغییر کرده اند. این مطالعه که اولین مطالعه علمی جدید این گروه است، با هدف کشف اسرار تغییرات آب و هوایی در مسیرهای مداری سیاره به مریخ است.

مریخ

دانشمندان مدت ها تصور می کردند که سیاره سرخ به دلیل از دست دادن دی اکسید کربن، گرما را در خود حفظ می کند و افزایش گرما باعث خشک شدن آب های مریخ شده است. با این حال، یافته‌های تحقیقاتی جدید که در شماره 5 می مجله Science Advances منتشر شده است، نشان می‌دهد که این تغییر به دلیل از بین رفتن برخی از مواد مهم است که برای حفظ آب سیاره‌ای مناسب نیستند.

با توجه به اینکه مریخ سطوح تکتونیکی برای فضا و دفن ندارد، اثر رودخانه ای باستانی نیز در سطح آن وجود دارد. او و همکارانش از دانشگاه شیکاگو و همچنین دانشمندانی از مؤسسه اسمیتسونیان، مؤسسه علوم سیاره ای، مؤسسه فناوری جت و مؤسسه تحقیقاتی آئولیس، اجازه دارند هزاران نقشه بر اساس این آثار ترسیم کنند. بر این اساس، تیم یک جدول زمانی از چگونگی جریان ارتفاع و عرض جغرافیایی رودخانه برای میلیاردها سال تهیه کرد.

سپس این تیم داده ها را برای ایجاد شبیه سازی از شرایط آب و هوایی مختلف ترکیب کردند تا ببینند کدامیک بهترین سازگاری را با مریخ موجود دارد. این دانشمندان با شگفتی متوجه شدند که در شبیه سازی های مختلف، میزان دی اکسید کربن موجود در جو تأثیر زیادی روی سیاره سرخ ایجاد نکرده است. یعنی به نظر نمی رسد که نیروی محرکه این تغییر دی اکسید کربن باشد. این موضوع باعث ایجاد پیش داوری های زیادی در مورد علت خشک شدن این سیاره شده است. پیش از این دی اکسید کربن مقصر اصلی این پدیده بود اما هنوز مقصر شناخته شده ای شناسایی نشده است.

این تیم اکنون امید زیادی به موفقیت Mars Nord Perseverance دارد. کیت و شریک زندگی او، ساشا وارن، نیز بخشی از تیم علمی هستند که ناسا را ​​برای کاوش در مریخ راهنمایی می کنند و به سمت خشک شدن مریخ می روند. در نظر گرفتن معمای خشک شدن مریخ آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست.

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی

[ad_2]

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما