lancerbanner

مونتاژ گره اصلی کمیسیون

[ad_1]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه) اصل گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص (9) قانون اساسی نهم در مورد نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران را بررسی کردند. .

به گزارش ایسنا، علی خزریان، سخنگوی کمیسیون بدیع مجلس شورای اسلامی، متن این گزارش را در زیر می خوانید:

سلام

تلاش برای لغو تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس تصویب شورای نگهبان رسیده است.

این قانون در مواد پنج گانه خود به طور خاص و مشخص وظایف سازمان انرژی اتمی ایران را مشخص کرده و آن سازمان را در حیطه وظایف اجرایی خود قرار داده است.

بررسی های کارشناسی مختلف و همچنین جلسات متعدد با ریاست محترم سازمان انرژی اتمی و دستیاران ایشان در کمیسیون اصلی و همچنین ارسال نامه ای حاوی سوالات مختلف از معاونت سازمان انرژی اتمی به نامه شماره 2/4/ 5 سازمان طی نامه شماره 1/2/ مورخ 2/3/1 درخواست معاونت رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان انرژی اتمی مبنی بر توقف یا ممانعت از اجرای این قانون را در دستور منصوب خود به این سؤالات رسیدگی خواهد کرد. خرمای مهر و موم شده:

(1) – طبق ماده یک قانون، سازمان انرژی اتمی مکلف شد بلافاصله پس از تصویب این قانون نسبت به این امر اقدام کند. [۱]از یک سو میزان تولید اورانیوم با بیست درصد و از سوی دیگر بدون تأخیر میزان تولید اورانیوم با بیش از بیست درصد نیاز کشور – مانند 2 درصد برای هزینه های درمانی. [۲]ولی:

اولاً علیرغم اینکه این قانون در تاریخ 3/1/7 تصویب و در تاریخ 3/4/1 اجرا شده است، بنا به بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران به نام تاریخ 3/1/. 7:

سازمان این سازمان بلافاصله مقدمات مقدماتی و فنی لازم را برای عملیات «تولید و ذخیره سازی اورانیوم با اشعار ۲۰ درصد» آغاز و عملاً تولید محصول را از تاریخ ۲/۳/۶ آغاز کرد. و بدون توجه به بند 1، در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورخ 4 فوریه (2/1/7) که زمان غنی سازی در ایران آغاز شد، آمده است:

ایران همچنین از اول ژانویه 2006 غنی سازی UF را با اورانیوم 2 تا 5 درصد آغاز کرده است.

در صورت اجباری شدن تاریخ تصویب قانون در زمان تصویب قانون، طبق موعد اعلام شده از سوی سازمان انرژی اتمی، این سازمان در اجرای ماده اول قانون 2 روز تاخیر دارد.

ثانیاً، معاونت محترم انرژی سازمان انرژی اتمی ایران در جلسه مورخ 3/4/7 در پاسخ به موضع فوق الذکر کمیسیون مدعی شد که طبق قانون مجلس، تولید و در حالی که از قبل تعیین شده است، قادر به تولید و ذخیره مقدار مذکور هستیم. [۳]بنابراین باید تشویق شویم که سرزنش نکنیم. این پاسخ در پاسخ های سازمان مذکور در نامه کمیسیون اصلی نیز آمده است:

علاوه بر قدردانی از صنعتگران عزیز صنعت هسته ای، تخلف سازمان انرژی اتمی ایران در اجرای قانون، به دلیل تاخیر 3 روزه از زمان اجرای قانون تا شروع تولید. 5% بود آن را در کمتر از یک سال دریافت کنید.

ثالثاً، سازمان موظف است بر اساس ماده 1 قانون، بیش از بیست درصد هزینه غنی سازی صلح آمیز غنی سازی اورانیوم – مانند نیازهای پزشکی – را به حداکثر میزان و بدون تاخیر تامین کند.

بر این اساس سازمان موظف است پس از پرداخت اجباری قانون در تاریخ 2/3/1 غنای بیش از 1% -شامل 1% یا سایر مقادیر- را بدون تاخیر انجام دهد.

این عملکرد نیز طبق مهلت قانونی نمونه، پس از انفجار دومین سایت غنی سازی نطنز، تولید اورانیوم با لیچی 2 درصد که دارای طیف وسیعی از خواص درمانی درمانی است، از روز جمعه 1 اردیبهشت ماه در حال انجام است. , 2013 ۱۴۰۰ اولین محصولی که کشف شد. اظهارات وزارت انرژی اتمی در زمان انتشار این مقاله به شرح زیر است:

«در 1/3/1 ما 5 درصد از دستورالعمل ها را ارائه کردیم و 2 دقیقه بعد امروز 3 درصد از محصول را دریافت کردیم.

این آژانس همچنین تولید اورانیوم با غنی سازی 3 درصد از ایران را در تاریخ 2/3/7 تایید کرد.

لذا مشاهده می شود که این وظیفه نیز با تخلف و 3 روز تاخیر انجام می شود.

نکته چهارم اینکه در متن پاسخنامه ارسال شده توسط سازمان انرژی اتمی ایران به کمیسیون، تاریخ تولید اورانیوم 2%، 1/2/3 اعلام شده است.

وی افزود: از تاریخ 1/2/7 تولید اورانیوم با لیچی، 2 درصد از مقدار اولیه و بالقوه 5 کیلوگرم ذخیره شده است که بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز حاکی از انجام این فعالیت است. “

ذکر تاریخ 2/3/1 برای شروع تولید اورانیوم با لیریک 2 درصد کاملاً خلاف اصل و زمان در کمیسیون بود که رئیس سازمان در رابطه با این تاریخ نادرست سوال پرسیده شد. چرا در پاسخ سازمان به این سابقه اشاره شده است؟

طبق تبصره ماده واحده، قانون اجازه مکاتبه و رسیدگی مستقیم به کمیسیون اصلی را داده است. به گفته انرو، ارائه پاسخ های غیرمستند تخلف دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

(2) طبق ماده 2 سازمان انرژی اتمی ایران موظف شد بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت و تولید اورانیوم غنی‌شده تا سطح غنی‌سازی یک درصد بهای تمام شده را غنی‌سازی کند. کشور صلح آمیز در رابطه با نگهداری و غنی سازی مواد غنی شده در کشور.

بر این اساس، با توجه به هزینه‌های کشور برای حفظ صلح در زمینه‌های مختلف پزشکی، صنعتی، تولید سوخت برای تولید برق و غیره، ایران برای هزینه‌های صلح‌آمیز خود نیاز به افزایش غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۵ درصد، ۱ درصد و ۲ درصد دارد. . [۴]طبق ماده 2، آماده سازی و ایجاد ظرفیت برای تولید اورانیوم با سطوح مختلف غنی سازی متناسب با هزینه یک کشور صلح آمیز، می تواند بلافاصله پس از اجرای اجباری قانون یعنی از تاریخ 1/4/2 آغاز شود. . در تایید سازمان صریح انرژی ایران، در پاسخ به سوال دوم، اصل کمیسیون این است:

«اجرای «ظرفیت‌سازی» پس از بررسی کلیه جوانب فنی و شناسایی نیازها و نیازمندی‌ها آغاز شده و با توجه به پاسخ فوق از تاریخ 2/3/6 و …

ظرفیت سازی و ظرفیت سازی از تاریخ 2/3/7 آغاز شده است و بدیهی است سازمان انرژی اتمی در اجرای ماده 2 قانون با 3 روز تاخیر مواجه بوده است.

(2) – طبق ماده 3 سازمان انرژی اتمی موظف شد پس از تصویب این قانون سهم خود را تامین کند.

ابتدا نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد با نیاز کشور – مانند 3 درصد و 5 درصد – با حداقل هزار دستگاه IR شروع شود.

ثانیاً نصب، تزریق گاز، غنی سازی و ذخیره سازی مواد با نیاز کشور – مانند 3% و 5% – حداقل با “IR” آغاز شود.

ثالثاً: بر اساس ماده سوم تبصره، سازمان موظف به تعیین محل، نصب و استقرار ماشین آلات مذکور، اخذ و اجرای استانداردهای غیرعملکردی بود.

ولی:

اولاً طبق ماده 3 کانتینر 2 ماه پس از تصویب قانون – یعنی در تاریخ 2/3/7 – نصب و 22 هزار دستگاه ماشین IR نصب شده و با تزریق گاز غنی می شود.

اما طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مورخ 4 فوریه (2/1/5) ایران فقط تا 2 فوریه (1/2/1) این ماده توسط قانون اجرا نشده است. به دو آبشار.یعنی سانتریفیوژ گاز IR تزریق کرده است. گزارش این آژانس به شرح زیر است:

ایران از “سانتریفیوژ IR-3” در قالب 2 آبشار، “باروری IR-2 m” از دو آبشار در قالب UF “غنی سازی در نطنز” استفاده خواهد کرد.

ثانیاً، بر اساس تبصره ماده 3، سازمان موظف شد جهت تعیین محل، نصب و نصب ماشین آلات مذکور، اخذ و اجرای استانداردهای سازمان غیر کارکردی پدافند «معاون محترم رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان انرژی اتمی، نهاد غیرحزبی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در این باره اظهار نظر کرد. با این حال، سازمان انرژی اتمی (AEOI) از وظایف خود برای اجرای این قانون صرف نظر کرده است و به همین دلیل این قانون مورد اعتراض قرار گرفته است.

عدم رعایت استانداردهای سازمان غیرموظف در نامه شماره 3/1/5/1 مورخ 3/1/3 اصول اولیه امنیتی و عدم رعایت رعایت نشده است.

(1) – بر اساس ماده 4 قانون راهبردی، سازمان انرژی اتمی موظف شد تا 6 ماه پس از تصویب این قانون، فرآیند تولید سنگ معدن اورانیوم در اصفهان را آغاز کند. [۶]با این اوصاف، قانون راهبرد در تاریخ 2/3/7 به تصویب رسید، کارخانه تولید فلز اورانیوم در تاریخ 2/3/1 با طراحی و اجرای آن به تصویب رسید.

اما سازمان انرژی اتمی نیز نسبت به مفاد این ماده در اصطلاح قانونی خود مانند گزارش پنجم سازمان غیرموظفین به کمیسیون اصلی شورای اسلامی اعتراض کرده است. مجلس شورا در نامه مورخ 2/3/1/7 مورخ 3/5 (2) نامه مبنی بر اینکه مجموع نیروهای مسلح رئیس جمهور سابق به رئیس جمهور مورخ 2/3/1/7 مورخ 1/3/1/ 6، با موضوع:

«1- با توجه به آمادگی کامل هسته اصفهان برای تولید فلز اورانیوم و همچنین پایان مهلت تعیین شده از سوی شورای حقوقی مجلس شورای اسلامی، تاکنون این مرکز موفق به مشارکت نشده است.

(5) – طبق ماده 5 سازمان انرژی اتمی موظف است فرآیند واکنش و واکنش (راکتور) را به طور همزمان اجرا کند. [۷]در رابطه با طراحی راکتور واکنش بحرانی آب (راکتور) 3 مگاواتی با هدف تولید پایدار (رادیوایزوتوپ) بیماران مبتلا به بیماری با جدول زمانی و جدول زمانی برای مدت یک ماه پس از تصویب این قانون (یعنی تاریخ) اقدام خواهند کرد. 3/.3/1) گزارش به مجلس شورای اسلامی. [۸]اما متأسفانه موارد فوق انجام نشده و وظایف مذکور در این ماده نیز زیر سؤال رفته است.

وی به اطلاع ملت ایران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ماده «قانون بر این اساس» مسئولیت اجرایی صحیح و کامل این قانون، رئیس‌جمهور، مسئولان، مدیران ذیربط و دستگاه‌های اجرایی را بر عهده داشتند. رئیس جمهور و همچنین رئیس جمهور سابق در انجام وظایف قانونی خود در جهت لغو تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران گام برداشته است.

ضمناً حكم اجراي اين قانون در ماده 9 نيز تصريح شده است:

«ماده 1- متهمان از اجرای این قانون به نسبت منع یا منع اجرای مجازات از دو تا پنج قانون مجازات‌های اسلامی محکوم می‌شود. / ۳۲ ب

حسن شجاعی
رئیس کمیسیون؛

[ad_2]

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما