lancerbanner

ستاره هایی که وقتی شروع به پرواز می کنند می میرند!

[ad_1]

در رفتن هر روز اسرار بزرگ هستی بر ما انسان ها فاش می شود و هر بار اخبار بی پایانی از این دنیا می شنویم. یکی از شگفتی های جدید کیهان مرموز که دانشمندان اخیراً با آن مواجه شده اند پدیده نور سریع آب (FBOT) یک پالس سریع با انرژی زیاد در طیف رنگ آبی یا نور یا نور زیاد در منطقه است. این پدیده راز بزرگی را در ذهن دانشمندان ایجاد کرده است، اما اکنون گروهی از محققان مدعی هستند که آن را برای آنها توضیح داده اند. این آغاز پدیده ای است که در آن ستاره ها در حال مرگ هستند!

طبق گزارشات فرارو، آبی روشن با گام سریع (FBOT) از زمانی که در 3 سال کشف شد، فیزیکدانان نجومی را کاملاً شگفت زده کرده است. این اجسام مرموز که به روشنی آب هستند، آنها را به درخشان ترین پدیده نور شناخته شده در جهان تبدیل کرده اند. اکنون تیمی از دانشگاه پزشکی کلیسایی نورث وسترن در تلاش هستند تا منشا این ماجراهای جدید را به شیوه ای عجیب توضیح دهند. با استفاده از یک مدل جدید، این دانشمندان بر این باورند که FBOT‌ها می‌توانند از همان ابتدای فعالیت خنک‌کننده‌ای که توسط کهکشان‌های احاطه شده توسط ستاره‌های در حال مرگ ایجاد شده‌اند، ایجاد شوند. این اولین مدل فیزیک است که با تمام مشاهدات FBOT تا به امروز کاملاً سازگار است.

ستاره هایی که وقتی شروع به پرواز می کنند می میرند!

این دانشمندان می گویند زمانی که یک ستاره بزرگ در حالت شار باشد، ممکن است به سرعت نور نزدیک شود. این جریان ها یا جت ها در لایه های ستاره در هنگام مرگ روبروی یکدیگر قرار می گیرند و یک “ستون” در اطراف جت ها تشکیل می دهند. مدل جدید لحظه ای را نشان می دهد که پرتابگر جت به سمت بیرون نشانه می رود – دور از هسته ستاره در حالی که سقوط می کند – خنک می شود و گرما را به آنچه ممکن است در FBOT ببینیم آزاد می کند.

گوتلیب، یکی از اعضای مرکز اکتشاف و تحقیقات روچیلد در گروه فیزیک دانشگاه نورث وسترن (CIERA) که بر این مطالعه نظارت دارد، گفت: بیرون کشیده شد. هنگامی که یک جت در وسط یک ستاره حرکت می کند، یک غول ساختاری به نام ستون تشکیل می شود. بالش جت را می پوشاند و حتی پس از فرار جت از ستاره، این ستون از جت می افتد. ما مقدار انرژی را در ابتدا محاسبه کردیم و دریافتیم که یک FBOT به همان اندازه قدرتمند است.

مشکل هیدروژن

FBOT‌ (تلفظ) F-bot نوعی انفجار کیهانی است که در ابتدا توسط طول موج نور تشخیص داده می‌شود. همانطور که از نامش پیداست، تقریباً با همان سرعتی که به نظر می‌رسد از بین می‌رود. پس از کشف FBOT، اخترشناسان به این فکر کردند که آیا رویدادهای اسرارآمیز به طبقه ی گذرا دیگری، یعنی انفجارهای گاما انفجاری که رخ داده و منفجر شده اند، مرتبط بوده است.

ستاره هایی که وقتی شروع به پرواز می کنند می میرند!

Gutlib گفت: “دلیل اینکه ما فکر می کنیم GRB و FBOT ممکن است مرتبط باشند این است که هر دو بسیار سریع هستند – در نور بسیار سریع حرکت می کنند – و هر یک از این دو شکل بی نظیر هستند و یک ستاره کروی را تشکیل می دهند. در این بین مشکلی پیش آمد. ستارگانی که GRB تولید می کنند دچار کمبود هیدروژن هستند. ما هیچ نشانه ای از هیدروژن در GRB نمی بینیم، در حالی که در FBOT ها، هیدروژن را در همه جا می بینیم. بنابراین، نمی تواند همان پدیده باشد.» گوتلیب و همکارانش با استفاده از مدل جدید فکر می کنند که می توان به این مشکل پاسخ داد. ستارگان غنی تمایل دارند در بیرونی ترین لایه خود هیدروژن داشته باشند، لایه های ضخیم تر از یک جت در آن نفوذ می کند.

گوتلیب گفت: “در اصل، در زمینه FBOT، ستاره آنقدر بزرگ است که نمی تواند از آن عبور کند.” بنابراین، جت هرگز ستاره را ترک نمی کند، به همین دلیل است که نمی تواند GRB تولید کند. در عین حال در این ستارگان مرگ در جت تمام انرژی خود را به ستاره منتقل می کند که تنها قسمت فرار از ستاره است. با FBOT شروع می شود که حاوی هیدروژن است و مدل ما کاملاً با این مشاهدات FBOT سازگار است.

سواحل نیز در حال عبور از تصاویر

اگرچه FBOT‌ امواج نوری را در طول روز ساطع می‌کند، امواج رادیویی و اشعه ایکس نیز تشعشعاتی را منتشر می‌کنند که مدل گوتلیب توضیح می‌دهد. شرایط اضطراری که با یک ستاره احاطه شده پر از گاز شروع می شود، گرما ساطع می کند که به نوبه خود باعث گرم شدن مواد ستاره تا انتشار امواج رادیویی می شود. و هنگامی که ستاره در معرض فاصله کافی از سیاهچاله (که توسط ستاره در حال سقوط تشکیل شده است) قرار می گیرد، اشعه ایکس نمی تواند از سیاهچاله فرار کند. اشعه ایکس به رادیو و نور متصل می شود تا تصویر کاملی از رویداد FBOT ایجاد کند.

در حالی که گوتلیب اظهارات تامش را تحسین می کند، او می گوید قبل از اینکه بتوانیم منشاء مرموز FBOT را به طور کامل درک کنیم، به مشاهدات و استدلال های بیشتری نیاز داریم. وی افزود: این کلاس جدید است و اطلاعات کمی در مورد آنها داریم. قبل از اینکه بتوانیم این انفجارها را به طور کامل درک کنیم، باید تعداد بیشتری از آنها را در اسرع وقت در مراحل تکامل شناسایی کنیم. در ضمن، مدل ما هنوز هم می‌تواند بین EBR، GRB‌ و FBOT‌ تمایز قائل شود، که به نظر من بسیار ظریف است.”

ساشا چکوفسکی، استاد فیزیک و نجوم در کالج علوم و هنر واینبرگ در نورثوسترن و گوتلیب نیز در این مطالعه گفت: این مدل جدید این امکان را برای ما فراهم می کند که مرکز سیاه فیزیک را مستقیماً به مشاهدات متصل کنیم و فیزیک پشت موتور مرکزی FBOT را آشکار کنیم. این تحقیق در مجله «اورل» منتشر شده است اعلامیه های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شده است.

منبع: scitechdaily

ترجمه: مصطفی جرفی-فرارو

[ad_2]

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما