lancerbanner

خرازی: ما آمادگی کامل برای گفتگو با عربستان را داریم

[ad_1]

سید کمال خرازی، رئیس شورای روابط خارجی در نشست مجازی در مجمع عمومی «نهادها و نظم منطقه‌ای» در دهمین مجمع جهانی صلح گفت: با رایزنی‌هایی با کشورهای منطقه به ارتقای امنیت و ثبات در منطقه خلیج فارس می پردازند، اما متاسفانه این وظیفه مورد غفلت سازمان ملل قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، جمهوری اسلامی ایران علیرغم اختلافات جدی ایران و عربستان بر این باور است که این دو کشور از تمام ظرفیت‌های یکدیگر برخوردار هستند و می‌دانیم که با تلاش دولت عراق ، چندین دور مذاکرات بین دو دولت انجام شده است.

خرازی با بیان اینکه متأسفانه بخش‌هایی از دولت‌های منطقه اشتباه کرده‌اند، تلاش‌های رژیم مرگبار برای سرنگونی رژیم آپارتاید در منطقه را برعکس کرده‌اند. این اشتباه بزرگی است که می تواند منجر به تنش و تنش در منطقه شود. جمهوری اسلامی ایران نسبت به حضور اسرائیل در منطقه خلیج فارس هشدار می دهد و آن کشورها را مسئول هرگونه عواقب خطرناک می داند.

وی گفت: منطقه خلیج فارس به یک ترتیب امنیتی نیاز دارد که از هر گونه هژمونی طبیعی چه در هر منطقه و چه در سطح جهانی جلوگیری کند. برای دستیابی به این هدف، اقدامات اعتمادساز در زمینه هایی مانند مدیریت آب، حفاظت از محیط زیست، امنیت هسته ای، امنیت انرژی، جهانی شدن، همکاری های اقتصادی، تجارت، سرمایه گذاری، فقرزدایی و توانمندسازی مردم باید در قانون اساسی گنجانده شود.

رئیس شورای روابط خارجی با تاکید بر اینکه ایران همچنان بر روی رویکرد مذاکره‌ای برای حل سوء تفاهم‌ها، حل مناقشات و تقویت مشارکت‌ها کار می‌کند، افزود: برادری، اما صریح و بدون ابهام بین کشورهای منطقه، بدون حضور و دخالت خارجی، کلید حل مشکلات

دهمین مجمع جهانی صلح به ابتکار انجمن روابط خارجی چین و دانشگاه شنهوا در سه تا سه ماه گذشته در پکن برگزار شد و تعداد زیادی از شخصیت های سیاسی از کشورهای مختلف در آن شرکت کردند و نظرات خود را در این نشست بیان کردند. سخنرانی ها

در ادامه این جلسه حضار سوالاتی را مطرح کردند.

رئیس شورای روابط خارجی در پاسخ به این سوال که ملاحظات ایران برای حفظ ساختارهای امنیتی در منطقه چیست، تصریح کرد: مذاکره کشورهای منطقه برای حل اختلافات ضروری است. درخواست راه حل برای یک مشکل قابل قبول نیست و آشتی تنها از طریق گفت و گو حاصل می شود.

خرازی در پاسخ به سوال دیگری از یکی از حاضران در این مجموعه مبنی بر تجربه خود از ایران به ویژه در شرایط تحریم، تحریم های آمریکا علیه روسیه و شرکت های چینی را چگونه می بیند؟ توضیح داد: همانطور که خود مقامات آمریکایی نیز اذعان کرده اند، سیاست فشار حداکثری علیه ایران با شکست مضحکی مواجه شده است. روسیه و چین، دو عضو شورای امنیت، مخالفت خود را با استفاده از زور یا اعمال تحریم ها علیه ایران اعلام کرده اند. تحریم اولویت ها و منافع ملی در شرایط تحریم موثر نیست. ایران تجربه خوبی در غلبه بر تحریم ها دارد و به همکاری با روسیه و چین در مبارزه با تحریم ها ادامه خواهد داد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین درباره آینده و پتانسیل همکاری‌های ایران و چین به ویژه بر اساس سند همکاری دو ساله صحبت کرد. از این سند می توان برای تقویت رفاه مردم دو کشور استفاده کرد. علاوه بر این، این همکاری ایران و چین می تواند به نفع همه کشورهایی باشد که در حوزه نوآوری کمربند هستند.

[ad_2]

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما