lancerbanner

بهترین غذاها برای بهبود بینایی و سلامت چشم

[ad_1]

در کنار مصرف هویج، مواد مغذی و سایر ویتامین ها در تقویت بینایی و سلامت چشم موثر است و نباید از فواید آن غافل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بسیاری از ما شنیده ایم که چه غذاهایی برای چشم مفید هستند. شاید وجه اشتراک آنها این است که هویج برای چشم بسیار مفید است. با این حال، بسیاری از غذاهای دیگر وجود دارند که احتمالاً برای سلامت چشم مفیدتر از هوچ هستند. این گزارش نمونه هایی از ویتامین ها، مواد معدنی و بهترین منابع آنها را برای بهبود سلامت چشم ارائه می دهد.

چه ویتامین هایی روی بینایی تاثیر می گذارند؟

ادعاهای زیادی در مورد اثرات مثبت بسیاری از افزودنی های تولید شده صنعتی بر سلامت چشم وجود دارد. با این حال، اثربخشی همه آنها توسط علم تأیید نشده است. مطالعه موسسه ملی چشم ایالات متحده در مورد آب مروارید و دژنراسیون ماکولا (دژنراسیون ماکولا وابسته به سن). دژنراسیون ماکولا یک بیماری مرتبط با افزایش سن است. با پیشرفت بیماری، فرآیندهای مرکزی شبکیه مختل شده و باعث نابینایی می شود.

محققان شروع به مطالعه اثرات استفاده از دوزهای بالای کمپلکس های آنتی اکسیدانی روی چشم برای کمک به جلوگیری از چنین فرآیندهایی کرده اند. تحقیقات پنج ساله نشان داده است که مصرف منظم ویتامین های C و E، زآگزانتین، لوتئین، روی و مس می تواند روی چشم ها تاثیر بگذارد.

نتایج این مطالعه نشان داد که این مواد خطر کاهش بینایی را تا 25 درصد کاهش می دهند. در ادامه فهرستی از غذاهایی که برای دریافت ویتامین های مورد نیاز برای سلامت چشم باید در رژیم غذایی خود گنجانده شوند، آورده شده است.

ویتامین E برای سلامت چشم

بیماری های چشمی به دلیل عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن انسان ایجاد می شوند. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است. به محافظت از سلول های چشم در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. رژیم غذایی غنی از ویتامین E به جلوگیری از آب مروارید مرتبط با افزایش سن کمک می کند و اثرات مفیدی بر سلامت چشم دارد.

غذاهای غنی از ویتامین E.

روغن های گیاهی، آووکادو، سبزیجات با برگ سبز تیره، دانه های روغنی، بادام زمینی، ماهی قزل آلا، قارچ و تخم مرغ سرشار از ویتامین E هستند.

تقویت سلامت چشم با ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که از چشم ها در برابر اثرات مضر رادیکال های آزاد محافظت می کند. از تولید کلاژن، پروتئین ساختاری مورد نیاز برای ترمیم بافت چشم قرنیه پشتیبانی می کند. ویتامین C به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک می کند. برای دریافت مقدار توصیه شده روزانه ویتامین C، باید مصرف برخی غذاها را افزایش دهید.

غذاهای غنی از ویتامین C.

مرکبات و میوه های گرمسیری، فلفل، کلم بروکلی و کلم سفید، میوه ها به ویژه شاه توت و توت فرنگی، شوید و جعفری و اسفناج سرشار از ویتامین C هستند.

لوتئین و ساگزانتین برای بهبود سلامت چشم

لوتئین و زآگزانتین ترکیبات مفیدی هستند که توسط گیاهان متعلق به گروه کاروتنوئیدها سنتز می شوند. این عناصر اجزای سازنده ماکولا و شبکیه هستند. آنها با کمک به فیلتر کردن نور آبی بالقوه خطرناک از چشم ها در برابر آسیب محافظت می کنند. دوزهای توصیه شده روزانه از این ترکیبات مشخص نشده است. تنها 6-20 میلی گرم لوتئین و زآگزانتین مفید شناخته شده است.

غذاهای غنی از لوتئین و زآگزانتین

اسفناج، کلم، کلم سفید، نخود، بلغور جو دوسر، کلم بروکلی، مارچوبه، هویج، پسته و روی سرشار از لوتئین و زآگزانتین هستند. روی یک آنتی اکسیدان قوی است که از چشم در برابر آسیب سلولی محافظت می کند. روی یک ماده معدنی مهم برای سلامت چشم است. اما هنگام مصرف روی، جذب مس کاهش می یابد، بنابراین توصیه می شود آن را با غذاهای حاوی مس ترکیب نکنید.

غذاهای غنی از روی

سبوس گندم حاوی بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، پنیر، گوشت، لوبیا و گردو است.

ویتامین A برای تقویت سلامت چشم

غذاهای غنی از ویتامین A به رنگ نارنجی هستند. ویتامین A قرنیه را تمیز نگه می دارد. وقتی صحبت از سلامت چشم می شود، اولین چیزی که به ذهن می رسد هویج است، اما این همه ماجرا نیست.

غذاهای غنی از ویتامین A.

بزرگترین منابع ویتامین A روغن ماهی، جگر گاو، هویج، پنیر فتا، سالمون، کره، تخم مرغ و شیر است. کرفس، گل رز، اسفناج و شوید نیز منابع عالی هستند و سبزیجات با برگ سبز تیره، کدو تنبل و پاپریکا نیز حاوی ویتامین A هستند.

ویتامین B بر کیفیت بینایی تأثیر می گذارد

ویتامین‌های B6، B9 و B12 هموسیستئین را کاهش می‌دهند، پروتئینی در بدن که می‌تواند باعث التهاب و افزایش خطر دژنراسیون ماکولا شود.

غذاهای غنی از ویتامین B.

محصولات لبنی تخمیر شده، تخم مرغ، ماهی های چرب، سبزیجات با برگ سبز تیره، حبوبات، دانه های روغنی، سبزیجات (سیب زمینی، چغندر، کلم، اسفناج) و مرکبات و موز غذاهای غنی از ویتامین B هستند.

[ad_2]

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما