lancerbanner

اشتغال و بیکاری در گذشته، در یک نگاه

[ad_1]

موضوع اشتغال برای همه جوامع مهم است. به همین دلیل، نرخ اشتغال و بیکاری از زوایای مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد. در ایران هم کار همیشه مطرح بوده است. این موضوع هم برای دولت و هم برای جوانان جامعه که به آن نیاز دارند مهم است. به همین دلیل است که موتورهای جستجو به دنبال راه هایی برای یافتن مشاغل بیشتر برای افراد هستند. در حال حاضر پلتفرم گزارشی از دیوار بازار کار ایران در 5 سال گذشته منتشر کرده است. بر اساس اطلاعات سالانه نیروی دریایی ارتش، کار مرکز آمار ایران طی 3 تا 4 سال گذشته تهیه شده است.

سهم زنان و مردان در اشتغال

داده های فصل اول این گزارش تصویری کلی از وضعیت اشتغال ارائه می دهد. بر این اساس در سال نهم از کل جمعیت 1.4 میلیونی، 1.3 میلیون نفر شاغل بوده اند. بعد از این تصویر به کل بحث جنسیت در اشتغال و بیکاری پرداخته می شود. بر اساس این گزارش، «اگرچه سهم زنان و مردان در کار تقریباً برابر بود، اما گذشت زنان توانمند (3 درصد) تمایل و توانایی کار نشان نداد. در واقع 5 درصد از زنان غیرفعال به دلیل مسئولیت های شخصی یا خانوادگی از بازار کار کنار گذاشته شده اند. در نتیجه، بیش از 1.2 میلیون نفر از بازار اخراج شدند که 3 درصد آنها را تشکیل می داد. بر اساس این گزارش، از هر سه کارمندی که شغل خود را ترک کردند، دو نفر زن بودند.

کاهش 3 درصدی نرخ بیکاری

همانطور که گفتیم با توجه به اهمیت موضوع اشتغال بسترهای بیشتری در این زمینه ایجاد شده است. پلتفرم هایی که سعی می کنند به افراد در یافتن شغل کمک کنند. علاوه بر اشتغال در بخش دولتی و خصوصی، این به معنای افزایش تعداد سایت‌های پشتیبانی است تا به کسب‌وکارها کمک کند تا شغل خود را پیدا کنند، نه شرکت‌های مختلف. در عین حال با کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی نیز با زیان همراه است، در صورتی که متوفی بتواند میل به کاهش نرخ بیکاری را از خود دور کند. میزان مشارکت اقتصادی، درصد جامعه در کار انجام شده توسط فعالان. در واقع با تصاحب جمعیت ایران، نرخ مشارکت اقتصادی پایین آمده است.

وضعیت اشتغال و بیکاری در نقاط مختلف کشور

یکی از موضوعات مهم در زمینه اشتغال و بیکاری، مطالعه دانشکده های مختلف بود. منتقدان به شدت معتقدند که موضوع اشتغال توسط بخش دولتی و خصوصی در پایتخت متمرکز است. در عین حال بررسی این موضوع در هر شهر و استانی بسیار حائز اهمیت است. بر اساس گزارش وال استریت، بیشترین نرخ بیکاری به ترتیب در لرستان، چهارمحال، بختیاری و کرمانشاه بوده است. این در حالی است که در بیشتر مناطقی که نرخ بیکاری زنان بیشتر از مردان بود، در آذربایجان غربی و زنجان مردان بالاترین نرخ بیکاری را داشتند.

بیشترین شکاف بین نرخ بیکاری زنان و مردان نیز در کرمان و یزد مشاهده شده است. دو معلم که بالاترین نرخ بیکاری را برای زنان دارند. بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در استان های هرمزگان، خراسان شمالی و اردبیل و کمترین میزان مشارکت در سیستان و بلوچستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است. در تمام استان ها میزان مشارکت مردان بسیار بیشتر از زنان است. بیشترین شکاف جنسیتی در میزان مشارکت در مناطق مرکزی بوشهر و فارس است.

رابطه بین میزان تحصیلات و اشتغال و بیکاری

موضوع مهم دیگر در رابطه با وضعیت اشتغال، رابطه بین تحصیلات و بیکاری است. آماری که دانش آموزان بدون هیچ شغلی منتشر می کنند بسیار قابل توجه است. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری زنان در نیمه اول سال نسبت به سال قبل با مدرک دکتری در مقطع دکتری به شدت افزایش یافته است. با این حال، این میزان برای مردان از 2 درصد به کمتر از 5 درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر میزان مشارکت زنان اقتصاددان در آموزش و پرورش در این مدت 1.2 واحد درصد افزایش یافته است که شاید به این دلیل باشد که نرخ بیکاری در این گروه در بین زنان موثرتر بوده است.

در واقع بالاترین نرخ بیکاری مربوط به تحصیلات زنان (5 درصد) است در حالی که این حد یک درصد بیشتر از میانگین نرخ بیکاری زنان است. با این حال، برای مردان، نرخ بیکاری بین افراد با مدارک تحصیلی متفاوت، نوسان زیادی ندارد.

[ad_2]

Izaiah Harrison

سازمان دهنده کل مبشر موسیقی شیطانی. گیک قهوه. خالق برنده جایزه متعصب الکل مزاحم عمومی

تماس با ما