lancerbanner

مذاکرات چگونه به پایان رسید؟

[ad_1]

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت توافق طرفین برای لغو تحریم‌ها، می‌توانستند مذاکره سریعی را انجام دهند، اما نمی‌توانستیم تا آمادگی ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود صبر کنیم. تحریم های متقابل را به خاطر بسپارید. این خلاف مصالح ملت است.

به گزارش ایسنا، ابوالفضل عماوی در خصوص تاثیر این مصوبه، مسئولان شورا گفت: همکاری ما با آژانس یک موضوع متنی است و ارتباط مستقیمی با مذاکرات وجود ندارد.

وی افزود: هفت سال است که مذاکرات برای رفع تحریم ها و اجرای کامل توافق به پایان رسیده است، اما چون در غیر این صورت توافق پایدار ضربه ای به وین خواهد بود، بنابراین در اسفند سال گذشته شاهد مذاکرات هسته ای بودیم. سازمان انرژی و مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران که توافق حاصل شده شاد و ایران توضیحاتی ارائه می کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بر این اساس ایران یک بیانیه کتبی و سه گفت و گو شفاهی داشته است، اما ما بر این عقیده هستیم که آقای گروسی و زیرمجموعه هایش سیاسی را انتخاب کرده اند. آژانس ریکارد.» سفر گروسی از پارلمان اروپا بیانیه ای بود که خواستار همکاری شد. پس از آن در گزارش ارائه شده به شورای همکاری ایران، مسئولان تمامی صحبت ها و گفت وگوها را زیر سوال بردند و نادیده گرفتند. همین گزارش به تصویب شورای حکام رسید.

او گفت: من از مدیر آژانس انتقاد دارم. با این حال، رژیم صهیونیستی عضو NPT نیست و برای رفع ابهام در مورد سلاح های هسته ای همکاری خاصی با این آژانس انجام نمی دهد. کل این وضعیت باعث شد که جمهوری اسلامی ایران تصمیم به تعلیق دوربین دوچشمی OLEM و فلومترها و اندازه گیری OLEM بگیرد که این خود گواهی بر قدردانی از همکاری و حسن نیت آژانس نسبت به ایران بود. آینده در رویکرد ما به عمل نهفته است.

وی گفت: «اگر طرف مقابل آماده لغو تحریم ها باشد، مذاکرات به سرعت به پایان می رسد، اما اگر بخواهد یک گام جلوتر بردارد، نمی تواند یک قدم به عقب بردارد.» ایران آماده است. در برنامه هسته ای خود محدود شود و تحریم هایی را که علیه ملت ایران است، متقابلاً پاسخ خواهند داد. آنها می گویند سیاست فشار به طرز بدی شکست خورده است، اما جزء تحریم ها را حفظ می کنند.

وی تاکید کرد که مذاکرات به دلیل “عدم مذاکره” بین دو کشور یعنی کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاون وزیر امور خارجه در حال “سرعت بخشیدن” است که در حال حاضر در حال انجام است و هیچ بن بست نمی بینیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مذاکره یک موضوع سیاسی برای رفع تحریم ها و قطعنامه همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است، تاکید کرد که این موضوع ارتباط مستقیمی ندارد، ما می خواهیم در وین به توافق برسند، این توافق باید پایدار باشد، هر چیزی که پایداری توافق را زیر سوال می برد و سپس بهانه های جدیدی ایجاد می کند، باید قبل از دستیابی به توافق حل و فصل شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که ممکن است پایداری توافق را زیر سوال ببرد، موضوعات باقی مانده همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است و به همین دلیل در سه ماه گذشته به دنبال این موضوعات بوده ایم. و ابهامی که برای طرف مقابل باقی مانده این است که حسن نیت ما از ارائه گزارش و حضور در جلسات منجر به پایان تلاش ما برای نظارت بر روند پیشرفت نشده است.

[ad_2]

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما