lancerbanner

جزئیات تصمیم نهایی کمیسیون در مورد ارزش اولویت

[ad_1]

معاون پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران در کمیسیون تعدیل گفت:

به گزارش ایلنا، مهرداد لاهوتی درباره ارزش تومانی یا همان ارزش اولویت و تعیین مشکل در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی باید توجه شود که در صورت عدم توجه به این موضوع، قیمت آن به میزان قابل توجهی است. در زمان تصویب این ارزش، تفاوتی در ارزش بازار وجود نداشت. با توجه به افزایش قیمت، دولت نیز اقدام به رفع تدریجی مواردی که ارزش 4200 تومانی متعلق به آنها است، کرده و آن را به 5 قلم کاهش داده است، اما به این دلیل که قیمت راحت گران شده است، محدود کنید. و به “قلم قلم” ارسال کنید یعنی قیمت دارو، گندم، روغن نباتی، گرانول و سورگوم ترجیح داده شد.

وی یادآور شد: اگر بگوییم فساد و رشوه به قیمت 2 تومان وجود دارد، احتمال تعرض و فساد وجود دارد. همین امر در مورد نشریات و دوره ها نیز صدق می کند.

معاون تعاون مجلس و حقوقی اتاق ایران در کمیسیون تداوم سال: ادامه: دولت قبلا تلاش کرده بود این موضوع را مدیریت کند و ارزش تومان را حذف کند و به تدریج این کار انجام شد که اتفاقا خیلی خوب بود. بقیه را ترک کرد

وی یادآور شد: امروز 5 هزار تومان از زمان آقای احمدی نژاد به یک میلیون نفر کمک داریم. ما از محل بنزین به 5 میلیون نفر کمک معیشتی اضافه می کنیم تا فقر مطلق را افزایش دهیم. دولت قصد دارد به تدریج این ارزش ها را حذف کند تا کمک ها ادامه پیدا نکند.

لاهوتی افزود: امسال در بررسی سال بودجه بحث های مختلفی مطرح شد که در مبادله اولویت ها چه باید کرد. دولت امسال علاوه بر کمک «به» که ۱۷۲ هزار میلیاردی در تبصره وجود دارد، تحت عنوان کمک، پیش‌بینی می‌کند که این کار را نکند، اما در بودجه لحاظ کرده است. در یکی از جلسات، دولت در مورد اینکه چه کاری می خواهد انجام دهد بحث شد و بحث تا جایی پیش رفت که از 2000 میلیارد تومان به 2000 میلیارد تومان تبدیل شد. حالا به دلیل 3 هزار میلیارد تومانی که امسال پیش بینی شده بود، اگر بخواهیم یک کالای ترجیحی را حدود 1 میلیارد تومان در نظر بگیریم، اختلاف قیمت 3 هزار تومانی که حدود 7 هزار تومان است، حدود 2 هزار میلیارد تومان می شود. حدود 1 میلیون نفر را پوشش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه این بود که یک میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهیم و این 2 میلیون نفر را به 2 گروه یک میلیون نفری و یک میلیون نفری تقسیم کنیم که در گروه اول 3 قلم که کارت اعتباری داده می شود، تخصیص را پیدا کنید. از 1 میلیون نفر باقی مانده که در وضعیت بدی هستند، علاوه بر سیاه قلم، برنز نیز اضافه شده است که به 3 سیاه قلم می رسد. مواد مخدر نیز به این لیست اضافه شد که هر 5 میلیون نفر را شامل می شد و محدودیتی برای آن وجود نداشت. در بحث کمک گندم را حذف کردند. یک معادله بسیار ناشناخته وجود داشت. اگر 4000 میلیارد تومان برای گوشت، مرغ، پنیر و… هزینه کنیم، نمی توانیم این کار را انجام دهیم. به حدی که توانستیم از شر آن خلاص شویم و به تدریج آن را انجام دادیم، اما دیگر نتوانستیم.

وی تاکید کرد: امسال 7 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که یک سال دیگر نمی توانیم این کمک ها را حذف کنیم اما با افزایش قیمت ها این رقم به 2 هزار میلیارد تومان می رسد. دولت چگونه باید قیمت ها را در سال های آینده مدیریت کند؟ در پایان، کمیسیون تصمیم گرفت تا قبل از نزدیک شدن به حذف امکانات رفاهی، که بسیار خوب و ترجیح داده می شد، با تمام استدلال ها نتیجه گیری کند.

معاون پارلمانی و حقوقی اتاق تعاون ایران در کمیسیون سال؛ امروز اگر گزینه نظارتی دیگر در دست دولت فعلی باشد و دولت بتواند نظارت بیشتری داشته باشد، چه کالایی وارد می شود به صاحبان اصلی واگذار می شود و اثر هزینه بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: در نهایت در راه اندازی رای، همین تعداد رای به 2000 میلیارد تومان رسید، همچنین دولت در سال گذشته و حال 1.8 میلیارد تخصیص ترجیحی اختصاص داده است. امسال به 92 میلیارد رسید که برای حفظ خود کافی است. این اتفاقی است که امروز با کمیسیون موافقت کرده اید. متن نظر مخالف و همچنین اینکه کمیسیون تشکیل شد و در نهایت مدیر برای حفظ ارزش در اولویت قرار گرفت، برای نظر مخالف 2 میلیاردی در صحن دادگاه چون در حال حاضر مجلس در حال بررسی بودجه است، باید تا گسترش بخش هزینه و زمان صرف شده برای بررسی آن صبر کنید.

وی افزود: نظر شخصی من این است که تصمیم کمیسیون بسیار عاقلانه و درست بوده و بدون تحمیل چنین شوکی به بازار به خوبی از عهده این کار بر می آید زیرا به گفته وزیر جهاد، قیمت مواد غذایی 3 درصد افزایش یافته است. وی گفت: زمانی که بحران مالی ایجاد شود و این ریسک را بپذیریم، با توجه به شرایطی که داریم، فشار بر مردم بیشتر خواهد شد و کمیسیون کار درست را انجام خواهد داد.

[ad_2]

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما