lancerbanner

افزایش جریان نقدی؛ آیا طوفان کاترینا در راه است؟

[ad_1]

در رفتن بر اساس آمارهای رسمی، تا پایان سال 1392 جریان نقدینگی از مرز 1400 میلیارد تومان عبور کرده است و با توجه به اینکه سقف ماهانه 3 هزار تومان وجه نقد جدید تولید می‌شود، برآورد می‌شود که تا پایان اردیبهشت ماه، یک میلیارد تومان تومان می گذرد.

به گفته فراریان، دولت ها دائما در تلاش هستند تا جریان نقدینگی را کنترل کرده و آن را در مسیر درست هدایت کنند. هر دولتی که بتواند رشد نقدینگی را کنترل کند و با آن رفتار قابل قبولی داشته باشد و آن را به سمت تولید سوق دهد، می‌تواند نتایج مثبتی در زمینه رشد اقتصادی، رشد اشتغال و رشد تورم برای کشور داشته باشد.

اما عدم کنترل و جهت گیری نقدینگی باعث افزایش شدید تورم شده است.

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی شهری، خاطرنشان می کند: در حالی که جریان نقدینگی در دولت ابراهیم رئیسی نیاز به اجرایی شدن دارد، اصلاحات ساختاری و اتخاذ تصمیمات بسیار دشوار است. در رفتن وی با بیان اینکه برای انجام این کار باید انضباط مالی در بودجه سالانه لحاظ شود، گفت: دو سال است.

وی افزود: دولت برای تامین کسری بودجه مجبور به استقراض از بانک مرکزی و فروش اوراق بورسیه شده است. در این راستا دولت باید از دخالت مستقیم و غیرمستقیم در منابع بانک مرکزی خودداری کند. و این موضوع نیاز به تصمیمات سخت دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حجم نقدینگی فعلی در حال حاضر نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان است، افزود: این حجم نقدینگی در بازارهای مختلف جریان دارد و التهابات مختلفی را به همراه دارد و علاوه بر آن باعث افزایش قیمت این محصولات در بازار می شود. افراد لازم، ریشه در مقررات مالی و همچنین مداخله در منابع بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی را می بینیم.

Cell Rise Cash  آیا طوفان کاترینا در نوسان کامل است؟چرا جریان نقدینگی روز به روز در حال افزایش است؟
علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی است به زودی با شما صحبت کنید و مطالب خوب را ادامه دهید وی با اشاره به اینکه گردش نقدینگی از مرز آستانه یک میلیارد و 200 میلیون تومان است، گفت: این امر دلایل زیادی دارد، نکته قابل توجه این است که چاپ پول هم در حالت قبل و هم در دوره قبلی انجام شده است. وضعیت فعلی.

وی افزود: در حالی که وظیفه اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است، متاسفانه با اقدامات بانک مرکزی در چهار سال گذشته ارزش ریال به شدت تضعیف شده است که این یکی است. خود کسری بودجه از رویکردهای مختلفی مانند اسراف، استخراج، اتلاف و دوری از بودجه و همچنین فرار مالیاتی استفاده می کند، اما متأسفانه در بدترین و مقرون به صرفه ترین شکل، بانک مرکزی به چنین اقداماتی متوسل نمی شود، برای اقتصاد ایران مهم است.

قنبری تاکید کرد: ماهیانه 3 هزار میلیارد تومان در جامعه پامپاز پرداخت می شود، میلیاردها تومان نیز مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و کسبه است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به رشد اقتصادی با اشاره به اینکه یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت ها از ابتدای سال جاری بوده است، افزود: با توجه به اینکه عرضه و تقاضا در بازار تناسبی با بازار کالاهای اساسی ندارد، اما این افزایش قیمت در بازار کالاهای اساسی است. قیمت ها در معرض افزایش هستند، علاوه بر سایر موارد، افزایش نقدینگی و تورم به طور طبیعی منجر به افزایش قیمت تمام شده تولید می شود.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه ناکارآمدی دولت در عرصه اقتصادی وضعیت اقتصادی کشور را در عصر حاضر تشدید کرده است، گفت: در چنین شرایطی تا زمانی که افراد کارآمد، توانمند و متخصص نباشند و سیاست گذاری شود. به درستی اتخاذ نشده اند، نیازی به بهبود وضعیت اقتصادی نیست.

قنبری با اشاره به اینکه متأسفانه بودجه با مشکلات زیادی مواجه شده است، خاطرنشان کرد: در حالی که دو سال پیش شعار اصلاح ساختاری در بودجه مطرح شد، اما متأسفانه به نتیجه نرسید و برعکس شد. ما می گفتیم کسری بودجه باید منابع را قطع می کرد، اما اینطور نیست، طبیعتاً در این شرایط دولت این کسری بودجه را با افزایش حجم پول در جامعه جبران کرده است. تا زمانی که چنین تفکری در کشور حاکم باشد، اما افزایش حجم نقدینگی و سوابق امری اجتناب ناپذیر است.

[ad_2]

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما