lancerbanner

قفل کودک در اینترنت در ایران

[ad_1]

کاربران ایرانی در جستجوهای اینترنتی با محدودیت های خاص خود مواجه شده اند که نشان می دهد سازمان «جستجوی ایمن» برای آنها فعال شده است. این واقعیت که موتورهای جستجو آنها را برای کودکان در مقابل خود فعال می کنند، آنها را نامناسب و خشن می کند. اتفاقا روز ملی فناوری اطلاعات در آستانه قابل تامل است.

به گزارش دنیای اقتصاد، روز سه شنبه بسیاری از کارگران ایرانی در جستجوی اینترنت با محدودیت هایی مواجه شدند که نشان می دهد سازمان «سفر ایمن» برای آنها فعال شده است. بدین ترتیب مشخص شده است که SafeSearch به عنوان یک موتور جستجوی از پیش تعریف شده برای گوگل و بینگ برای کاربران ایرانی فعال است و امکان غیرفعال کردن آن وجود ندارد. اینکه موتورهای جستجو برای دسترسی کودکان به آن‌ها به گونه‌ای فعال می‌شوند که محتوای آن‌ها نامناسب و خشونت‌آمیز باشد و فعال‌سازی آن‌ها برای همه کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست، موجی از اعتراض‌ها و انتقادات تازه‌ای به عملکرد آنها وارد شده است. .

این گزارش فعلا با پیام «جستجوی ایمان برای پنهان کردن محتوای بی حجابی به جستجو کمک می کند» به کاربران ایرانی نیز کمک خواهد کرد. محتوایی مانند تصاویری که به خشونت اشاره می کنند و به محتوا پیوند می دهند. اتفاقاً همین امر باعث شده تا روز ملی فناوری اطلاعات در آستانه برگزار شود و البته پس از ماه ها قطع و وقفه در اینترنت، نظارت بر دسترسی کاربران به اینترنت بیش از پیش تخصصی شده است.

اشتباه سهوی یا محدودیت عمدی

با اقدامات فرضی سازمان جستجوی ایمن برای همه کارکنان ایرانی، در واقع همه آنها کودک محسوب می شدند. تحقیقات نشان می دهد که اگرچه بیشتر این موارد در کنار ارانسل و اولی به کاربران اینترنتی گزارش شده است، اما برخی از کاربران اینترنت نیز آن را تجربه کرده اند. این در حالی است که کاربران اینترنت امکان تغییر و غیرفعال کردن وضعیت موجود را ندارند و برخی از کاربران اینترنت قادرند این وضعیت را برای خود غیرفعال کنند. قفل شدن اینترنت برای کاربران ایرانی با عرضه همزمان سیم کارت های کودک همراه بوده است و این موضوع شبهه بر محدودیت های این اپراتورهای تلفنی می افزاید. البته برخی منابع گزارش داده اند که اپراتورهای تلفن با نقشه برداری موافق نیستند و ممکن است این تغییرات در سطحی بالاتر از شرکت در حال ساخت انجام شده باشد.

از سوی دیگر، برخی از فعالان و کارشناسان بر این باورند که ممکن است به دلیل خطای فنی در فعال سازی امنیت اینترنت سیم کارت های کودک و نه لزوما تغییر یا محدودیت عمدی، وضعیت امنیتی برای کاربران ایرانی فعال شود. برخی دیگر معتقدند این اقدام توسط یک شرکت در حال ساخت و مستقیماً تحت پروژه شبکه ملی اطلاعات انجام شده است. همچنین دور از ذهن نیست، زیرا در چند ماه گذشته و در جریان یک آزمایش آزمایشی که ابتدا در خوزستان انجام شد، به کاربران دستور داده شد که آدرس گوگل را در آدرس مرورگر موبایل مربوط به پروژه های مالکیت اول وارد کنند. با هم و برای توسعه بیشتر اینترنت یک موتور جستجوی ملی و موتوری است. این فرضیه ها دور از ذهن نیست. با توجه به اینکه کاربران ایرانی با محدودیت های جدید دسترسی به اینترنت مواجه شدند، اعضای شورای عالی فضای مجازی در جلسات خود بر حوزه مرورگرها و موتورهای جستجو تاکید کردند و خواستار توسعه بیشتر شبکه ملی اطلاعات شدند. پروژه تا پایان سال

نتیجه یک نظرسنجی

ظاهراً تخصص در اینترنت که وزیر ارتباطات معتقد است باید در فضای مجازی انجام شود، اکنون کلید خورده است. عیسی زارع پور دو هفته پیش در یک مصاحبه تلویزیونی با تاکید بر عدم ارتباط کودکان با اینترنت گفت: نگران باشید. وی با بیان اینکه اینترنت نوع خاصی از تخصص را در اختیار کودکان قرار می دهد، اعلام کرد: در آینده نزدیک تعدادی از مدارس فیلتر شده با هماهنگی دستگاه های مختلف راه اندازی می شود تا لایه های خاصی را که مورد نیاز است انتخاب کنند. وی در مصاحبه ای با دفاع از ایده تخصصی شدن یا دسترسی به طبقه بندی گفت: ما می خواهیم یک سری بسترهای فیلتر شده برای گروه هایی مانند معلمان و خبرنگاران داشته باشیم.

چند روز بعد، وزیر ارتباطات بر اجرای اینترنت اشیا کودک تاکید کرد، مهدی سالم، سخنگوی وزارت ارتباطات و رئیس مرکز روابط عمومی، پیشقدم شد تا در توییتر نظرسنجی انجام دهد. از کاربران خواست استفاده از Faith در مراقبت از فرزندانشان در فضای مجازی خوب است یا بد. تنها چند ساعت پس از انتشار این پست، با توجه به حساب توییتری وزارت ارتباطات، مشخص شد که اکثر کاربران با چنین طرحی مخالف هستند. بسیاری از کاربران به این نظرسنجی پاسخ می‌دهند و والدین را آموزش می‌دهند تا از ابزارهای کنترلی موجود در سیستم‌عامل‌ها، نرم‌افزارها، شبکه‌های مجازی و تلفن‌های همراه برای محافظت بهتر و مؤثرتر از فرزندان خود استفاده کنند. آنها بر این باورند که هر خانواده ساختار و فرهنگ متفاوتی دارد و ترجیح می‌دهند خودشان بسته‌بندی کنند و تصمیم بگیرند تا مشخص کنند فرزندانشان به چه محتوایی دسترسی دارند. با تمام این اوصاف، دو روز بعد مهدی سالم در توییتر از احتمال ورود ربات‌ها به نظرسنجی، ساخت و ایجاد خطا خبر داد و سایرین معیارهای حسن نظر را ندارند.

طبقه بندی دسترسی به اینترنت که به تازگی از کودکی آغاز شده و قرار است در آینده در اجتماع کنش ها شکل بگیرد، محدودیت های جدی برای اقدامات بیشتر، نقض حریم خصوصی و نظارت بر استفاده کاربران از محتوا ایجاد کرده است. اتفاقاً برخی از مسئولان معتقدند که ارتباطات به خوبی محافظت نمی شود، اما ممکن است این اتفاقی باشد که محدودیت هایی در اینترنت وجود دارد.

[ad_2]

Reece Bryant

ایجاد کننده. شیطون عاشق تلویزیون حل کننده مشکلات مادام العمر نویسنده. تحلیلگر. نینجا فرهنگ پاپ. عاشق اینترنت معتبر. کاوشگر کل کارآفرین لاعلاج

تماس با ما