روانشناسی رنگ بازاریابی و برندسازی


در رفتن روانشناسی رنگ کسب و کار یکی از جالب ترین و بحث برانگیزترین جنبه های بازاریابی است. از زمان رونق چاپ رنگی روزنامه ها و آژانس های تبلیغاتی، بحث روانشناسی رنگ و نقش رنگ در بازاریابی و تبلیغات جدی شد. رنگ‌ها می‌توانند بر کسب‌وکار و برند شما تأثیر بگذارند، علاوه بر تأثیری که بر مردم دارند. همچنین نحوه تفکر مشتریان در مورد شما تاثیرگذار است. در این مورد، نتایج بسیاری از مطالعات نشان داده است که برخی از رنگ ها در ایجاد پاسخ مطلوب از سوی مخاطب موثرتر هستند.

به گزارش فرارو، وب سایت HelpCout در مقاله ای به معرفی مهم ترین اصول روانشناسی رنگ ها در کسب و کار و برندسازی پرداخت.

روانشناسی رنگ چیست؟

به طور کلی، روانشناسی رنگ ها مطالعه چگونگی تأثیر رنگ ها بر ادراک و رفتار است. در بازاریابی و برندسازی، روانشناسی رنگ به این موضوع می پردازد که چگونه رنگ ها می توانند بر مصرف کنندگان یک محصول تأثیر بگذارند یا اینکه آیا رنگ ها می توانند مصرف کنندگان را متقاعد کنند که یک مارک خاص را بپسندند یا بخرند. این یک مطالعه بسیار مهم است که باید هنگام شروع یک تجارت جدید، توسعه یک تجارت یا بازاریابی یک محصول در نظر گرفت. جالب است بدانید که در مطالعه ای با عنوان “اثر رنگ بر بازاریابی”، محققان به این نتیجه رسیدند که حدود 90 درصد قضاوت های فوری محصول را می توان صرفاً بر اساس رنگ انجام داد.

مشکلات روانشناسی رنگ بازاریابی و برندسازی

تلاش های بی شماری برای طبقه بندی نحوه واکنش افراد به رنگ های مختلف انجام شده است. اما حقیقت این است که رنگ تا حد زیادی به تجربه شخصی بستگی دارد و نمی توان آن را به راحتی به احساسات خاص و جهانی تبدیل کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که ترجیحات شخصی، تجربیات، تربیت، تفاوت‌های فرهنگی و جغرافیایی بر چگونگی تأثیر رنگ بر ما تأثیر می‌گذارد. بنابراین این ایده که یک احساس بسیار خاص مانند زرد یا بنفش می تواند احساسی را برانگیزد احتمالاً به اندازه خواندن کف دست شما دقیق است.

باورهای رایجی مانند “سبز به معنای صلح” را در نظر بگیرید. در بازاریابی و تبلیغات هیچ مبنایی برای این باور نخواهید یافت. سبز گاهی اوقات برای برندسازی مسائل زیست محیطی مانند نسل هفتم استفاده می شود. اما چیزهای دیگری وجود دارد که می توانید در نام رنگ مکان های مالی مانند نعناع پیدا کنید. قهوه ای همچنین می تواند برای تحریک یک احساس گرم و دعوت کننده (متشکرم) و اشتها (تجارت شکلات) استفاده شود.

با این وجود، هنوز هم می‌توان آن‌ها را برای رنگ یک عملکرد کلی بازاریابی و نام تجاری یافت، اگرچه نباید اجازه داده شود. در این مورد تاکید می شود که برای انجام این کار باید به دنبال روش های عملی و تجربی برای تصمیم گیری در مورد رنگ بود.

نکات اساسی برای روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

اولین نکته این است که هیچ دستورالعمل روشنی برای انتخاب رنگ برای برند شما وجود ندارد. در حالی که ممکن است بتوانید رنگ کسب و کار خود را با مشاهده دستورالعمل های موجود در سایت ها پیدا کنید، سوال اصلی این است که “کدام رنگ ها برای برند من مناسب هستند؟” جواب سوال. همیشه عبارت “بستگی دارد” وجود دارد. این یک پاسخ ناامیدکننده است. اما این یک واقعیت است. زمینه ای که در آن کار می کنید یک مسئله کلیدی است. احساس، خلق و خو و تصویری که برند یا محصول شما ایجاد می کند بسیار مهم است. خبر خوب این است که تحقیق در زمینه روانشناسی رنگ ها می تواند به شما در انتخاب درست کمک کند.

رنگ با نوع کسب و کار مطابقت دارد

در یک مطالعه در سال 2006، محققان دریافتند که مناسب بودن برای درک رنگ مورد استفاده برای یک برند خاص بسیار مهم است. به عبارت دیگر، آیا رنگ انتخاب شده با چیزی که می فروشید سازگار است؟ وقتی نوبت به انتخاب رنگ «مناسب» می‌رسد، تحقیقات نشان داده است که پیش‌بینی بازخورد مصرف‌کننده در مورد تطابق رنگ بسیار مهم‌تر از باورهای صاحب کسب‌وکار است. بنابراین هنگام انتخاب رنگ برای بازاریابی و برندسازی خود، ابتدا از خود بپرسید که آیا دیدن بازخورد مشتریان خوب است یا اینکه آیا رنگ برای چیزی که من می فروشم مناسب است؟

رنگ مناسب نشان دهنده شخصیت برند شماست

رنگ‌ها بر نحوه درک یک برند و هدایت آن به سوی مردم برای خرید تأثیر می‌گذارند. به عبارت دیگر، رنگ تأثیر مستقیمی بر نحوه نگاه مصرف کنندگان به «شخصیت» یک برند دارد. اگرچه برخی رنگ‌ها کاملاً با ویژگی‌های خاصی مطابقت دارند (مثلاً تقریباً قهوه‌ای)، مطالعه دانشگاهی در مورد رنگ‌ها و مارک‌ها معمولاً به شما می‌گوید که این شما هستید که ابتدا شخصیت برند مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس رنگ مناسب آن را انتخاب کنید.

جنیفر آکر، روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد، این موضوع را مطالعه کرده است و مقاله او با عنوان «ابعاد شخصیت برند» به پنج بعد کلیدی می پردازد که در شخصیت یک برند نقش دارند. گاهی اوقات برندگان می توانند بیش از دو شخصیت را بیان کنند. با این حال، به طور کلی، اکثر آنها تحت سلطه یکی از این شخصیت ها هستند. از خود بپرسید: “می خواهید شخصیت برند شما چگونه باشد و چگونه می توانید از رنگ برای انتقال آن شخصیت استفاده کنید؟”

روانشناسی رنگ بازاریابی و برندسازی

پنج بعد اصلی شخصیت برند از دیدگاه جنیفر آکر

رنگ مناسب برای مخاطب شما جذاب است

یکی از جالب‌ترین آزمایش‌ها در روان‌شناسی جنسیتی، آزمایشی است که جو هالک در «تخصیص رنگ» انجام داد. داده های هالوک برخی از انتخاب های واضح را برای برخی از رنگ های این جنس نشان می دهد. لازم به ذکر است که اکثر پاسخ دهندگان او از جامعه غربی بودند. محیط شخصی – به ویژه ادراکات فرهنگی – نقش مهمی در بیان تناسب رنگ برای جنسیت دارد که به نوبه خود می تواند بر ترجیحات رنگ فردی تأثیر بگذارد.

روانشناسی رنگ بازاریابی و برندسازی

تحقیق هالک در مورد رنگ های مورد علاقه مردان و زنان

تحقیقات تکمیلی در مورد مفاهیم و ترجیحات رنگ نشان می دهد که مردان به طور کلی رنگ تیره تر را در مورد سایه های رنگ ترجیح می دهند، جایی که زنان رنگ ملایم تری را ترجیح می دهند. مردان نیز تمایل بیشتری به انتخاب رنگ مورد علاقه خود دارند (رنگ مشکی اضافه شده است)، در حالی که زنان بیشتر رنگ روشن تر (رنگی که سفید به آن اضافه شده است) انتخاب می کنند. با این حال، اینها هنوز در تئوری رنگ ها به شدت مورد بحث هستند. به نظر من این نوع کارها باید خارج از کلیشه جنسیتی انجام شود. “تناسب درک شده” نباید آنقدر سختگیرانه باشد که فرض کنیم یک نام تجاری یا محصول نمی تواند موفق باشد. زیرا رنگ از نظر جنسیت با طعم مورد نظر مطابقت ندارد.

رنگ مناسب می تواند برند شما را متمایز کند

مطالعات نشان داده‌اند که مغز ما برندهای قابل شناسایی سریع‌تر را نسبت به مارک‌های پیچیده ترجیح می‌دهد و این باعث می‌شود رنگ عنصر مهمی در ایجاد هویت تجاری باشد. حتی یک مقاله ژورنالی نشان می دهد که برای برندگان جدید بسیار مهم است که هنگام انتخاب رنگ مطمئن شوند که با رقبای خود متفاوت هستند.

انتخاب رنگ مناسب می تواند به متمایز شدن برند شما کمک کند. یک اصل روان‌شناختی به نام اثر انزوا می‌گوید: «چیزی مانند انگشت شست کشیده‌تر خاطره‌انگیزتر خواهد بود». دو مطالعه روی ترکیب رنگ‌ها، یکی پاسخ زیبایی‌شناختی را اندازه‌گیری می‌کند و دیگری به ترجیحات مصرف‌کننده می‌پردازد، نشان می‌دهد که تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان الگوهای رنگی با همان رنگ را ترجیح می‌دهند.

آنها از پالت هایی با طیف های رنگی بسیار متضاد استفاده می کنند. از نظر ترکیب رنگ، این به معنای ایجاد یک ساختار بصری با ترکیب رنگ های مشابه آنالوگ و تضاد آنها با رنگ های مکمل است. این مفهوم در بازاریابی نیز نقش زیادی دارد. راه دیگر استفاده از رنگ های زمینه، پایه و مات است.

لازم به ذکر است که دانستن این اصول و روش های صحیح ترکیب رنگ بسیار مهم است. زیرا گاهی برخی از افراد در این زمینه اشتباه می کنند. به عنوان مثال، تغییر رنگ یک دکمه روی لباس قرمز، فروش را تا 21 درصد افزایش می دهد. با این حال، ما نمی توانیم فرضیات عجولانه در مورد “قدرت قرمز” را به تنهایی تأیید کنیم. در واقع قرمز را باید در پس زمینه یا پالت مورد نظر تصور کرد. در پالت سبز، قرمز نمایانگر تضاد بصری کامل است و رنگ مکمل سبز است.

رنگ مناسب نام مناسبی دارد

اگرچه رنگ های مختلف به روش های مختلف درک می شوند، اما شخصیت های توصیفی آن رنگ نیز مهم هستند. بر اساس یک نظرسنجی با عنوان “رز با هر نام دیگر …”، زمانی که از مردم خواسته می شد به محصولات با رنگ های مختلف امتیاز دهند، اغلب حروف فانتزی ترجیح داده می شد. به عنوان مثال، علیرغم اینکه افراد یک رنگ را نشان می دهند، نام “موکا” به وضوح بسیار بیشتر از نام “قهوه ای” مورد توجه قرار گرفت. مطالعات دیگر نشان می دهد که همین امر در مورد طیف وسیعی از محصولات نیز صادق است. مصرف کنندگان از کاراکترهای خاص و غیرعادی برای رنگ استفاده می کنند تا آنها را جذاب تر از نام های ساده و معمولی بدانند.

نمونه هایی از روانشناسی رنگ در تبلیغات و تجارت

رنگ قرمز مورد استفاده در برندهایی مانند کوکاکولا، ردبول و باشگاه پرسپولیس باعث افزایش فشار خون و سوخت و ساز بدن می شود. قرمز نماد قدرت است و شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف از این رنگ برای هیجان‌انگیز کردن افراد و تصمیم‌گیری سریع مانند «اکنون خرید» یا «اینجا کلیک کنید» استفاده می‌کنند. رنگ قرمز به دلیل انتقال انرژی می تواند برای ترویج نوشیدنی های انرژی زا، بازی ها، اتومبیل، ورزش و فعالیت بدنی استفاده شود. نکته مهم این است که احتمال دیدن قرمز بسیار بیشتر است.

روانشناسی رنگ بازاریابی و برندسازی

پرتقال در برندهایی مانند سایپا، مک دونالد، هواپیمایی الاتحاد و الخلیج یافت می شود. نارنجی ترکیبی از قدرت قرمز و شادی زرد به طور همزمان است. نارنجی که نماد قدرت و استقامت است به معنای جدیت، شیدایی، شادی، خلاقیت، عزم، جذابیت، موفقیت، تشویق و الهام است. این رنگ در چشم انسان احساس گرما ایجاد می کند; اما به اندازه قرمز آزاردهنده نیست. پرتقال انرژی بیشتر، اکسیژن بیشتری به مغز می دهد و فعالیت ذهنی را افزایش می دهد. پرتقال با تغذیه سالم اشتها را افزایش می دهد. رنگ نارنجی بسیار زیباست و می توان از آن برای جلب توجه افراد در تبلیغات و بسته بندی استفاده کرد.

زرد یک رنگ قوی و دلپذیر است که اعتماد به نفس، عزت نفس و سایر احساسات مثبت را القا می کند. زرد طول موج بیشتری دارد و بیشتر از هر رنگ دیگری قابل مشاهده است. زرد نیز رنگ خلاقیت است. شرکت هایی که در تولید محصولات کودکان تخصص دارند بیشتر از زردچوبه استفاده می کنند. لوگوی مک دونالد زرد رنگ است و طراوت و سرزندگی آن را نشان می دهد. برند فراری نیز با لوگوی زرد خود نگرش رقابتی نشان داده است.


تمامی اخبار به صورت تصادفی و رندومایز شده پس از بازنویسی رباتیک در این سایت منتشر شده و هیچ مسئولتی در قبال صحت آنها نداریم