lancerbanner

اشتباهات سیاسی در بازار موبایل

[ad_1]

دستور توقف واردات آیفون در آخر هفته جاری در ایران شایعه شده است. مجلس نمایندگان با اشاره به لزوم صرفه جویی در هزینه ها، بر لزوم تعلیق واردات آیفون به عنوان کالاهای لوکس تاکید می کند. با این حال، این ممنوعیت پاسخگوی تقاضای سایر پرچمدارانی است که آیفون های مشابه گران قیمت را حمل می کنند و خواسته های سیاستمداران را برآورده نمی کند. در صورت تایید رسمی واردات آیفون، پیش بینی می شود ایرفون آیفون و حتی بازار گوش میانی گران شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، از ابتدای سال جاری میلادی صحبت هایی مبنی بر ممنوعیت واردات برند آمریکایی اپل مطرح شده است. اما محدودیت های اعمال شده در هفته گذشته برای ثبت این موارد و اینکه ماه گذشته کمیسیون تحقیق و تفحص در این خصوص به موضوع پرداخته است، احتمال جدیت این ممنوعیت را تقویت کرده است.

کارشناسان معتقدند سیاست گذاری های فعلی برای افراد ضعیف، موفق نیست و در صورت ممنوعیت رسمی واردات آیفون، قیمت آن افزایش قابل توجهی خواهد داشت و حتی سایر بخش های بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. انتظارات از بازار موبایل نیز حاکی از آن است که فروشندگان در حال حاضر با احتیاط بیشتر از احتمال واردات آیفون به فروش می رسانند و در عین حال قیمت این گوشی ها بسیار بالاتر از اسفند ماه است.

مشکلات تامین ارزش از نیمه دوم سالن

یک دوره زمانی است که منبع عرضه بالاتر از نرخ دلار تغییر می کند و نیمی دیگر از نرخ ارز به این گروه از واردات اختصاص نمی یابد. در عوض، مقرر شده است تا اطمینان حاصل شود که ارزش محصول از صادرات آجیل از طریق رسانه به دست می آید.

انکارهای گذشته مبنی بر وجود منبع ارزش کافی در پاسخ به نیاز به واردات پرچمداران، واردکنندگان با مشکلات متعددی مانند عدم امکان عرضه به هزینه صادرکنندگان یا عرضه آنها با قیمت های بالاتر از بازار. اما اکنون واردکنندگان داستان جدیدی برای گفتن دارند. هفته گذشته زمانی که واردکنندگان قصد داشتند پیشنهادات خود را برای تملک کالا ثبت کنند، با پیامی با عنوان «امکان ثبت سفارش تلفنی با برند اپل از روز شنبه» مواجه شدند. در مورد چنین تصمیمی مفروضات مختلفی وجود دارد.

محمدرضا علیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، می‌گوید «اقتصاد جهانی» یکی از سناریوهایی است که می‌توان آن را دلیل این تصمیم دانست. در حال حاضر مشاهده می شود که حتی نشانگرهای برندهای دیگر که برای اقدامات خود توصیه و محدود شده اند نیز نمی توانند ارزش مورد نیاز را تضمین کنند. وی افزود: با توجه به این تصمیم، سازمان رونق تجارت تصمیم گرفته است تا ثبت نام آیفون هایی را که سهم قابل توجهی در بازار گو 5 دارند و دارای صف طولانی پرداخت هستند، ممنوع کند.

رضا خوش‌خرم یکی از واردکنندگان بازار تلفن همراه نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید مهر تایید قابل تامل نیست. او می‌گوید از زمان ممنوعیت ضبط توصیه‌های آیفون، متاسفانه تخصیص ارزش حتی برای توصیه‌های آیفونی که قبلاً ثبت شده بودند، انجام نشده و این دستور بدون هیچ مشکلی بر آنها اعمال شده است.

با وجود اینکه مهلت ثبت نام آیفون به پایان رسیده است، «دنیای اقتصاد» هنوز به بازار واردکنندگان گوشی موبایل و بازار نرسیده و در آینده نیز اطلاعاتی در این زمینه اعلام نکرده است. برخی از شنوندگان، بازیکنان هاکی هستند که احتمال دارد کمتر از یک ماه محروم شوند. این در حالی است که هیچ منبع رسمی این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده است و تماس در «دنیای اقتصاد» با رئیس سازمان توسعه تجارت، موضوع را بسته است.

حساسیت به برند اپل

اما توقف واردات آیفون به دلیل عدم تامین ارزش لازم از طریق نیمه دوم سالن، تنها سناریوی مطرح شده برای این موضوع نیست. اظهارات اخیر مجلس حاکی از آن است که واردات شایعات به اصطلاح لوکس به ویژه در برند آمریکایی اپل یکی از حساسیت های مجلس نمایندگان است. حدود یک ماه پیش علی خزریان، سخنگوی کمیسیون با اشاره به احتمال ممنوعیت واردات آیفون و اکو در گفت و گوهای شورای قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی، پیش بینی می شود در نیمه اول سال جاری باشد. موضوع واردات این محصولات در دستور کار قرار می گیرد و اجرای این طرح به اتمام می رسد. حسن شجاعی، رئیس کمیسیون قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نیز در این گفت و گو با بیان موارد مشابه، تاکید کرد: موضوع اجرای دقیق ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی و لوکس به ویژه آیفون باید اجرا شود. و مجلس نمایندگان باید توقیف شود.

وی در ادامه در گفت و گوی خود توضیح داد: اما اگر دولت به وعده های خود مبنی بر ممنوعیت واردات شایعات لوکس عمل نکند، جلسه تشکیل و اقدام خواهد شد. بحث این گروه این است که برای صرفه جویی لازم است واردات این گوش ها متوقف شود.

مسئولان پیرامید ضمن صحبت از لزوم ممنوعیت شایعات لوکس تاکید می کنند که آنها چیزی فراتر از اپل و آیفون های مارک دار هستند. این در حالی است که برندهای پرچمدار مانند سامسونگ قیمت های مشابهی دارند و از نظر ارزش گذاری مشابه هستند. اما حساسیت آنها به ممنوعیت واردات چندان قوی نیست.

در گذشته، بخشی از صحبت‌ها درباره لزوم تحریم آیفون با اشاره به رهبری پیرامید به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و لزوم پاسخگویی و ممنوعیت محصولات این شرکت، اما دلیل دیگری هم دارد.

بر اساس گزارشات گمرک، در سال گذشته در مجموع 21.3 میلیارد برای ایران در نظر گرفته شده است که بیش از 31.3 میلیارد برای 5 دلار برتر در نظر گرفته شده است که 1.3 درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که از نظر اعداد، عناوین بالای 600 دلار تنها 1/2 درصد از کل را تشکیل می دادند. تا سال گذشته از مجموع 1.3 میلیون دستگاه وارد شده، 1.3 میلیون دستگاه به ارزش 600 2 بوده است. در اظهارات اخیر سیاستمداران مدعی شده‌اند که به دلیل جنگ و تحریم‌های اقتصادی، تنها منابع ارزشمند برای کالاها غیرمنطقی است و بهتر است کالاهایی وارد شود که ارزش بالایی دارند و در عین حال ماهیت لوکس دارند.

سهم اپل از 600 3 میلیارد سهام برتر بسیار بیشتر از سایر برندها مانند سامسونگ و شیائومی است و در نتیجه مدیران تصمیم گرفته اند این برند را ممنوع کنند و آن را به صرفه ترین ارزش تبدیل کنند. اما غافل از این، آنها هم آسیب های خاص خود را دارند و نمی توانند سیاستمدار مورد نظر را بیاورند. اسپیکرهای موبایل می گویند ممنوعیت آیفون منجر به افزایش تعداد برندهای پرچمدار مانند سامسونگ شده است و در عمل تنها منبع ارزش برندهای دیگر هستند. در نتیجه، از آنجایی که هدف صرفه جویی در هزینه های تحریمی است، صرفاً ممنوعیت گوشی های اپل و آیفون این خواسته را برآورده نمی کند.

بازار موبایل در ماه های اخیر گرفتار سیاست های ناپایدار بوده و مشکلات آن در بازار ایجاد شده است. حدود یک ماه پیش تصمیم بر این شد که انتقال تلفن همراه وارداتی به مبدأ عرضه کالاهای خشک به نصف کاهش یابد، اما به دلیل مسافت کم مقرر شد عرضه ارز جدید به کشور منتقل شود. این سالن

اگرچه در رکود کوتاه مدت و احیای این بازار، واردات دوره ای موبایل به دلیل بی ارزش بودن امکان پذیر نبود، اما آسیب وارده به این بازار نمی توانست جدی باشد. تا پایان سال، تعداد افراد بسیار فراتر از تقاضای واقعی بازار افزایش یافت و عرضه کالا در این بازه زمانی با مشکل مواجه نشد. اما این آخرین تغییر احتمالا جدی تر است. با توجه به پایان یافتن روزافزون خرده فروشان اجناس موجود و با تکذیب سرنوشت آیفون وارداتی، عرضه این شایعات در بازار در تامیل بیشتر شده است.

فعالان می گویند که قیمت گوشی های آیفون طی سال گذشته به شدت افزایش یافته است و همین قیمت حتی می تواند برندهای دیگر و حتی میان رده ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. برخی از فروشندگان پیش بینی می کنند که خبر ممنوعیت احتمالی آیفون های وارداتی رسمی شود.

[ad_2]

Brendon Rice

نادر موسیقی لاعلاج. خالق تایید شده متعصب تلویزیون پیشگام غذا. یک قهوه ساز به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما