lancerbanner

نقد فرشاد مومانی: در خود و جامعه چه می بینید؟

[ad_1]

جماران نوشت: این کارشناس اقتصادی گفت: ای کاش نظامی وجود داشت که افرادی که دارای معنویت زیادی در لباس خود هستند از دریچه تخصصی به این موضوع نگاه می کردند، یعنی وقتی سیاست تورم و اشتغال را امری عادی می دیدند. و آیا شما اخلاق را بالا می برید؟ آیا نمی بینید که جامعه چگونه تغییر کرده است؟ نمی بینی با خودت و جامعه ات چه می کنی؟»

فرشاد مومینی، اقتصاددان و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم، در موضوع ارزش مرجح، با بیان اینکه لازم است با توجه به شرایط کشور صحبت کنیم که موضوع ارزش در یک ساختار. به تنهایی قابل بررسی نیست، وی گفت: در کشوری که تعداد زیادی بحران و چالش های کوچک و بزرگ پیش روی ناظران است، نمی توان به جزایر به عنوان نمونه نگاه کرد. نکته بدیهی دیگر این است که وقتی یک سیاست بزرگسالان بارها و بارها تکرار می شود و هر بار شکست می خورد و هیچ یک از وعده هایش عملی نمی شود و نابرابری را در خطر می بینیم، باید از منظر اقتصاد سیاسی به موضوع نگاه کنیم.

مومنی یادآور شد: شخصی گفته است که من سیاست تورم را در پیش می گیرم تا بتوانم اینگونه فشار را از فقرا بردارم. این شخص نباید جایزه سوپر نوبل را دریافت کند زیرا این جایزه بسیار گسترده و بی پایان است. من واقعا به درایت همه دوستان تکیه می کنم که به این موضوع رسیدگی کنند و اجازه ندهند مافیای سودجو ما را فریب دهند. در طول تاریخ بشر، شوک نیروی دریایی تغذیه مافیا بوده است. اگر بخواهیم گزارش دهیم که این مافیاها ایران را در صدر فهرست قرار داده اند، کابوس است.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه، درمان های تکان دهنده دیگر را راهی برای ایجاد حس تعلق عنوان کرد و گفت: سیاست گرانی و اشتغال دستور روز است، اراده مردم برای بالا رفتن از دین و اخلاق؟ آیا نمی بینید که جامعه چگونه تغییر کرده است؟ آیا نمی بینید که با خود و جامعه خود چه می کنید؟ هر کاری که می خواهید انجام دهید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید چگونه می خواهید با مردم تعامل کنید. پارادوکس این است که ما پول نداریم و باید برای خرید دلار از دلالان نرخ ارز پول چاپ کنیم. چرا برای اولین بار در تاریخ این سیاست یک بار هزار تومان پرداخت کردید؟ آیا این سرعت کسی است که کسری مالی دارد؟ دومی می گوید موقتی است. آیا فکر می کنید می توانید این پرداخت را کاهش دهید؟ بعد از 5 سال توانستید 5000 تومان کم کنید؟

مومنی همچنین اظهار داشت: اعلام برنامه را در دفاع از رکورد شوک جدید سازماندهی کنید. آنها گفتند ما تمام تلاش خود را کردیم و بهتر از این نمی توانیم انجام دهیم. من می گویم مدیر برنامه، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی این سند را امضا می کنند و ادامه می دهند و منتظر می مانیم تا سند اخذ شود؟ هر تصمیمی که می گیرید، به کودک ده ساله نگاه کنید و ببینید چقدر برای نرخ ارز برای شما و مردم زحمت کشیده است. گول نخورید همه در این کشور در آشفتگی به سر می برند، زیرا در چارچوب شوک درمانی، تولیدات درمانی به یک تجارت برای رانت تبدیل می شود، سنت کوتوله پوری هم در ساختار سیاسی و هم در ساختار اقتصادی تعمیم می یابد. ما با بیش از یک طرف راهرو سر و کار داریم و از یک مقیاس برخوردار نیستیم و از طرف دیگر انگیزه حقوق سرمایه گذاری را با عدم یکسان سازی حقوق مالکیت سلب کرده ایم. از سوی دیگر، عزیزان ما باید درک کنند که دوره درمان با انگیزه سیاسی ما را در طول سه دهه اخیر شوکه کرده است. رسم بر این است که وزارت کشور دارایی های خود را به ضرر حقوق ساکنان بفروشد.

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما