lancerbanner

آیا یوان قادر به خرید دلار جاگزین خواهد بود؟

[ad_1]

در رفتن اگر آمریکا بخواهد به قوانین بین المللی پایبند باشد باید تلاش جدی برای جلوگیری از تضعیف نظام مالی جهانی داشته باشد.

توسط فرارو از National Interest گزارش شده است یکی از فرآیندهای اشتباهی که در طول تاریخ ادامه داشته است، همبستگی قدرت مالی و ژئوپلیتیکی است. برای اینکه کشور بتواند ارتش خود را تقویت کند، باید بتواند با فناوری های جدید مبارزه کند و نیروهای تولیدی خود را حفظ کند، باید پایگاه اقتصادی قوی داشته باشد. در عین حال، مقامات و مشاوران نیروی دریایی بر اهمیت ارتش چین و ایالات متحده در تلاش برای تقویت حضور نظامی در منطقه تاکید می کنند.

آیا این یک واقعیت است که قدرت ها آن را بدیهی می دانند یا اینکه اتحاد چین و روسیه تهدیدی محسوس برای هژمونی مالی واشنگتن است؟

ظهور و ظهور سریع چین موضوع بحث های زیادی در دهه های اخیر بوده است، اما اظهارات اخیر ایالات متحده به وضوح نشان داده است که ایالات متحده از برتری سال های ژئوپلیتیک بی نظیر پس از جنگ جهانی دوم برخوردار نیست.

نیکلاس شیلیان، سخنگوی سابق پنتاگون در 6 سپتامبر با اشاره به “ناامیدی” از استعفای پنتاگون با اشاره به تغییرات “مهم” در توسعه نظامی، هوش مصنوعی و قابلیت‌های امنیت سایبری چین استعفا داد. جان آکینو، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده، فرمانده سابق اقیانوس آرام هند، چندین ماه پیش هشدار داد که اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا نسبت به برتری ایالات متحده بر روابط دریایی با چین به سرعت در حال گسترش است.

آنتونی بلانکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، طی سخنرانی اخیر خود در توضیح استراتژی دولتی بایدن به چین، تأکید کرد که پکن به تدریج در حال ایجاد «قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و فناوری» برای جایگزینی نظم بین‌المللی است. قوانین تحت رهبری ایالات متحده. اگر ایالات متحده در مقایسه با چین چنین شکست‌های شدید نظامی و تکنولوژیکی را تجربه کند، می‌توان انتظار داشت که این روند تأثیر یک واحد پول ملی را در آن کشور معکوس کند.

با این حال، هیچ اشکالی در آن وجود ندارد. اقتصاد جهانی به شدت به موسسات مالی تحت مدیریت ایالات متحده متکی است و شواهد کمی مبنی بر تغییر سریع این امر وجود دارد. نرخ برابری دلار آمریکا که دو دهه است توسط دلار آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، از ابتدای سال جاری تاکنون راکد بوده است. با توجه به اینکه کشور به طور فزاینده ای بی میل شده و زنجیره تامین در طول بحران بهداشت جهانی مختل شده است، کسری بودجه ایالات متحده به وجود آمده و دلار را به ارزش کمتر جذابی در سراسر جهان تغییر داده است.

در نتیجه، برای اولین بار در سه سال گذشته، سهم ارزش جهانی دلار در سه سال به کمتر از 5 درصد رسید. در عین حال، انتظار می‌رود که دلار آمریکا به وضعیت موجود بازگردد. همزمان، کشورهای سراسر جهان با تاثیر اقتصادی شیوع کرونا و همچنین کمبود مواد غذایی که به دلیل جنگ در اوکراین تشدید شده است، مواجه هستند. در نتیجه، ارزش دلار به بالاترین حد خود در تاریخ رسیده و به بالاترین سطح خود در پنج سال اخیر رسیده است.

بزرگی این موفقیت به نقش دلار آمریکا به عنوان یک ارز جهانی نسبت داده می شود. کشورها همچنین به پرداخت قبوض خود ادامه می دهند و خود را از طریق دلار متعهد می کنند و از بانک های مرکزی در سراسر جهان می خواهند که مراقب دلار موجود در ذخایر خود باشند.

در سه ماهه چهارم سال جاری، ۷۱.۴ تریلیون میلیارد دلار در بانک‌های مرکزی جهان ذخیره شده است و واشنگتن با تصمیم خود برای پذیرش خزانه‌داری آمریکا در داخل کشور، به دنبال افزایش قدرت و نفوذ خود در خارج از کشور بوده است. حفظ این موقعیت مزایای قابل توجهی را به همراه دارد که در یک مبارزه طولانی برای قدرت بیشتر بسیار مهم است.

ایالات متحده می تواند قیمت نشانگرهای خود را به هر کشور دیگری افزایش دهد و مطمئن است که سایر بانک های مرکزی برای آن کشور وام می خرند و می توانند تراکنش ها را از طریق موسسات تحت رهبری ایالات متحده هدایت کنند. اگرچه چین از نظر نظامی و اقتصادی قوی تر شده است، اما یوان در شش سال اول سال تنها 1.2 درصد از پرداخت های بین المللی را با سهم 1.3 درصدی دلار و سهم 1.3 درصدی از ارزش سهام استفاده کرد. یورو شکاف زیادی در پرداخت های بین المللی دارد.

با این حال، تجاوز روسیه به اوکراین، اوکراین را به این باور رسانده است که وضعیت در حال تغییر است، شاید نه به طور دائم، اما لازم است دلایلی برای نظارت بر آن به سیاستمداران آمریکایی ارائه شود. اتحاد چین و روسیه به دنبال ایجاد یک سیستم مالی کاملا مستقل با هدف جلب توجه سایر کشورها به کنترل واشنگتن است.

چین با کمک روسیه به تدریج در حال تضعیف هژمونی مالی ایالات متحده است. پس از پیوستن بلوک غرب روسیه به اوکراین برای مبارزه با جنگ، پوتین یکی از اولین کسانی بود که به وابستگی بلوک اروپا به واردات انرژی روسیه واکنش نشان داد و آن را مجبور به پرداخت به روبل یا طلا کرد.

بنا به ضرورت، بسیاری از شرکت‌های انرژی این حکم را پذیرفته‌اند و یوروهای اروپایی پرداخت‌های خود را قبل از حساب ذخیره به روبل جداگانه تبدیل می‌کنند. این موضوع تبعات زیادی دارد. با توجه به ارزش تاریخی روبل، به دلیل اهمیت صادرات در اقتصاد روسیه، کمبود شدید انرژی ارتباط تنگاتنگی با کمبود نفت و گاز در بازارهای جهانی داشت و باعث شد که روبل در یک حرکت افزایش یابد.

به گفته تحلیلگران غربی، روبل به طور شگفت انگیزی تبدیل به یکی از موفق ترین ارزش ها در جهان شده است، زیرا بانک مرکزی روسیه تمام تلاش خود را برای حفظ دلار و یورو انجام می دهد. دولت روسیه از طریق کنترل سرمایه گذاری و مقررات، تبدیل مازاد مازاد خود به روبل را برای سرمایه گذاران روسی دشوار کرده است.

علاوه بر این، پذیرش سیستم پوتین از سوی غرب را باید یک روند دردناک دانست. اگر ارزش روبل در چند ماه آینده به افزایش خود ادامه دهد، کشورهای غربی مجبور خواهند شد برای واردات انرژی لازم هزینه بیشتری بپردازند، اما در ازای کاهش ارزش روبل، ارزش پول خود را بیشتر کاهش خواهند داد. این نه تنها تقاضای جهانی برای روبل را افزایش می دهد، بلکه به سایر دولت ها نیز سیگنال می دهد که واحد پول ملی روسیه می تواند در برابر مجازات کشورهای بزرگ غربی مقاومت کند.

در همان زمان، روسیه به دنبال ایجاد بستری برای روابط مالی جهانی بانکداری بین بانکی (SWIFT) بود. در سال 2000، زمانی که روسیه کریمه را به فدراسیون روسیه ضمیمه کرد، کرملین “سیستم نقل و انتقال مالی” (SPFS) را ایجاد کرد، یک سیستم پرداخت مبتنی بر روبل، که به عنوان جایگزینی برای سوئیفت عمل می کند. یک سال بعد، چین نیز از این روش پیروی کرد و «سیستم پرداخت بین بانکی» (CIPS) را راه‌اندازی کرد.

با این حال، دور از اطمینان است که هر ابتکار عملی به تنهایی باعث تضعیف دسترسی جهان می شود. سیستم نقل و انتقالات مالی مطمئناً پس از مدت کوتاهی پس از اعلام تحریم های سوئیفت در ماه مارس، از برداشت بیش از یک تریلیون روبل توسط شهروندان روسیه جلوگیری می کند. از این نظر، ممکن است پوتین در برابر حمله روسیه به اوکراین و امتناع چین از اجازه دادن به کرملین برای شروع جنگ در مقیاس همکاری موضع بگیرد. برای اینکه همکاری بین آنها مؤثر واقع شود، یکی از اهداف اولیه حوزه اقتصادی باید تأثیرگذاری ژئوپلیتیکی باشد.

در واقع، چین و روسیه قبلاً در مورد یکپارچه سازی سیستم های مالی صحبت کرده اند و مسکو به پکن اطمینان داده است که آماده استفاده از یوان در ذخایر خارجی برای تسریع این روند است.

همزمان با تضعیف زمان دقیق پروژه ترانزیت نفت و گاز روسیه، به ویژه زمانی که کشورهای اروپایی استدلال می کنند که نمی توانند بدون تحمل شکست های مالی غیرقابل قبول، به بخش انرژی مسکو تکیه کنند. ایالات متحده و غرب در کنترل هستند. از جهان.

در مورد دلار آمریکا، چین به‌عنوان بزرگ‌ترین دلیل برای نظارت ذکر می‌شود، زیرا گسترش مؤثر یوان دیجیتال، ارز الکترونیکی را تقویت کرده است که از نظارت مالی ایالات متحده در امان است و منجر به گسترش پروژه کمربند و جاده شده است. زیرا واشنگتن نمی تواند تجارت کند.پکن و بقیه جهان تمایلی به توسعه ندارند.

چین به خاطر تامین مالی پروژه های زیرساختی در قاره آمریکا، آمریکای لاتین، آفریقا یا خاورمیانه، کشورهای خارجی را مجبور به انجام پرداخت های ناپایدار و غیرمتمرکز می کند. مزیت آن این است که ایالات متحده مجبور نیست با دلار معامله کند، زیرا دلار یک ارز جهانی است که به صورت شفاف و دموکراتیک در کشور چاپ می شود و اطلاعات مربوط به آن به راحتی قابل دسترسی است و به ارزش و گردش آن دسترسی پیدا می کند.

در نهایت، حتی بدون در نظر گرفتن شکل دیجیتالی آن، یوان همچنان تهدیدی برای ارزش دلار در بازارهای کلیدی است که می تواند تأثیر فوق العاده ای بر امنیت ایالات متحده داشته باشد. عربستان سعودی که از دخالت دولت بایدن در روابط با واشنگتن و ریاض و همچنین دیگر مسائل منطقه ای ناامید شده است، در حال مذاکره با چین برای پذیرش پرداخت های نفتی است. یک دهه پیش، ایران تحریم های آمریکا علیه چین را به دلیل فروش نفت خود به چین پذیرفت.

ثبات نسبی یوان ممکن است آن را برای مقاصد تجاری به عنوان بورس اوراق بهادار ترجیحی مطلوب تر کند. در زمانی که مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها از اثرات رکود اقتصادی در حال فروپاشی هستند، کشورهای کمتر توسعه‌یافته که دلار کمتری در ذخایر بانک مرکزی خود دارند، ممکن است نتوانند از رکود فعلی بهبود یابند.

بانک‌های مرکزی می‌توانند یوان را به عنوان مخزن بخرند. این بدان معنا نیست که دلار اجتناب ناپذیر است. پوتین در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد، این اتهامات را رد کرد و گفت: «ادعاهای مشابه و بی‌اساس درباره اطلاعات روسیه بیش از یک بار مطرح شده است. از 5 ژوئیه، چین 3 تا 5 درصد از ذخایر خود را در قالب دارایی های دلاری نگه داشته است. اگرچه پکن بدون شک در حال تقویت توانایی های نظامی خود است، اما هنوز راه درازی در پیش دارد تا راه را برای یک دلار کامل هموار کند. کشورهای اروپایی که در آن زمان با چین روابط دوستانه داشتند و در نتیجه پوتین و سکوت وی در قبال اوضاع این کشور با توجه به بحران انسانی اوکراین، بیش از موضع چین خصمانه و منفی شده است.

این امر باعث افزایش صادرات چین و جلوگیری از تسلط بیشتر دولت ها بر شبکه اقتصادی می شود. علاوه بر این، ابتکار ابتکار کمربند جاده ابریشم چین ممکن است لزوماً موفقیت آمیز نباشد، زیرا قابل تغییر نیست. به عنوان مثال، اگر ایالات متحده بتواند، از طریق موسسات مالی مانند توسعه بانک خود، سرمایه بیشتری را به آمریکای لاتین اختصاص دهد، چین ممکن است به دنبال مکان جذاب تری برای ارائه باشد.

[ad_2]

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما