lancerbanner

سوالات متداول در مورد زونا

[ad_1]

زونا یک بیماری شایع است که سالانه حدود 1 میلیون آمریکایی را مبتلا می کند. اگر آبله مرغان داشته اید، در معرض خطر هستید، زیرا زونا به دلیل فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان در بدن شما ایجاد می شود. این ویروس می تواند چندین دهه در سیستم عصبی شما به شکل غیر فعال زندگی کند. محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چرا دوباره فعال می شود، اما احتمال ابتلا به زونا در افرادی که به دلیل بیماری، داروها، استرس یا عوامل دیگر سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر می شود. زونا همچنین با پیری مرتبط است.

علائم معمولی زونا چیست؟

در حالی که بیشتر مردم زونا را با بثورات پوستی مرتبط می دانند، اغلب این بیماری ابتدا بدون بثورات پوستی شروع می شود. در عوض، علائم اولیه شامل سوزش، خارش یا احساس سوزن سوزن شدن در بخشی از بدن شما، اغلب در کنار تنه است. همچنین ممکن است به طور کلی احساس ناخوشی داشته باشید، با علائمی مانند سردرد، حالت تهوع، تب و/یا لرز. راش علامت تجاری زونا از 1 تا 14 روز بعد در ناحیه ای که درد یا سوزش را تجربه کرده اید شروع می شود. ضایعات زونا اغلب دردناک و خارش دار هستند.

بثورات زونا چه شکلی است؟

بثورات زونا معمولاً به صورت نواری، نواری یا خوشه‌ای با تاول‌هایی شبیه آبله مرغان است (اما نه به تعداد و نه به اندازه آبله مرغان پراکنده). آنها در چند روز اول باز هستند و ترشح می کنند، سپس پوسته پوسته می شوند و به تدریج در طی 2 هفته آینده ناپدید می شوند. بثورات معمولاً به یک طرف بدن شما محدود می شود، مانند یک طرف بالاتنه یا یک طرف صورت. با این حال، زونا می تواند در هر نقطه از بدن شما ظاهر شود و حتی در موارد نادری می تواند در گلو، گوش یا چشم شما ایجاد شود.

کدام درمان های زونا موثرترند؟

ویروس زونا یا هرپس زوستر بخشی از خانواده ویروس‌های تبخال است. درمان های ضد ویروسی مورد استفاده برای سایر ویروس های هرپس مانند هرپس سیمپلکس نیز برای زونا موثر است. این داروها شامل آسیکلوویر (زویراکس) و والاسیکلوویر (والترکس) است.

مهم است که به محض مشکوک شدن به زونا به پزشک خود مراجعه کنید – این داروها در صورتی مؤثرتر هستند که در عرض 24 تا 72 ساعت پس از ظاهر شدن جوش مصرف شوند. آنها می توانند به بهبود سریعتر تاول ها، کاهش درد و کاهش احتمال ابتلا به عوارض کمک کنند.

سایر درمان‌هایی که ممکن است پزشک شما برای زونا تجویز کند شامل داروهای بی‌حس‌کننده است که می‌توانید مستقیماً روی پوست خود برای کاهش درد استفاده کنید، داروهای مخدر، کورتیکواستروئیدهای ضد التهابی، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و ضد تشنج‌ها.

آیا واکسن زونا واقعا کار می کند؟

Shingrix توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال 2017 تایید شد. این یک فرآیند دو شات است، با تزریق بین 2 تا 6 ماه. بیش از 90 درصد در پیشگیری از بیماری موثر است.

Shingrix برای موارد زیر توصیه می شود:

  • افراد 50 سال و بالاتر
  • افراد 18 سال و بالاتر که سیستم ایمنی آنها به دلیل یک وضعیت پزشکی (مانند HIV/AIDS یا نقص شدید سیستم ایمنی ترکیبی) یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (مانند داروهای ضد رد یا بسیاری از داروهای شیمی درمانی) ضعیف شده یا به خطر افتاده است.

واکسن شینگریکس می تواند شدت علائم زونا را در افرادی که پس از تزریق واکسن دریافت می کنند کاهش دهد و احتمال بروز عوارض زونا (مانند درد عصبی که پس از از بین رفتن بثورات ادامه می یابد) را کاهش دهد. عوارض جانبی ممکن است شامل درد، تورم و خارش در محل تزریق و سردرد باشد. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا واکسن برای شما مناسب است یا خیر.

واکسن قدیمی‌تر، Zostavax دیگر در ایالات متحده موجود نیست اگر قبلاً Zostavax را دریافت کرده‌اید، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد زمان دریافت واکسن Shingrix صحبت کنید.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما